Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget med skulder - Går det?

Inlägg 1 av 7

2010-05-26, kl 10:53

username

Lis
Berg

Inlägg: 2

Starta eget med skulder - Går det?

Hej.

Har efter en lång tids söknade av jobb bestämt mig för att satsa på att starta eget. Problemet är att jag har lite skulder hos kronofogden. Är detta något som kommer att sätta stopp för mina planer?

Tacksam för svar. Mvh Lis

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2010-05-26, kl 12:29

username

Trantor
Invest

Inlägg: 68

Hej,

Du kan få problem om du vill låna pengar och köpa på kredit/faktura. Men annars skulle det inte vara ett hinder.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2010-05-30, kl 12:06

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Om du vill starta eget och sälja tjänster är det enklare eftersom du troligtvis inte har samma behov av kredit. Att bedriva handel/sälja produkter inbegriper ju att man måste köpa in från leverantör och då kan det bli problem med kredit - Det är ju ganska tufft och casha för allt man behöver...

Min erfarenhet är emellertid att det går att få kredit om man väljer mindre leverantörer och snackar med dem - De är ju faktiskt oftast småföretag som behöver nya kunder att sälja till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2010-06-01, kl 18:58

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Har för mig att SKV kan bråka lite med F-skattsedeln om man har obetalda skatter. T o m om man tidigare har strulat med skattebetalningarna, men numera är skuldfri. Vet inte exakt var de drar gränsen och jag tror inte de kollar på ev övriga skulder.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2010-06-04, kl 14:00

username

Johan
Johansson

Inlägg: 1

Om du har skulder alltför stora och höga för att få F-skattesedel kan du faktiskt använda dig av bemanningsföretaget www.bolagskraft.se och fortfarande driva din business som om du vore egen. All verksamhet betalas och skattas via Bolagskraft MEN du väljer själv vilka uppdrag och så som du vill pyssla med. Kanon för konsulter.

Rekryterings och bemanningsföretagen är det bästa som hänt Sverige!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2010-06-12, kl 00:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan också göra en avbetalningsplan med kronofogden och följer man den så låter han dig vara däremot är det riktigt att det tar 3 år innan du kan tänka på banklån. Det kan nästan räcka med att du har en parkeringanmärkning som ej är betald.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2010-06-26, kl 01:38

Badass

Badass

Inlägg: 76

Bäst är väl att ringa och prata med fogden så kan de ge dig svar direkt, min erfarenhet är att det är lite av ett lotteri hur stränga de är.
Jag känner flera som startat eget fast de förekommer hos fogden och andra ställen med.

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat