Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Uppskov av skatt-moms inbetalningar

Inlägg 1 av 7

2005-02-01, kl 10:17

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Uppskov av skatt-moms inbetalningar

Från Saktteverket: -Vid nystartad verksamhet kan fysiska och juridiska personer begära att få uppskov i tre månader med att börja betala F-skatt och särskild A-skatt. Som förutsättning gäller att den skattskyldige inte redan driver näringsverksamhet och att inte särskilda skäl talar emot det. -

Ok?! Gäller det även momsen ? (om jag valt att betala in den varje månad istället för en gång om året)
Sedan är det så att efter tre månader så måste man betala det tredubbla beloppet som ackumulerats? Eller förskjuts betalningar bara, och summorna är "normala".
Isåfall vill man ju alltid ha tre månaders uppskov, så man får ihopa tillräckligt med intäkterna i början för att betalningar ska kunna ske smärtfritt. Är det så det funkar ?
Tack


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-02-01, kl 10:32

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

.... o ju.... hur i he*sicke ska man beräkna momspliktiga försäljningen av varor och tjänster samt underlaget för den preliminära skatten när jag inte vet hur mycket jag kommer att tjäna in under det första året (2005)...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-02-01, kl 11:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Under ekonomi och trågen egenavgifter och uppskov finns svaret på din fråga.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-02-01, kl 11:12

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-02-01, kl 21:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om du väljer att betala moms varje månad så kan du ha längre än 3 månader uppskov med skatt. För skatt betalar man först när man beräknar få vinst och även då kan man vänta.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-02-01, kl 22:50

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om du väljer att betala moms varje månad så kan du ha längre än 3 månader uppskov med skatt. För skatt betalar man först när man beräknar få vinst och även då kan man vänta.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning



Tack, men nu är jag inte riktigt med... som jag läst på (länge må det sägas) så betalar man preliminär skatt (F)
varje månad oavset om man får in pengar från fakturor... Den skatten beräknas på det jag skriver som nettointäkt på skatte o avgift anmälan. Eller har jag fel nu igen :-)
Hur undkommer man då skatten .. eller rättare sagt hur gör man för att börja betala skatt först när man får in pengar i företaget ? Det är väl det du säger ?
Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-02-03, kl 19:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är naturligtvis det mest logiska att man betalar in pengar när man har några som ger så kallad vinst. Men då måste man tänka efter före.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat