Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

Skydda uppfinning utan patent!?

Inlägg 1 av 7

2005-12-30, kl 21:06

username

Glenn
Castillo

Inlägg: 1

Skydda uppfinning utan patent!?

Jah har kommit på en lysande idé.... en uppfinning för alla bilägare. Och den kan både tillverkas och köpas för billiga pengar.... men jag har varken en prototyp eller ett patent. Och jag har inte berättat det för någon.... Men man måste väl nästan berätta det om det ska komma till verklighet.

Men hur ska man skydda sig!? Tänk så snor någon idén!? TRIST! Nu blir det ju aldrig verklighet =(

*fattig*

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-01-02, kl 17:57

username

Medlem
#39605

Inlägg: 2

Det är mycket svårt att få seriösa kontakter på ditt stadium. Det enda rådet är nog att du vänder dig till ALMI i ditt län. (www.almi.se) De behandlar uppfinningar och idéer under sekretess och har personal som kan bedöma din idé. Du kan också få hjälp med att utveckla den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-01-12, kl 18:56

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Jag kan hålla med om att ALMI är en bra variant men tyvärr är de ofta väldigt tröga att ha att göra med. Är man då inte så van vid det kommer det sannolikt till slut hamna i papperskorgen för att du inte själv klarar ut deras tröghet.
Mitt tips är därför att du vänder dig till innovations organisationerna runt om i landet. I Skåne heter det helt enkelt Innovation Skåne. De är länken mellan Uppfinnare och ALMI och kan skaka loss en utvärdering inför patentet på bara ett möte och då får du svart på vitt om det är så bra som du tror och är det det finns det ytterligare pengar att hämta här för att patentera.
Ytterligare ett sätt som är betydligt billigare och enklare är att vända sig till en konsult som arbetar med att ta fram prototyper åt uppfinnare. De arbetar alltid under sekretess och vet hur bra din idé är genom att bara få den förklarad. SKulle de sedan tro på idéen så har de ofta kontakt med privata investerare som kan hjälpa dig vidare. Per Henriksson AB i Lund är ett sådant företag.
Det du måste vara klar över är att du måste vara villig att ge bort delar av din förtjänst för att kunna komma vidare om du nu inte kan finansiera allt själv! Det är ett givande och tagande som är oundvikligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-01-16, kl 22:45

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du får inte berätta det för en vidare krets! Då blir ett patent omöjligt.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-02-03, kl 23:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Av egen erfarenhet kan jag avråda från uppfinnarföreningar. Blev blåst på en uppfinning som i ett senare skede klassades som Frankrikes bästa det året.
Jag har mycket visdom som är införskaffad under 40 års företagande som du ser även negativa saker. Om du räknar med en hygglig omsättning är ett gott råd fråga innan start, visserligen kostar det en del. men det etter dyrare utan råd.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-07-14, kl 00:55

username

Jonatan
Efternamn

Inlägg: 4

Gör så här att innan du pratar med tredje part t.ex en möjlig samarbetspartner, intressent etc så skapa ett LOI (Letter od Intent) ett sekretessavtal som den andra parten skriver på innan du tar din uppfinning vidare. Skaffa dig en LOI-mall för att kunna fylla i specifika fakta om just det företaget eller personen du besöker. Fungerar iallafall som en liten extra försäkring.

MVH
jonatan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-07-15, kl 14:26

username

Stefan
Palm

Inlägg: 10

Hej, vill bara rätta ut ett inlägg för ditt eget bästa glennito. LOI är ingen juridisk trygghet. Det är en gentlemanna handling som kan brytas utan rättsliga konsekvenser. Du bör trycka på med ett upphovs/sekretessavtal eftersom det är din ENDA säkerhet. Med detta ska du först binda personen att inte avslöja din Ide, därefter så visar du ett appendix med din idé som hör till det påskrivna avtalet. För bästa möjliga trygghet skall du helst ta kontakt med en bra avtalsjurist som utformar ett skräddarsytt avtal just för dig, visst kostar dem, men om iden kan generera pengar, så varför inte trygga detta? Hoppas att iden blir verklighet för oss bilägare nu också;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat