Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Tillstånd eller ej?

Inlägg 1 av 4

2004-12-09, kl 12:11

username

Victoria
Hansson

Inlägg: 5

Tillstånd eller ej?

Undrar om amn måste ha något tillstånd för att anordna loppis eller åka runt på marknader och mässor och sälja saker? Räcker det om jag tar upp eventuell vinst på min egen deklaration? (Har inget företag).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-12-12, kl 00:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tillstånd brukar nästan alltid behövas och när det gäller marknader och mässor så måste du vara ute i god tid för att få någon plats, en del flera år i förväg. Sista frågan, Ja! men glöm inte de olika avdrag du är berättigad till.

Lars

[email protected]
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-12-13, kl 11:03

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det enda tillstånd du ev kan behöva är från polisen eller gatukontoret om det är så att det är du själv som ska annordna ett loppis på allmänn plats, tex ett torg eller liknande. Detta under förutsättning att det inte är livsmedel du säljer för då kommer saken i ett annat läge, men eftersom du inte skriver ut specifika produkter så antar jag att det inte är mat du ska sälja. Om du ska annordna loppis och hyra ut platser till andra så är du skyldig att ta reda på namn och personnummer och ev F-skatteregistrering på alla du hyr ut till och spara de uppgifterna under ett antal år framåt. SKM har sedan rätt att kräva in dessa uppgifter från uthyraren när man vill göra kontroller. Anledningen till dessa regler var att man ville hitta en möjlighet att se om folk näringsmässigt sålde på loppisar utan att ta upp det som inkomst. Det finns en regel som säger att ungerfär 5-6 ggr per år kan man sälja på loppis (inget exakt antal utan det beroende på omständigheterna) utan att behöva betala skatt men står man oftare så betraktas det som näring eftersom man då antar att du måste handla saker för att kunna sälja så ofta. Det var därför man skapade reglera för registering för att kunna se hur ofta någon hade sålt under ett år. Tänk på att du också ska redovisa moms även om det är loppissaker du säljer, och då är det marginalmoms som gäller. När det gäller marknader så brukar det alltid finnas extraplatser att få om man kommer på marknadsdagens morgon och pratar med marknadskontoret. Naturligtvis är det inte de bästa platserna som är kvar då men risken att man skulle bli helt utan plats är väldigt liten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-12-14, kl 15:36

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Har man tur vilket jag hade en gång och den gången hängde de på minuten att jag fick en relativt bra plats. Resultatet däremot blev alldelse strålande. så visst, det går ibland Karin.

Lars

[email protected]

Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat