Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Verksamhet sidan om anställning

Inlägg 1 av 12

2007-03-21, kl 14:36

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

Verksamhet sidan om anställning

Hej,

Jag har en fast anställning och vill starta verksamhet sidan om. Jag tänker jobba kvällar och kanske någon helg och se om det fungerar. Min fråga är hur lite kan man känna så att Skatteverket skall godkänna det? jag menar när man asöker anger man ungefärr hur mycket man tror att verksamheten kommer att dra i vinst, men eftersom jag tänker göra det sidan om mitt jobb tämker jag inte leva på det i början, däremot tror jag att jag läste att det skall vara lömsamt för att kunna drivas.

Någon kan hjälpa mig med det

Tack!
Edith

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2007-03-21, kl 16:02

Sanwret

Sanwret

Inlägg: 27

Du kan registrera firma och registrera dig för f-skatt och sedan uppger du bara hur mycket vinst du kommer att ha. Du kan ändra den summan varje månad om du vill. Din månatliga skatt räknas ut efter den vinst du uppger. Kommer du att ha 0 i vinst så skriver du det... Vet inte om det svaret hjälpte något?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2007-03-21, kl 16:12

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

Tcak för svaret, men menar du att man kan skriva 0 i vinst och ändå få godkänd för att kunna starta en firma? skall det inte finnas en gräns? eller ett mininum till hur mycket man kan ha i vinst?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2007-03-21, kl 16:24

Sanwret

Sanwret

Inlägg: 27

Nix. Jag skrev 0 från början, och när jag började få in lite pengar så ändrade jag, och då började de ta skatt på det. Det finns ingen minimigräns. Du kan ju registrera ett företag men sen inte aktivt driva det... då får man ju inga inkomster. Vanligt är ju också att man går på minus i början

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2007-03-21, kl 17:14

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Det enda problemet med att skriva 0 från början är att skatten kan bli en ordentlig smäll i slutet om du tjänat mycket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2007-03-21, kl 18:16

Sanwret

Sanwret

Inlägg: 27

Ja, jag menade förstås inte att man ska skriva 0 om man kommer att ha vinst, då blir det ju en smäll. Men man kan ju ändra vartefter man märker hur det går. Det är ju inte så kul att betala några tusingar i skatt om man inte ens har sparkat igång...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2007-03-21, kl 18:33

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Precis du anger 0kr i vinst och när det gått 6 månader uppdaterar du med den vinst du då kanske har uppnått.

Sedan gör detta löpande efterhand som din verksamhet växer.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2007-03-21, kl 18:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är bättre att du har pengarna än skattemyndigheten därför är mitt bestämda råd 0:- Vad du bör ha koll på är naturligtvi hur det går men man kan utan vidare ha ett par tre år med minus bara verksamheten rullar på, annat är bara skämselhicka. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2007-03-22, kl 04:47

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, använd det sunda förnuftet helt enkelt ;)

Problemet är väl att växa såpass med företag vid sidan om eftersom tidsbristen gör sig ständigt påmind. Sedan har man ju kunder som kanske inte alltid är aktiva på dessa "övriga" tider.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2007-03-22, kl 07:55

Edith400

Edith400

Inlägg: 16

Jag uppkattar mycket er hjälp. Det är dessa frågor som jag inte kan ställa till andra. Det som jag tänker göra är följandet om jag har förståt er rätt. jag skall ange 0.- som vinst och sedan justerar jag det när jag börjar känna in pengar. Dessutom kan jag spara pengarna så att det inte känns som ett smäll när det är dags att betala. Eftersom jag har fast anställningn behöver jag inte firmans pengar från början och det som skrämde mig mest var att jag behövde ange en summa som jag "trodde" skulle blir, betala skatt på det utan att ha fått en enda krona i vinst.

Tcak så mycket till er alla
Edith Escobar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2