Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta enskildfirma/hb med skulder i ryggen?

Inlägg 1 av 13

2012-04-04, kl 22:30

fishneet

fishneet

Inlägg: 8

Starta enskildfirma/hb med skulder i ryggen?

Hej!

Jag är en person på 24 år som i många år gått o grävt om en idé som ja tror skulle göra sig till ett bra företag och har ÄNTLIGEN kommit fram till en idé ja vill helhjärtat starta upp då intressekollen gjort ett bamse hopp.

Jag sitter tyvärr med tidigare skulder hos kmf pga dumheter som ungdom, dock INGA skatteskulder och undrar ifall en enskildfirma eller ett handelsbolag är ett alternativ att driva utan att kronofogden kommer och klipper hela firman för mig?
Personen ja ska starta handelsbolaget med har också skulder pga krånglig ungdom men inga skatteskulder eller dylikt.

Vad vore det bästa alternativet förutom AB? Kommer kronofogden att klippa allt ur enskildfirma eller hb? Komanditbolag? Skulle uppskatta lite hjälp

Vi båda har skulder på över 100 - 150.000SEK hos KFM, vi ska starta ebutik och bedriva verksamheten på internet.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2012-04-05, kl 11:59

niklase

niklase

Inlägg: 191

Har KFM utmätning idag på din lön? Oavsett så är du skyldig att redovisa för KFM vad du har för inkomster (oftast skickar dem hem en blankett då- och då) och de kommer sedan fatta ett beslut på hur mycket dem ska utmäta på dig varje månad. Och NEJ dem klipper inte företaget för det blir ju ditt levebröd.

Då du har så lite skulder så är mitt tips att göra ALLT för att få bort dem snabbt. Skulder växer rätt snabbt med räntor osv.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2012-04-05, kl 12:16

fishneet

fishneet

Inlägg: 8

Hej!

Tack för svaret.

Men då jag nyligen fått barn och redan haver ett ungt barn så har dem varken hört av sig eller försökt utmäta mig sedan den föddes. Vill försäkra mig om att företaget inte försvinner eller att dem börjar riva i det. Dem får gärna riva i vad jag plockar ut, men företaget skall förbli ett företag om du förstår min tanke.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2012-04-05, kl 13:47

niklase

niklase

Inlägg: 191

Du kan driva vidare med företaget. Det enda är att du kanske blir tvungen att visa din inkomst, sen fattar de beslut hur mycket du får behålla, respektiva plocka ifrån dig. Företaget tar dem inte, för det är ju det som gör att du då får en inkomst och kan betala dina skulder. Det bästa är även att ringa och prata med KFM innan start, dem är jättebra att ha att göra med.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2012-04-05, kl 14:21

fishneet

fishneet

Inlägg: 8

Okej!

Så företaget kommer inte bli tvunget att gå trögare pga kfm alltså? Utan det är bara rusha på och företaget kommer fortfarande förbli ett företag. ? tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2012-04-05, kl 14:35

niklase

niklase

Inlägg: 191

Företaget kan du köra vidare, men väljer KFM att göra utmätning på dig som privatperson/enskild firma så kommer dem ju ta allt ovanför summan du själv har rätt att behålla varje månad. Du kommer som sagt alltid få kvar en skälig lön eller levebröd varje månad. Men tyvärr kommer ju det mesta gå till KFM tills alla dina skulder är betalade.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2012-04-05, kl 15:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Glöm allt med levnadsnivå, de tar allt när de ser att det kommit in pengar. Det ända sättet är att skriftligen få en uppgörelse med KF.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2012-04-05, kl 16:58

fishneet

fishneet

Inlägg: 8

Hur kommer det sig att ja haft dessa skulder i mer än 5 år och kfm har aldrig rört en krona utav mig och heller inte begärt någon uppgörelse med mig sedan ja fått barn?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2012-04-06, kl 19:44

niklase

niklase

Inlägg: 191

För att KFM säkert har ansett att de pengar du har varje månad är skälig och att det inte finns utrymme att ta något från dig.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2012-04-08, kl 10:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Just så är det och skulle det dyka upp en inbetalning eller du får extra mycket på kontot för att ex.vis spara för momsinbetalning så kan den ha rykt all världen väg och så står du med obetald moms utan pengar när förfallodagen närmar sig. KF har förmodligen ett register som blinkar till när det finns överskott.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2