Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

stämpla samtidigt?

Inlägg 1 av 6

2004-12-07, kl 12:51

username

Lisa
Nordell

Inlägg: 2

stämpla samtidigt?

Hej!
Är arbetslös för tillfället och funderar på att starta eget med min hobbyverksamhet. Denna egna firma tänkte jag sedan ha på deltid samtidigt som jag har en deltidsanställning.
Kan jag skaffa FA-skatt, starta eget på deltid och stämpla resten?
Eller måste jag skaffa F-skatt eftersom jag för tillfället inte har någon anställning?
Kan man bara skaffa FA-skatt om man redan har en anställning?
Tacksam för svar!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-12-07, kl 16:14

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

man kan aldrig stämpla så efter det man startat firma däremot kan man kanske få starta egetbidrag under en viss tid. Du kan ha en anställning och en verksamhet men det bästa ur en sådan synvikel är om du istället för att vara anställd har det uppdraget som en del i din verksamhet om din (arbetsgivare) går med på det.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-12-07, kl 19:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det gäller att göra saker och ting i rätt ordning bara. Har man ett företag och jobbar samtidigt och blir arbetslös från sin anställning som då har varit på deltid så har man rätt att stämpla för den deltiden, under förutsättning att man inte utökar den tiden man arbetar i sitt egna företag. Du kan alltså inte behålla rätten att stämpla om du under tiden du är arbetslös utvidgar din verksamhet i hobbyfirman. Även om du inte har någon anställning så dras väl skatt på din A-kassa och då är det alltså FA-skatt som gäller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2004-12-08, kl 09:16

username

Lisa
Nordell

Inlägg: 2

Så det jag har att välja på är alltså att fortsätta ha det som en hobbyverksamhet och fortsätta att söka jobb, eller att skaffa F-skatt och starta på heltid?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-01-14, kl 23:06

username

Hans-Christer
Edborg

Inlägg: 2

Rekvirera broshyren [fet]Så fyller Du i Skatte- och avgiftsanmälan[/fet] från Skatteverket eller ladda ned den på nätet. Enligt vad som framgår där skall Du inte tala om hobbyverksamhet eftersom man då kan avvisa Din ansökan om F eller FA skatt.
Vill samtidigt ge en eloge till [fet]karinj[/fet] för alla Dina klara, välformulerade och skärpta svar till olika frågeställare!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-01-14, kl 23:10

username

Hans-Christer
Edborg

Inlägg: 2

Sorry, missade att det skulle vara stor bokstav i F:et för att få fram [Fet]Fetstil[/Fet] - få se om jag lyckades nu.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat