Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Svenskt företag utomlands?

Inlägg 1 av 4

2007-07-17, kl 21:26

username

Medlem
#51386

Inlägg: 8

Svenskt företag utomlands?

hejsan!
Jag och min familj ska i oktober månad flytta ner till soliga Spanien (alicante).
Jag har sen ett par år tillbaka designat och sytt egna barnkläder.
min fråga är:

kan jag regga ett företag i sverige och sen driva en hemmaverksamhet på företagsnivå i spanien?

jag kommer inte öppna någon butik till att börja med. utan jag vill sälja mina barnkläder till den svenska, spanska och eventuella franska marknaden. min tanke är att ha en hemsida där människor kan specialbeställa av mig.

skulle gärna vilja veta om det är någon mer som har gjort likadant eller vill göra likadant.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-08-17, kl 15:21

bolagsjuristen

bolagsjuristen

Inlägg: 9

Hej Linda

Här kommer en inledande förklaring om vad som gäller för webförsäljning över gränserna. För att ge dig ett exakt svar behöver jag mer information om hur ditt personliga läge ser ut.



För samtliga företag gäller att dom ska skatta i det land där dom har sitt fysiska driftställe.




Regler för ex en klädbutik på Öland är enkel då dom säljer samtliga sina varor i Sverige och betalar därför moms och skatt i Sverige men företaget kan dock ägas av ett utländskt bolag dit överskottet kan föras.
 
Situationen för en Webshop är annorlunda då bolaget kan vara beläget vart som helst i världen och sedan sälja till personer och företag över hela jorden.
Är företaget registrerat på tex Cypern betalas skatt samt moms enligt Cypriotisk skattelagstiftning.
 
Vilket land som är fördelaktigast skiljer sig från fall till fall och påverkas bl.a.av produkten, tjänsten, geografisktläge, omsättning samt intention.
 
För er som finner intresse att diskuttera vidare nås jag på telefon 08-500 00 980 eller mail [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-08-17, kl 18:36

username

Medlem
#49308

Inlägg: 12



Inlägg 4 av 4

2007-10-22, kl 00:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ett land som är bra att ha företag i är Lettland. Vi har ett själva det heter SIA(AB) "ARENANDER". Skattemässigt har man platt skatt där och företag behandlas mycket väl.

[email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat