Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Tillsammans eller varsin enskild firma?

Inlägg 1 av 3

2013-03-26, kl 21:39

Nymla

Nymla

Inlägg: 6

Tillsammans eller varsin enskild firma?

Hejsan!
Hoppas att nån kan ge mig lite tips och råd :)
Det är nämligen så att jag kommer att starta ett företag när jag går ut den utbildning jag går nu. Det är en estetisk/kreativ bransch och jag kommer att jobba mycket som frilansare och ta emot beställningsjobb.

Jag har många kontakter och vänner som jobbar i samma bransch och har eller kommer starta eget.
Dessa kommer jag förmodligen på ett eller annat sätt samarbeta med i framtiden, men det är specifikt en av mina vänner som jag möjligtvis kommer att starta en firma tillsammans med.

Nu till min fråga, vad är smartast? Att starta ett företag tillsammans, eller att vi båda startar en egen firma? Hur går man till väga om man har enskild firma och vill samarbeta med andra som också har enskild firma? Om t ex jag och min vän vill göra ett beställningsjobb tillsammans, hur kan man lösa det med lön osv? Vilket blir bäst och minst krångligt?

Väldigt tacksam för minsta svar och råd!
Caroline

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-04-25, kl 20:31

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du seer, du har inte ens börjat och så börjar diskussion om vem som ska ha vad. Enskild firma är det bästa råd du fått. Du gör vad du vill när du vill, och slipper bli osams med dina vänner om det iaf.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2019-06-05, kl 00:11

Ekonomiexperten1

Ekonomiexperten1

Inlägg: 6

Gör jobbet tillsammans och fakturera separat i samråd med kunden. Det där får ni ju komma överens om och sen hålla reda på jobbade timmar osv var för sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat