Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta Musik Studio

Inlägg 1 av 3

2006-05-25, kl 01:32

username

Jonas
Aråker

Inlägg: 2

Starta Musik Studio

Hej! Jag funderar på att starta en musikstudio. Är enskildfirma den bästa bolagsformen för mig? Då jag har inte tänkt anställa någon.

Om vi gör följande antaganden:
Jag tar betalt 4000:- för en demo inspelning, och jag gör fyra demo inspelningar per månad, alltså har jag 16000:- i intäkter per månad. Och det blir i sin tur 192000:-/år. Sedan har jag en lokal hyra på 4000:-/mån, 48000:-/år. Intäkterna - utgifterna = 144000:-

Kan någon hjälpa mig med hur mycket jag kommer kunna plocka ut i vinst per månad, eller år, när alla skatter och dyligt dragits av?

Sen undrar jag om man som enskild firma får slopa momsen vid inköp av prylar som behövs för verksamheten, som i mitt fall exempelvis ett mixerbord.

Tacksam för hjälp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-05-25, kl 11:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Med en så stor hyra och antagande att få in arbete skulle jag inte starta. In och utgående moms är det på det mesta. på det det som blir över när skatt och sociala avgifter betalats blir ungefär 40%. Det är med andra ord mycket arbete stor risk för lite betalning i ditt antaganade.

Lars


[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-05-25, kl 16:14

username

Jonas
Aråker

Inlägg: 2

Okey. Jo det är ett risktagande, men till en början så tänkte jag ha det som en extra verkasmhet, och bara spela in på helger, och jobba på veckorna. Men visst har man ambitioner att göra det till heltidsyrke, men man måste börja i någon ände. Så du säger att ca: 60% av vinsten skattas bort. Men visst kan man placera vinsten i expansionsfonder? och sedan ta ut dem senare år och exempelvis köpa in nya prylar till företaget, eller betala lokalhyran? Och då behöver man inte skatta något på pengarna, eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat