Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Vad är rätt timpris som underkonsult ?

Inlägg 1 av 6

2006-05-31, kl 14:04

username

Mikael
Sjöberg

Inlägg: 4

Vad är rätt timpris som underkonsult ?

Hej !

Postade detta under ekonomi, men tänkte att det kanske finns någon inom data som kan svara på min fråga.

Arbetar för närvarande som underkonsult till en av de större IT-bemanningsföretagen.

Är uthyrd till ett företag och sitter där och arbetar med att ändra/optimera ASP samt mycket arbete i MS SQL med optimering samt Stored Procedures.

Jag får 290:-/tim av bemanningsföretaget. De i sin tur fakturerar kunden 500:-/tim. Det betyder att de tar 42% vilket jag tycker är lite mycket.

Är det någon som vet om det finns någon "standard" eller andra som har liknande underkonsultuppdrag och vad den procentualla fördelningen är ?

Tacksam för svar
Micke

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-06-01, kl 23:17

username

Kent
Nyman

Inlägg: 12

nu jobbar jag inte innom detta område men visst låter det som att du får för lite. En litet fråga, du fakturerar 290:- för ditt arbete? eller är du formellt anställd av bemanningsföretaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-06-02, kl 13:20

username

Mikael
Sjöberg

Inlägg: 4

Hej igen !

Jag fakturerar 290:- / timme.
Är inte formellt anställd av konsultbolaget utan går som underkonsult med egen firma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-06-05, kl 17:05

Delgad

Delgad

Inlägg: 21

På tok för billigt! Jag fakturerar 399 + moms och det är rätt billigt. Jag jobbar dock som systemadministrator.

/Delgad

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-06-07, kl 18:44

username

Magnus
Bengtsson

Inlägg: 1

Det där är på tok för lite % till dig.
Förmodligen är dom inte villiga att ge dig mer heller.
har dom inga direkta omkostnader på dig bör dom inte ta mer än 25% av dig. Att förhandla upp det från det du har kanske inte är så lätt.

Lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-06-07, kl 20:16

dagfinn@area11.se

[email protected]

Inlägg: 14

jag tar mellan 400-900kr tim beroende på hur stort uppdraget är. 290 kr e alldeles för lite du får mer som anställd på ett företag om du räknar bort dom utgifter du har som egenföretagare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat