Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget

Inlägg 1 av 15

2014-12-15, kl 19:44

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

Starta eget

Hej jag är en kille på 19 år. jag går i tankar på att starta egen verksamhet inom maskiner och traktorer med seviceverkstad och försäljning av maskiner. jag har sedan liten ålder varit intresserad av traktorer och fick min första traktor vid nio års ålder. jag har gått fordonsgymnasium och är utbildad maskinmekaniker och nu vill jag starta min barndomsdröm.

Min fråga är vad behöver jag tänka på för att lyckas? är det förtidigt? kom gärna med tips o råd. Tack på förhand MVH Alexander

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2014-12-18, kl 21:19

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Är du en bra försäljare så säger jag:
1. Gå en starta-eget-kurs, och sedan
2. Kör.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2015-01-06, kl 16:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Börja med att var anställd och övergå sedan till att starta upp och göra uppdrag åt din tidigare arbetsgivare samt andra.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2015-01-07, kl 05:50

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Lars, varför skall han vara anställd först? Kan rent av vara svårt att få anställning.
Att med eget företag göra uppdrag åt tidigare arbetsgivare innebär att man konkurrerar med arbetsgivarens företag. Ibland måste man skriva anställningsavtal som förbjuder att konkurrera med sin arbetsgivare - även x antal år efter att anställningen upphört. Dessutom är det oftast olagligt att bara ha en kund - i detta fall sin f.d. arbetsgivare - detta beror på att lagstiftaren vill undvika att man omvandlar anställningar till eget företagande enbart av skattetekniska och andra liknande orsaker.

Så Traktormannen kör på - men analysera först marknaden och gå en starta-eget-kurs först.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2015-01-07, kl 17:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

I detta fall bygger jag på egen erfarenhet sedan40 år tillbaka och saker har blivit bättre sedan dess. I mitt fall litade jag på min antälld och hjälpte honom tom att starta ett eget företag och han har aldrig haft det så bra med min rådgivning i botten. När han började närma sig 80 för ett tiotals år sedan. orkade han inte arbeta längre överhuvudtaget. Om du läste mitt inlägg så pratade jag inte om en kund.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2015-01-08, kl 06:11

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Lars: Det är bra om du har bra erfarenhet. Min kunskap säger mig dock att som ung i Sverige idag är det för somliga, om man har något vettigt att komma med, lättare att starta eget än att få ett jobb.

Jo du talade om fler kunder, jag såg det, men risken med den sortens upplägg är att man fastnar i bara en kund eller att volymen affärer är totalt dominerad av en enda kund och att Skatteverket, som du väl känner till, då kan krångla en hel del.

Ha det

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2015-01-10, kl 11:33

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

jag har en verkstad som vill hyra in mig om jag startar eget

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2015-01-10, kl 19:04

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

För hur många timmar då i månaden? Har du idag något stöd förlorar du det direkt om du startar eget.


Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2015-01-11, kl 13:07

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

nästan som en heltid han har inte råd att anställa mig. nu har jag inte mycket till stöd det kan nästan kvitta. sen tror jag på min ide.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2015-01-11, kl 17:55

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Citat:

Ursprungligen postat av: Traktormannen

jag har en verkstad som vill hyra in mig om jag startar eget


Förstod inte frågan?

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2