Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta eget med lager

Inlägg 1 av 6

2007-07-22, kl 15:38

username

Danne
Andersson

Inlägg: 4

Starta eget med lager

Vet inte om detta var rätt forumsdel att skriva detta, men chansar :).
Jag vill starta ett företag (enskild) som säljer cds/vinyl skivor.
Jag har sedan något åt tillbaka bytt och köpt/sålt lite skivor med andra personer och har nu (tillsammans med min egna samling) runt 1200 artiklar. Nu till frågorna, när jag har reggat företag och skaffat momsnummer hur gör jag då med varorna som jag har innan registeringen? Hur bokför man detta? Hur räknar man moms sen när man säljer, då de flesta byten/inköp skett med privatpersoner utan kvitton. Hur gör jag sedan efter när jag reggat om jag köper in en samling med skivor av en privatperson, med moms, inköpspriser etc?

Sedan sista frågan, jag har skulder hos kronofogen som betalas av varje månad med hjälp av min lön från ett annat arbete (som jag kommer ha kvar även efter jag startat företag). Får man regga företag som skuldsatt? Och om jag redovisar vinst efter ett år, tar då kronofogden allt?

Många frågor, hoppas någon orkar att svara :)

/Danne

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-07-22, kl 19:10

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Några korta svar i punktform:

Det ingående lagret bokför du på lagerkontot 1410 och värderar det till ett försiktigt marknadsvärde, som motkonto använder du egen insättning 2018.

Vid försälning av begagnade varor inköpta från privatpersoner utan momsredovisning använder man vinstmarginalmetoden dvs du redovisar endast moms på vinsten vid försäljningen. Det finns upplysningar om detaljerna i momsbroschyren hos Skatteverket.

När du köper in en vara från en privatperson finns det ingen moms med utan du debeterar ett inköpskonto exempelvis 4211 med hela summan.

Det går bra att driva ett eget företag om du ej fått näringsförbud och kronfogden tycker nog att ju fler bäckar desto bättre.. De gör en ny bedömning över hur stor betalningsförmåga du har när du lämnat din företgsdeklaration .

Lycka till!

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-07-26, kl 13:03

username

Danne
Andersson

Inlägg: 4

Ok, tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-08-01, kl 20:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Varför starta företag i ditt fall?


[email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-08-02, kl 17:52

username

Danne
Andersson

Inlägg: 4

För det första för att jag giller och hålla på med det jag säljer, och vill inte sälja svart utan göra rätt för mig.
För det andra för att få in mera pengar och lösa ut skulder...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-08-02, kl 18:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag har aldrig påstått att du ska arbeta svart.  Du kan göra det du vill utan att starta företag, det är inget man måste.
[email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat