Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

TYPISKT SVENSKT TANKESÄTT ...

Inlägg 1 av 13

2005-08-30, kl 00:40

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

TYPISKT SVENSKT TANKESÄTT ...

Har läst många inlägg i denna forum och upptäckt en mönster genom alla avdelningar. De flesta framtida "företagare" som skriver sina inlägg söker "gratis lösningar", "billiga webbutiker", "billiga designbyråer", ... mm. Allt ska alltså vara antingen billigt eller helst gratis. Försöker förstå hur folk tänker om de tänker överhuvudtaget? GRATIS finns ej i affärsvärlden om allt ska fungera. Alla vi gör sitt jobb och tar betalt för det. En del tar mycket, de andra tar kanske mindre. Så det kan finnas lågprisvarieanter t ex, men inga gratis lösningar. Alla måste betala sociala avgifter, pansionsparande, egnaabgifter, mm. Har ni tänkt på det? Ska några programmerare sitta i timmar för att få fram en bra webshop och sen ge det till någon utan kostnad att denne ska tjäna pengar på. I så fall är de dumma i huvet ...
De flesta söker webbsidor som kan köpas för 500-1000 kr och sen är de arga när personerna som gjort sidan försvinner. Självklart ska de försvinna eftersom de pengar räcker ej för allt som ska betalas ... pluss skatt. Allt kostar pengar oavsett vad det handlar om, om vi alla vill att systemet ska fungera.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2005-08-30, kl 08:00

mandersson

mandersson

Inlägg: 28

Hej!! Jag tycker inte man ska ta det negativt utan man kan se att det finns en marknad där kunden betalar mindre alternativt får den gratis (om det nu gäller websidor) och man får hitta andra vägar som programmerare att få in pengar, kanske % av framtida omsättning eller vad som helst. För vart det finns problem finns det affärsmöjligheter. Det jag försöker säga är se det inte som ett problem se det som en möjlighet istället och du kommer att se en värld full av möjligheter istället för problem och det är mycket roligare :)

MVH Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2005-08-30, kl 18:19

dagfinn@area11.se

[email protected]

Inlägg: 14

Finns ju två sidor här. Man kanske vill prova på med egte med ganska liten insats för att se om man kan få det att funka. men o andra sidan så vill alla här tjäna pengar på sina företag detta innebär att man vill ta mer betalt så blir lite moment 22.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2005-08-30, kl 23:42

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!! Jag tycker inte man ska ta det negativt utan man kan se att det finns en marknad där kunden betalar mindre alternativt får den gratis (om det nu gäller websidor) och man får hitta andra vägar som programmerare att få in pengar, kanske % av framtida omsättning eller vad som helst. För vart det finns problem finns det affärsmöjligheter. Det jag försöker säga är se det inte som ett problem se det som en möjlighet istället och du kommer att se en värld full av möjligheter istället för problem och det är mycket roligare :)

MVH Mattias



Mattias, du har bara sagta samma sak som jag. Om man tar procent på något då är det inte heller gratis ...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2005-08-31, kl 00:26

username

Sammi
Ekdahl

Inlägg: 27

gratis och gratis.

varför skulle det vara ett svensk tankesätt?
visst måste du satsa för att kunna tjäna pengar, men att växa i sin egen takt är viktigt, att lägga ut flera 10 000 lappar på design, reklam mm innan man ens köpt in varor låter som en dålig idé enligt mig.

att spara pengar i starten kan vara livsviktigt för ett enmannaföretag/hobbyföretag för att sen, när det rullar in pengar kunna fokusera på andra saker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2005-08-31, kl 10:52

mandersson

mandersson

Inlägg: 28

Mattias, du har bara sagta samma sak som jag. Om man tar procent på något då är det inte heller gratis ...[/CITAT]

Exakt sansa01, men våran syn på samma sak var olika, du tyckte att det var ett problem och jag tyckte att det var en möjlighet. Och det var dit jag ville komma, sen procent delen var mest ett exempel på en lösning (om det fungerar vet jag ej). Men det jag menar är att problem är möjligheter, för det finns ett behov där som inte blir tillfredställt, i det här fallet ett billigare sätt att komma igång med websida. Förstår du nu vad jag menar.

MVH Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2005-09-01, kl 00:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Över 450 gratisråd har jag under ett år givit på denna sida. Råden från min E-postadress har också varit helt gratis. Råden börjar nu ta mer tid än jag tänkt mig så framledes på min hemsida kommer jag bara att ha betalande medlemmar.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2005-09-04, kl 23:25

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Indiciak .... vet du vad GRATIS betyder? Om du hjälper mig t ex med marknadsföring därför att jag hjälpte dig med te x hemsida då är det inte alls gratis. Jag skriver om folk som vill ha gratis grejer för att sen tjäna pengar på det och detta äe typiskt svenskt. Så snåla människor som i Sverige har jag aldrig sett förut, tro mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2005-09-05, kl 23:35

username

Jani
Lokka

Inlägg: 29

Gratis ... det är klart att gratis är hägrande och lockande men då får man se det så också att gratis inte alltid håller samma kvalite klass.. Att vilja betala så lite som möjligt ingår liksom i affärsiden. T.ex Om jag ska sälja meloner så köper jag ju dem så billigt som möjligt helst gratis för att få så stor vinst som möjligt jag menar det vore ju oerhört dumt att gå till ica och köpa meloner och sedan försöka sälja dem med vinst.

Om jag ber en konsult om hjälp och jag får det gratis då blir det mer pengar i fickan för mig.
Att det är typiskt svenskt skulle jag inte vilja påstå snarare "affärsmässigt beteende" för den som inte vill ha allt billigare / gratis kommer få det svårt att lyckas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2005-09-06, kl 00:20

username

Acke
Pettersson

Inlägg: 49

Du gör ju verkligen ett bra intryck och bra reklam för din firma genom att klaga på svenska företagare...
Varför skulle det vara ett "typiskt svenskt tankesätt" att sträva efter så mycket som möjligt - så billigt som möjligt, eller helst gratis?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2