Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Upplupen intäkt

Inlägg 1 av 3

2005-04-07, kl 08:25

username

Barbro
Larsson

Upplupen intäkt

Har utfärdat faktura 2005 som avser hyra för okt-dec 2004. Denna intäkt bör väl därför tas upp som upplupen intäkt 1790 bokslutet 2004. Nu när fakturan betalats (boksluts/kontantmetod) utfärdats och jag ska bokföra den blir det väl som så att jag ska kreditera 1790 samt 2610 utgående moms och debitera likvidkonto. Problemet är ju att då kommer ju inte beloppet med som omsättning när jag skriver ut momsrapporten. Okej att omsättningen egentligen hör till 2004, men då stämmer ju inte omsättningen på momsrapporten med den utgående momsen... För momsen ska jag väl redovisa nu när jag utfärdat fakturan och får betalt för den? Eller? Tänker jag helt vansinningt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-08, kl 22:13

foretagande

foretagande

Det är rätt, momsen ska betalas nu när fakturan skrivs. när man bokför just månaderna med periodiseringar så kommer inte den momsrapporten som datorn skriver ut att stämma med den man ska skicka in just när det gäller omsättningen utan den får man själv räkna fram. Vad du ska göra är helt enkelt att utgå från den omsättning som du får ut av programmet och sedan lägga till summan på de fakturor som kommer från periodiseringen och själv göra den kontroll av summan som programmet annars gör åt dig. (omsättning * 0,25% = utgående moms). Om man som du har en förståelse för vad det egentligen är man gör så är inte detta något problem, det är värre om man bara matar in siffror i programmet utan att fundera på hur det egentligen "hänger ihop".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-11, kl 11:17

username

Barbro
Larsson

Men vilken omsättning ska jag skriva på skattedeklarationen? Ska jag skriva den "högre" omsättningen på skattedeklarationen, dels omsättningen som programmet räknat fram plus den upplupna intäkten? Eller ska jag skriva den omsättning som programmet räknar fram och bara göra kontrollen omsättning x 0,25 = utgående moms för att försäkra mig om att det blir rätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat