Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma/anställning

Inlägg 11 av 18

2007-07-07, kl 18:23

username

Medlem
#51109

Inlägg: 24

@ Lars: Min inställning till skatteverket och myndigheter i stort är att de finns till för att hjälpa oss. Att vara ärlig mot skatteverket och andra myndigheter ser jag som min plikt som medborgare, sen kan man tycka vad man vill om regler och byråkrati.

@Stig: Utifrån de erfarenheter har är det ingalunda en överdrift. Nutek kallar det för förtäckt anställning om du bara har en arbetsgivare. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra uppfattning i frågan, finns det fall där det fungerar så är det alla tiders.

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 18

2007-07-07, kl 21:52

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har helt rätt Linus och därför är det så frustrerande när när man säger ett och gör tvärtemotpå skattemyndigheten. Senast jag pratade med dom var igår och man hade fått ett samtal från Regeringsrätten om mina synpunkter oh skulle titta på det. Det  är möjligt att den nya regeringen gett nya förhålllningsorder. Jag kan ju jämföra med Lettland där det var kommunism och stagnation som vände vid frigörelsen till en blomstrande ekonomi. Det är en annan sak också som jag märkt tidigare man har varit fruktansvärt okunnig på skattemyndigheten och därför skyfflat vidare ärenden som man med lite intelligens hade kunnat klara av vilket i sin tur belastar samhället. Men det är just regler som jag följt.  [email protected]  Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 18

2007-07-08, kl 11:20

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det är som du säger Linus, skatteverket och myndigheter finns till för att hjälpa oss.

Därför är den här regeln om "förtäckt anställning" till för att skydda individen mot att bli utnyttjad av uppdragsgivaren (gå miste om det skyddsnät som en anställning innebär).

Har man dock redan en anställning och, som den här tråden gällde, och vill ta ett extra jobb på sidan om, så finns ju redan skyddet där.

Jag fick min F-skattsedel, det är dock många år sedan, i just en sådan här situation (hade en anställning och skulle utföra ett extrajobb).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 18

2007-07-08, kl 12:24

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Regeln om förtäkt anställning är inte skapad av skatteverket för att skydda individen, utan för att skydda skatteintäkterna. Facket däremot har ett intressa av att anvvända reglen för att "skydda individen" från att arbeta för en lön man själv väljer istället för den nivån facket bestämt.
Det är ju knappast någon stadshemlighet att i en näringsverksamhet så blir betydligt fler saker avdragsgilla än för en anställd, varför skatteverket har ett intresse av att folk som driver företag verkligen också gör det. Ta bara en sådan enkel sak som avdrag för körning. Är du anställd så får du inte avdrag för de första 8000 kr för att köra till och från jobbet. Har du en enskild firma med bara en uppdragsgivare så är säkert företaget registrerad på samma adress som man bor. Helt plödsligt så blir alla körningar till jobbet, som nu är uppdraget, körningar i tjänsten och är avdragsgilla från första kronan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 18

2007-07-09, kl 09:31

username

Marcus
Thurehag

Inlägg: 2

Jag får tacka för svaren och åsikterna. Man blir lite klokare varje dag, helt klart.

Mvh
Marcus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 18

2007-07-12, kl 06:31

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det kan gå så illa att om du är barnledig så kan du bli avstängd som företagare, eller håller på med ett projekt som drar ut på tiden men som kommer att ge stor avkastning då blir du också avstängd, ännu värre om du väntar med företagande tills du fått en felaktig dom och inte fortsätter trots att du vet att du har rätt men om myndigheten får rätt har svårt att fortsätta vara bank åt  skattemyndigheten.  Då stängs du av. Härska och söndra. Jag har själv suttit i företagsskattenämnd och vi hade ett fall när man inte hörde av sig på något sätt under 5 år så han ansåg vi inte bedrev näringsverksamhet. Men vissa flitiga handläggare gör avstängning långt tidigare med hjälp av ibland fruktansvärt okunninga eller ointresserade nämndemän som sedan får långtgående konsekvenser uti samhället.. [email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 18

2007-08-01, kl 22:13

username

Medlem
#48419

Inlägg: 10

Det kan gå så illa att om du är barnledig så kan du bli avstängd som företagare, eller håller på med ett projekt som drar ut på tiden men som kommer att ge stor avkastning då blir du också avstängd, ännu värre om du väntar med företagande tills du fått en felaktig dom och inte fortsätter trots att du vet att du har rätt men om myndigheten får rätt har svårt att fortsätta vara bank åt  skattemyndigheten.  Då stängs du av.vad? kan man bli avstängd som egen företagare?? jag förstår inte riktigt..

jag är nämeligen på väg in i ett stort projekt som inte kommer att betalas förrän jag slutfört jobbet (det är ett konsultjobb över längre tid). har jag missuppfattat er, eller kan jag bli avstängd om jag "bara jobbar, inte fakturerar" på ett tag??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 18

2007-08-01, kl 23:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Inte omöjligt men det beror ju på olika omständigheter, Det förekommer så mycket galenskap hos skm så man kan bli gråhårig, och ibland verkar de vara totalt döva. Men efter några års överklagande kanske du får rätt och då kan du ju fortsätta. Själva har vi startat ett SIA "Arenander" (Lettiskt AB) för att få lite arbetsro medan myndigheterna bollar ärenden vidare.  Men vi lever ju i ett företagarvänligt land enl. tidningarna och det är bra att det står någonstans så kanske det blir verklighet en dag.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2