Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Statlig inkomstskatt

Inlägg 1 av 11

2008-10-13, kl 20:03

username

Anna
gusta

Inlägg: 4

Statlig inkomstskatt

Om man tjänat runt 270 000 kr som anställd hittills i år och beräknar att man ska tjäna 250 000 kr som egen företagare (enskild firma) under resten av året så lär man åka på en jäkla skatt va? Statlig inkomstskatt menar jag. För visst räknas inkomsterna ihop?
Finns det något sätt att "komma undan" skatten, exempelvis genom att ha handelsbolag med sin make/maka istället och därmed dela inkomsten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-10-13, kl 20:27

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ifall du beräknar inkomsten till 520 000 kr så får du förutom kommunalskatt betala 20 % statlig inkomstskatt på 166 200 kr och 25 % statlig inkomstskatt på 12 900 kr. Totalt = 36 464 kr.

Ifall make/maka har lägre inkomst så är ju inkomstfördelning ett sätt att komma undan statlig inkomstskatt. Handelsbolag är ju ett sätt, du kan även fördela inkomsten i enskild firma.

Du kan även minska skatten genom avsättning till periodiserings- och expansionsfond. Den minskade skatten får du dock betala så småningom, men då lämpligtvis ett år då du har lägre totalinkomst.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-10-13, kl 21:43

username

Anna
gusta

Inlägg: 4

Tackar allra mjukast för svaret!
Vad innebär inkomstfördelning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-10-13, kl 22:12

stifor

stifor

Inlägg: 386

Inkomstfördelning när det gäller enskild firma innebär att resultatet fördelas utifrån arbetsinsatsen. Det gäller när båda makarna utför likställigt arbete

Ifall den ene maken är tongivande i verksamheten kan den andre betraktas som medhjälpare och då kan del av resultatet som motsvarar marknadsmässig lön fördelas på medhjälparen. 

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-10-13, kl 22:21

username

Anna
gusta

Inlägg: 4

Tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor. :-)
Jag tror jag fått lite grepp om detta nu...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-10-14, kl 21:03

adt

adt

Inlägg: 24

Om man istället startar ett aktiebolag så betalar man 28% bolagsskatt, och får ta ut upp till 2 basbelopp i aktieutdelning, som beskattas som inkomst av kapital (enl. förenklingsreglerna). (ändrade regler är föreslagna till nästa år med 26,5% bolagsskatt och upp till 2,5 bb).

Kanske vore ett alternativ?

För även om man kan periodisera och använda expansionsfonder, så måste medlen beskattas ändå förr eller senare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-10-15, kl 18:18

username

Fredrik
Mårtzén

Inlägg: 10

Stig Forsberg: Inkomstfördelning när det gäller enskild firma innebär att resultatet fördelas utifrån arbetsinsatsen. Det gäller när båda makarna utför likställigt arbete

Stig Forsberg
http://www.enskildfirma.nu/
Gäller detta bara för makar eller kan man även fördela inkomsterna mellan sambos?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-10-15, kl 20:54

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ja, mellan sambos som skattemässigt jämställs med makar, dvs. de som har eller har haft gemensamt barn eller tidigare varit gifta.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-10-31, kl 02:53

username

Jonas

Inlägg: 2

Stig Forsberg: Ifall du beräknar inkomsten till 520 000 kr så får du förutom kommunalskatt betala 20 % statlig inkomstskatt på 166 200 kr och 25 % statlig inkomstskatt på 12 900 kr. Totalt = 36 464 kr.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Hej, är själv ny egenföretagare och försöker få rätsida på alla skatter... Är absolut ingen expert, ställer detta motargument mest för att jag tvivlar på mina egna kunskaper:

När Anna skriver att hon räknar med att tjäna 250 000 som egenföretagare så har hon nog inte räknat med att hon först får göra schablonavdrag med 25% för egenavgifter; så hon hennes taxerad förvärvsinkomst blir: 270 000 + (250 000 * 0,75) = 457 500

Därefter görs ett grundavdrag på 12 100, och så kanske hon kan få till bilavdrag och lite övriga avdrag så är hon nere på en beskattningsbar förvärvsinkomst på c:a 430 000, vilket endast överskrider första gränsen för statlig inkomstskatt med 88 100, vilket betyder att hon betalar 88 100 * 0,2 = 17 620 i statlig inkomstskatt.

Eller har jag missat något?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2008-10-31, kl 09:16

stifor

stifor

Inlägg: 386

Jonas, visst är det så att ifall det belopp man utgår ifrån är innan eller efter egenavgifter, påverkar hur hög skatten blir.

Det jag utgick ifrån i beräkningen av statlig skatt i Annas fall, var att vinsten (intäkter minus kostnader och avdrag) i verksamheten efter schablonavdrag för egenavgifter var 250 000.

Titta gärna på eFRedo ifall du är intresserad att få rätsida på alla skatter. Där kan du direkt se hur olika belopp påverkar skatt och egenavgifter.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2