Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Studie- och läxhjälp

Inlägg 1 av 1

2012-01-18, kl 22:03

FelixEriksson

FelixEriksson

Studie- och läxhjälp

Hej alla!

Jag har startat en verksamhet som jag planerat att driva vid sidan om mina gymnasiestudier. Jag har fått F-skattsedeln och blivit momsregistrerad så det är bara att tuta och köra när jag får kunder.

Företagets websida finns på http://studiehjalpostersund.se

Min affärsidé är att erbjuda hjälp med studier och läxor, främst för högstadieelever. Jag studerar på gymnasiet och har ingen formell erfarenhet som privatlärare, men har alltid hjälpt kompisar och syskon med skolarbete. Just nu har jag bara goda betyg, ett bra resultat på HP samt vitsord från några lärare som meriter presenterade på hemsidan. Så vitt jag vet så finns inget annat företag som erbjuder denna typ av tjänst där jag bor, i Östersund. Jag tänkte marknadsföra mig genom att skicka ut adresserade reklambrev till målsmännen för högstadieeleverna på några skolor av skolorna i området (har börjat lite smått, totalt kommer ca 120 st få dessa brev, evt. mer beroende på responsen).

1. Vad tycker ni om websidan? Saker att förbättra, info att lägga till, designändringar?

2. Låter prissättningen rimlig? Läxhjälp räknas som hushållsnära arbete och man kan därför använda RUT-avdraget. Priset efter RUT och inklusive moms ligger på 209 kr/h. Andra företag (My Academy, Upgrades, Studybuddy) som erbjuder läxhjälp tar oftast runt 220-300 kr/h. Detta är i storstäderna då, eftersom jag inte har någon att jämföra med här i Östersund.

3. Och såklart, vad ger ni affärsidén för betyg? Om ni är/vore föräldrar, skulle ni kunna tänka er att köpa tjänsten?

Andra synpunkter mottages gärna!

Svara Svara med citat