Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Söker kapital, behöver råd hur jag ska gå tillväga

Inlägg 1 av 5

2013-04-17, kl 21:36

AxelSt

AxelSt

Inlägg: 3

Söker kapital, behöver råd hur jag ska gå tillväga

Hej starta eget, jag och 2 vänner har suttit och filat på en affärsplan nu i några månader och vi känner oss nu trygga i våran plan och det är dags för oss att leta kapital.

Vi är är arbetslösa för närvarande och det är helt omöjligt för oss att finansiera vårat projekt så vi behöver en ängel investerare.

Om oss
A; Erfarenhet med tidigare startups och har jobbat sig upp inom krogbranschen och jobbat som COO på en nattklubb med 10 anställda. 22år

D; Började som säljare på ett finansiellt institut och har där klättrat till säljchef och har ansvarat för 60 anställda och även fått en del priser för det arbetat han utförde här. 22 år

J; Utbildad Civ. Ingenjör, har varit Verksamhets ansvarig vid ett av dom största finansiella rådgivare företagen även jobbat som konsult till några medelstora företag och hjälpt dom effektivisera sin verksamhet. 31 år

Vi är ett gäng unga högt motiverade killar som vet vad som krävs för att företag i start stadiet skall lyckas, vi är inte främmande för hårt arbete och vi alla är vana med att jobba dom där extra timmarna som man behöver för att verkligen lyckas.

Idén
Våran idé vänder sig till din finansiella sektor, vi har utvecklat en strukturerad produkt tillsammans som är otroligt risk säker som också nyttjar samhället samtidigt som vi ger våran kunder en bra avkastning på en säker produkt.
Det som skiljer oss åt från mängden utav finansiella institut i Sverige är vi inte har massa dolda avgifter, vi tjänar bara pengar om kunden tjänar pengar.

Kapital
Vi har ett eget kapital på 40 000, vi har räknat ut att vi skulle behöva totalt 150 000 för att starta och driva verksamheten i ett år framöver. Vi skulle så klart arbeta gratis tills att det fanns resurser till att ta ut lön.
Den största fördelen med detta företaget är att de är låg startkostnad, låga omkostnader samtidigt som det finns en otrolig marknad som vi kan kapitalisera på.

Vi räknar med en payback time på bara 1 år


-----------------------------
Okej detta är en liten snabb summering om verksamheten vi vill starta nu behöver vi råd :

Hur skall vi gå tillväga för att träffa Ängel investerare?

Vad är viktigt att tänka på när man presenterar för en Ängel investerare?

Någon som har tidigare erfarenhet med Affärs änglar att dela med sig av?



MVH

Axel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-04-17, kl 22:18

AndreasR

AndreasR

Inlägg: 11

Hej,

Vad kul att ni har en affärsidé som ni tror på och som ni vill jobba vidare med! Ni verkar ha ett bra driv och det tror jag att man kan komma långt med, givetvis i kombination med en bra affärsplan.

Själv är jag på jakt efter intressanta investeringar i start-ups. Hur stor del av företaget är ni beredda att släppa för det kapital ni efterfrågar? Hur har ni tänkt att använda kapitalet?

Kan ni möjlitgivis beskriva er affärsidé lite mer? Skicka ett mail till mig på [email protected] om ni inte vill beskriva affärsidén mer ingående här på forumet.

Efterfrågar ni enbart kapital eller behöver ni ytterligare kompetens till bolaget från en investerare/ängel?

Var kommer företaget att ha sitt säte, dvs. var bor ni?

Vänlig hälsning / Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-04-17, kl 23:29

AxelSt

AxelSt

Inlägg: 3

Hej Andreas, tack för ett välformulerat svar

Citat:

Ursprungligen postat av: AndreasR

Hej,
Hur stor del av företaget är ni beredda att släppa för det kapital ni efterfrågar? Hur har ni tänkt att använda kapitalet?



Vi vill att investeraren tar en plats i styrelsen så minst 10% och våran smärtgräns är på 25% så någonstans där i mellan landar det.

Vi har budgeterat för licenser från FI, lokal, telefoner, telefon listor, datorer och lite kapital att röra sig med inom företaget.

Citat:

Ursprungligen postat av: AndreasR


Kan ni möjlitgivis beskriva er affärsidé lite mer?



Våran affärs idé är att starta ett finansiellt rådgivnings företag som fokuserar sig främst på fastigheter i Sverige. Vi kommer förmedla strukturerade produkter inom detta område men sedan i framtiden expandera till valuta säkring, factoring och factoring investering.

Exakt vad produkten innefattar och våra kalkyler kan jag ge ut vid underskrift av någon form utav tystnads plikt dokument med en konkurrensklausul.

Citat:

Ursprungligen postat av: AndreasR


Efterfrågar ni enbart kapital eller behöver ni ytterligare kompetens till bolaget från en investerare/ängel?


Vi vill helst att våran investerare har Styrelse erfarenhet och kan hjälpa till med marknadsförings strategi, gärna erfarenhet inom finans världen.

Främst så vill vi ha någon med bra erfarenhet vi kan bolla idéer med och som kan hjälpa oss med olika bolags frågor.

Om affärsängeln erbjuder enbart kapital och inte erfarenhet är det också utav intresse så klart.
Citat:

Ursprungligen postat av: AndreasR


Var kommer företaget att ha sitt säte


Göteborg, I framtiden eventuellt flytta till Stockholm


MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-05-21, kl 19:45

lonno

lonno

Inlägg: 6

Hej,
Maila mig gärna mer info då jag kan vara intresserad av att investera i något liknande er verksamhet.
Mvh
Marcus(at)lonno.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-11-19, kl 00:25

michaelst

michaelst

Inlägg: 31

Behöver du ett akut lån på valfritt belopp? Sedan kontakta oss nu, vi ger ut alla typer av lån med en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss med ditt namn, land, lånebeloppet krävs, lån längd, månadsinkomst, mobilnummer, kön via e-post [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat