Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Verksamhets beskrivning/kategori

Inlägg 1 av 3

2011-12-04, kl 21:51

daro

daro

Verksamhets beskrivning/kategori

Hejsan

Jag har nyss blivit medlem här, men har redan fått massa bra tips och råd. Hoppas någon kan hjälpa mig med ävne denna fråga.

Jag ska starta ett AB som ska ägna sig åt import och försäljning av diverse produkter. Till en början främst kontorsmaterial. Både via webbshopp och vanlig försälning.

När jag registrerar firman har det någon betydelse för vilken verksamhetskategori man väljer?
Kan man låsa sig på något sätt så man hindrar firman genom detta val, att sälja andra varor? kanske till och med börja sälja tjänster?

Ge gärna några förslag på kategorier

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-12-14, kl 13:00

daro

daro

Hej igen!

Det var visst ingen här som ville/kunde hälpa till den här gången. Men jag har hittat svaret på annat håll. tänkte dela med mig om det finns fler än jag som undrar.

Den eller de verksamhetskategorier som du anger i din registrering ligger till grund för vilka avdrag som du får göra. Det Skatteverket vill veta är vad du ska göra i din verksamhet för att på så sätt kunna reglera din rätt till avdrag. Om du till exempel har angivit att du ska syssla med bokföring och sen även har hunddagis (men inte har anmält detta) kan du inte göra avdrag för hundschampo.

Dessa kategorier som du använder går att ändra om du skulle vilja lägga in fler verksamhetsområden i ditt företag.
På SCB finns en databas för samtliga SNI-koder (verksamhetsområden). Du når den här. Rent generellt kan det vara svårt att hitta en kod som passar till 100 % utan du får ta den eller de koder som passar bäst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-12-16, kl 16:19

kleio

kleio

Ja, det är så! Roligt att du har hittat svar själv:)

Iwona Eriksson
*
Driva företag med sociala medier: driva-webshop.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat