Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

tips företags namn?

Inlägg 1 av 14

2007-10-02, kl 18:17

username

Medlem
#45378

Inlägg: 9

tips företags namn?

Hej!
är det någon som har bra tips på företags namn? kommer att sälja tjänster och produkter. mestadels produkter inom skönhet. finns det någon hemsida med tips?

tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2007-10-04, kl 13:34

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Du har har fått ett PM...


Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2007-10-04, kl 13:38

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Hej Zandra!
Berätta gärna lite mer om hur du tänkt dig ditt företag: Webshop eller fysisk butik/serviceställe? Svenskt eller engelsk namn? Samt gärna lite mer detaljerat om utbud. Så har vi andra lite att gå på innan vi tänker till...

Lycka till!
Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2007-10-21, kl 21:48

username

Medlem
#45378

Inlägg: 9

Hej! såg detta svar nu.

Produkterna kommer att vara från USA. Kommer att ha en webshop, och  kostnadsfri makeup rådgivning hemma hos kunderna, dessa produkter som dem får lära sig att sminka sig med kommer dem även att kunna köpa på plats. Har även en produktidé som jag skulle vilja sälja in hos tex h&m eller kicks.
I det stora hela så kommer produkterna som är skönhetsvård tex. ansiktsrengörning, smink, bodylotion, antirynkprodukter. Mest rikta sig till kvinnor i 35-55 års ålder som känner att dem vill ta hand om sitt utseende men inte vet vad dem ska köpa för produkter som passar deras hud. Och utbudet i affärerna är stort och personalen har oftast inte tid att hjälpa varje enskild kund så ingående. Därav kostnadsfri rådgivning.

Eftersom jag kommer att inrikta mig på så olika produkter inom skönhetsvård så tror jag att det är bäst att ha ett namn som sammanfattar allting på något sätt. Men det måste också vara lätt att komma ihåg, speciellt, och inte för likt något annat varumärke.

Tacksam för alla idéer och hjälp jag kan få!

mvh Zandra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2007-10-21, kl 23:10

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Aktiebolag eller Enskild firma?

Aktiebolag har ett högre namnskydd än enskild firma vilket i ditt fall kan vara värt att veta. Om ditt namnval går igenom på bolagsverket ska du inte oroa dig för mycket att det kan inkräkta på annans varumärke. Varumärken bestäms enligt olika klasser. Dock kan du utöka ditt skydd av verksamhetsnamnet genom att registrera det som varumärke. Men tänker du gå en riktigt säker väg så ska du inte använda ett forum för att fånga upp input vilket namn det blir. Du vill trots allt vara säker på att ditt namn är fritt och kan användas i flera sammanhang så en www - adress, med mera.

Hör gärna av dig om du senare behöver hjälp med logotyp, design, visitkort, illustrationer eller annat grafiskt material.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2007-10-31, kl 01:54

Gihgknn

Gihgknn

Inlägg: 26

Satsa på något engelskt typ Female beauty, Beauty care osv..
Det är mitt tips

Jjj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2007-10-31, kl 08:40

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Zandra,
DEN FÖRSTA du måste kolla är om domännanmnet är ledig för ditt företag.

Tro det eller ej - jag valde företagsnamn efter ledigt domännanmn.
But that's me ;-)

Alla har ju ett par exempel på sitt företagsnamn som ska startas.
Är domänen upptagen, välj den andra namnet.

That's my advice.

En domännamn med en snygg hemsida är SKYLFÖNSTRET till ditt verksamhet. En stor del av kunderna kommer via Internet.

Om fööretaget heter t ex "Sven Sevensson" INGEN människa i världen kommer att fatta vad företaget syslar med.

Bello has spoken.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2007-10-31, kl 12:31

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Jag skulle också vilja ha tips om detta med företagsnamn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2007-10-31, kl 12:32

Gihgknn

Gihgknn

Inlägg: 26

Vad ska du driva för företag då?

Jjj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2007-10-31, kl 12:33

RoggaBoy

RoggaBoy

Inlägg: 90

Kommer driva en videobutik, webbtjänster (via Bygghemsida.com), och ombud för tex Locadi etc.
 och skall vara ett som passar AB samt Ltd-bolag med svensk filial som det lutar mest åt nu.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2