Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

start av företag mm

Inlägg 1 av 9

2006-10-28, kl 15:04

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

start av företag mm


 


 Hejsan
jag skulle vilja fråga vad det skulle kosta min sambo att anställa mig ett par timma i veckan om han startar någon form av hobbyverksamhet? Låt oss säga att jag får 100kr/tim.
Anledningen till att jag frågar är den att jag har a-kassa och tycker det vore  roligt att ha något att pyssla med och vad jag fattar så får jag inte ens ha en hobbyverksamhet utan jag måste
ha en arbetsgivare som betala mina social avgifter.
Hoppa på hjälp i djungeln.
Mvh
Marianne

Alternativt om jag som arbetslös kan få non form av starta eget bidrag.

Marinex

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-10-28, kl 15:49

username

Jonatan
Edler

Inlägg: 10

På hobbyverksamhet (om man talar om det som juridsk term) får man tjäna ett visst belopp per år. Är osäker på vad det är, men jag tror att det rör sig om 5000-10000 kr per år. Detta för att man ska kunna köpa och sälja frimärken, mynt, spelkort etc, utan att det ska behöva bli för mycket byråkrati så att säga.
För att du, från din sambos företag, ska få ut 100 kr netto/timme, skulle det kosta företaget drygt det dubbla. Vet dock inte hur A-kassan ser på den inkomsten, om den på pappret ser ut som lön, även om den grundar sig på hobbyverksamhet..
Du bör iaf kolla upp vilken inkomst, baserad på hobbyverksamhet, som Skatteverket accepterar som skattefritt.

Mvh Jonatan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2007-02-03, kl 23:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Akta dig noga för att det arbetet eller något överhuvudtaget som inte ger en riktig inkomst. Jag lovar dig det blir problem direkt. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2007-05-25, kl 09:47

Nutek

Nutek

Inlägg: 17

En hobbyverksamhet saknar helt vinstsyfte. Så fort verksamheten övergår i vinstsyfte kategoriseras den inte längre som hobby. Därmed är informationen felaktig att det finns ett tak under vilket en verksamhet klassificeras som hobby. Vinstsyfte innebär att verksamheten bedrivs i syfte att ge ett ekonomiskt utbyte. Avgörande är syftet, inte att verksamheten faktiskt går med vinst. Bedömningen sker mycket objektivt, att yrkesutövaren själv anser sig arbeta utan ”vinstmotiv” är utan intresse.
 
Exempelvis för en konstnärlig verksamhet är kraven relativt lågt ställda för att verksamheten skall anses bedriven i förvärvssyfte och inte som hobby. Trots att underskott föreligger i verksamheten kan den än dock betraktas som näringsverksamhet mot bakgrund av konstnärlig utbildning och aktiviteter i konstnärsorganisationer.
 
I en enskild firma kan ett sambopar gemensamt driva verksamheten om de har ett gemensamt barn ihop. I annat fall skall den ena sambon betraktas som medhjälpande sambo eller att verksamheten bedrivs gemensamt. I medhjälparfallet är den ene sambon pga sin ledande ställning i företaget att anse som företagsledare. Denne sambo anses ha drivit verksamheten och skall om samborna begär att inkomstfördelning skall ske beskattas för den. Inkomstuppdelningen baseras på den medhjälpande sambons faktiska arbetsinsatser. Telefonpassning och representation omfattas inte. Ersättningen skall vidare vara marknadsmässig.
 
I en gemensamt bedriven verksamhet har ingen sambo någon företagsledande ställning i förhållande till den andra sambon. Samboparet har en jämbördig ställning i företaget och båda eller ingen är företagsledare. Istället anses samboparet ha en jämbördig ställning, exempelvis två tandläkare.
 
Mvh Startlinjen, Nutek www.nutek.se/foretagarguiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2007-05-25, kl 12:45

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Naturligtvis har startlinjen fel.  Man ser inte alls objektivt på att man har ett vinstintrese. Fallet kommer att handläggas av regeringsrätten inom kort om man anser att personen har rätt, alltså precis i motsats till Nutek.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2007-06-01, kl 14:15

username

Medlem
#51281

Inlägg: 15

 
För att klargöra svaret på din fråga ska först sägas att det går över huvud taget inte att ha anställda i en hobbyverksamhet.
 
Om du själv vill bedriva hobby kan du läsa i Skatteverkets broschyr ”Hobbyverksamhet” (SKV 344) om vad som räknas som hobby och hur sån verksamhet beskattas.
 
Broschyren hittar du genom länken:
 
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
 
Det som skiljer hobby från ett företag (näringsverksamhet) är att hobbyverksamheten saknar vinstsyfte och är något som du själv sysslar med på din fritid. Typisk hobbyverksamhet är exempelvis biodling, hemslöjd, jakt och fiske som du sysslar med för nöjes skull. Om du däremot startar en verksamhet i syfte att tjäna pengar handlar det om näringsverksamhet. Du måste då bestämma dig för på vilket sätt du vill driva verksamheten – du måste bland annat välja en företagsform för verksamheten.
 
Om ni är sambos utan gemensamma barn kan din sambo ha dig som anställd i en enskild firma. Om ni däremot har eller har haft gemensamma barn eller om ni tidigare har varit gifta gäller andra regler för hur inkomster får fördelas mellan er i en enskild firma. Då kan du alltså inte bli anställd av din sambo.
 
Om du vill läsa mer om det kan du titta i Skatteverkets broschyr ”Skatteregler för enskilda näringsidkare” (SKV 295) på sidan 47.
 
Följ länken nedan till broschyren:
 
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html
 
Det är i vilket fall som helst viktigt att du först kontaktar din a-kassa för att få veta exakt vad som gäller för dig i just ditt fall.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2007-06-01, kl 14:36

username

Medlem
#51281

Inlägg: 15

För att klargöra svaret på din fråga ska först sägas att det går över huvud taget inte att ha anställda i en hobbyverksamhet.

Om du själv vill driva hobbyverksamhet kan du läsa i Skatteverkets broschyr "Hobbyverksamhe" (SKV 344) om vad som räknas som hobby och hur sån verksamhet beskattas.

Broschyren hittar du på Skatteverkets webbsida, www.skatteverket.se

Sök under "Broschyrer"

Det som skiljer hobby från ett företag (näringsverksamhet) är att hobbyverksamheten saknar vinstsyfte och är något som du själv sysslar med på din fritid. Typisk hobbyverksamhet är exempelvis biodling, hemslöjd, jakt eller fiske som du håller på med för nöjes skull.

Om du däremot startar en verksamhet i syfte att tjäna pengar handlar det om näringsverksamhet. Du måste då bestämma dig för på vilket sätt du vill driva verksamheten - bland annat ska du välja företagsform.

Om ni är sambos utan gemensamma barn kan din sambo ha dig som anställd i en enskild firma.

Om ni däremot inte har eller har haft gemensamma barn eller om ni tidigare har varit gifta gäller andra regler för hur inkomster får fördelas mellan er i en enskild firma. Då kan du alltså inte vara anställd av din sambo.

Om du vill läsa mer om det kan du titta i Skatteverkets broschyr "Skatteregler för enskilda näringsidkare" (SKV 295) på sidan 47. Du hittar även den broschyren på Skatteverkets webbsida.

Det är i vilket fall som helst viktigt att du först kontaktar din a-kassa för att ta reda på vad som gäller för just dig i just ditt fall.

MVH Startlinjen, Nutek
www.nutek.se/foretagarguiden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2007-06-01, kl 14:40

username

Medlem
#51281

Inlägg: 15

Du frågar om det finns möjlighet för dig att söka någon form av starta eget bidrag som arbetslös.

Vänd dig till din arbetsförmedling för att få veta mer om vad som gäller eftersom det kommer en hel del förändringar på det området inom kort.

Om du vill läsa mer om att starta företag, om olika företagsformer och finansieringsmöjligheter kan du gå in på http://www.nutek.se/sb/d/289

MVH Startlinjen, Nutek
www.nutek.se/foretagarguiden

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2007-06-01, kl 15:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nya regler brukar gällla från 1 juli och jag tror det blir svårt att få startaegetbidrag under rådande omständigheter.  Det är samma summa som A-kassan så förbered ett företagande men gör inga transaktioner, det är rena döden och du blir av med a-kassan. Jag hjälper de som ska starta eget samt ekonomistyrning men då gäller det att man kommer att ha en omsättning över en halv miljon..

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat