Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

unvika att kunder handlar direkt från källan?

Inlägg 1 av 3

2015-01-21, kl 15:56

yasmin81

yasmin81

Inlägg: 1

unvika att kunder handlar direkt från källan?

Jag funderar på det där med att vara ett handelsbolag som köper (importerar) produkter från ett land och säljer (exporterar) dessa till företag som befinner sig i ett annat land, när man alltså säljer till företag och inte personer, så lär de vilja köpa direkt från källan som jag köpte av istället, så fort de vet varifrån jag har köpt det jag säljer kommer de att vilja köpa direkt därifrån själva istället ju, hur gör man för att undvika detta? Lite grundläggande fråga kanske men förklara gärna för en novis, tacksam för svar :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2015-01-22, kl 11:46

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Jag själv har ingen erfarenhet av branschen men lite logiskt vore ju om du skrev kontrakt med företaget du köper av, att du blir ensam leverantör åt de men detta brukar vara tidsbegränsat och inte för alltid, sen när det går ut kan man förhandla på nytt. Annars är det så världen fungerar, skulle något annat företag ha samma produkter och billigare då vinner de om inte du har något annat som är unikt i branschen som är värt mer än pengarna man sparar på att köpa av billigare företag. Försök knyta bra kontakter med företagen så de vill fortsätta samarbeta med dig också sånt hjälper för hellre samarbeta med någon man vet exakt hur den arbetar och fungerar istället för att sätta sin tillit på någon helt ny och främmande som kanske inte alls levererar det den håller. Detta gäller nog all typ av samarbete och inte bara import och export

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2015-02-02, kl 20:53

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Det fungerar så här:
-Små produkter o varumärken är det lättare att bli agent för. Större ställer massor med krav du skall klara, t.ex. att klara minst 10 miljoner i omsättning per år.

-Man gör avtal. Finns en svensk agentorganisation som har ett förslag som får ses som ett standardavtal. Det kostar pengar att marknadsföra så du måste veta hur du klarar av de kostnaderna (eller hur du får t.ex. annat led att stå för detta.)

Att hindra: Från land utanför EU/EES om du har avtal kan du få ensamrätt som är starkt. Inom EU är det krångligare. För inom EU råder fri handelsrätt - dvs fortfarande kan du ha avtal men kunden i Sverige kan ju t.ex. köpa av grossist i annat EU-land.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat