Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild firma/anställning

Inlägg 1 av 18

2007-07-03, kl 15:40

username

Marcus
Thurehag

Inlägg: 2

Enskild firma/anställning

Hej.

Jag har lyckats med att göra mig lite oumbärlig på ett företag som jag har haft praktik på under en utbildning jag gått och har nu sommarjobbat för dem.
Min handledare vill nu ha möjlighet att ha hjälp av mig några timmar i veckan eller så.
Men jag kommer vara på ett annat jobb under hösten på en annan ort.

Det jag behöver för att lösa jobbet är så som det ser ut nu enbart tillgån till dator och internet. Vet inte riktigt hur tillgången på det är där jag skall vara så får kanske införskaffa en bärbar dator och trådlöst bredband.
Jag kommer att jobba under min lediga tid dvs kvällar och helger när jag hinner.

Så nu funderar vi lite på hur vi skall lösa detta smidigast för båda parter.

Att jag skulle start en enskild firma och gå som konsult tyckte vi spontant var det smidigaste. Men det finns tydligen risk att jag kommer räknas som anställd då jag bara kommer jobba mot ett företag, eller går det att komma ifrån det efter som jag redan har en anställning och om jag själv står för utrustning och jobbar på valfri tid?

Alternativet blir ju då någon form av anstälning. Men då måste väll företaget stå för utrustningen osv?

Har letat lite på internet men inte riktigt hittat något som blir bra på min situation.

Är jätte tacksam för tips och hjälp. Om något är oklart eller ni inte vill skriva här nås jag på [email protected]

Mvh
Marcus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2007-07-03, kl 16:08

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Hej Marcus!

Det finns en möjlighet genom att du "Hyr din arbetsgivare". Titta in på www.dittbolag.se så kanske det är ett bra alternativ för er bägge!
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2007-07-03, kl 16:48

username

Medlem
#51109

Inlägg: 24

Bolagsbolaget har liknande lösningar, mina erfarenheter är dock att onödigt mycket av förtjänsten försvinner på vägen.

Kan inte din arbetsgivare visstids eller projektanställa dig? Vem som ska stå för dator osv kan ni styra i anställningsavtalet, det kommer dock att bli mycket svårt för dig att dra av på en laptop och ett trådlöst bredband. Hör med skatteverkat ang detta, de hjälper dig gärna.

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2007-07-03, kl 17:53

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Det är många arbetsgivare idag som inte vill anställa någon, inte ens visstids eller projektanställning. Det är samtidigt många som har unik kompetens som rent av kan sälja den till fler än en uppdragsgivare.
Visst det är enkelt att starta eget företag, men man ska medveten om att det också är förenat med kostnader att starta eget. Enskild firma eller AB, AB är dyrare i många aspekter. Sedan är det många om inte gillar ansvaret med att driva eget, bokföring, fakturering, moms och allt annat, men gillar friheten att få ta ansvar för sina idéer. Därför kan det vara ett bra alternativ att "prova-på" egen verksamhet innan man startar eget. Inga initiala kostnader och inga avvecklingskostnader om det inte skulle fungera.
Av det du fakturerar stannar 90% till ditt eget förfogande. Det är heller inget problem med att lösa kostnaderna för den utrustning som kan behövas, den kompetensutveckling som kanske är nödvändig etc.
Du kan alltid kontakta mig för kostnadsfri individuell rådgivning.
Sten-Ove

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2007-07-03, kl 19:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns ju många olika anledningar till att man hyr en arbetsgivare istället för att starta eget. Innan vi tog över verksamheten i www.dinfirma.se så hörde vi oss för bland personer med olika bakgrunder om varför just de valt konceptet med "Hyr din arbetsgivare". Bla de olika svaren fanns både sådana som var rätt självklara för oss men även en del oväntade svar. Några av anledningarna var 
att man bara ville syssla med det man själv var bra på och låta andra sköta papper, skatter och momsar
att man helt enkelt hade för liten verksamhet för att få F-skattsedel
att man hellre körde detta koncept och var säker på vad kostnaden för bokföring, okslu och deklaration var, dvs 10% av omsättningen, hellre än att chansa på att göra det billigare själv men kanske få betala dubbelt upp i slutändan
att man ville ha en anställning med en "riktig" lön för att slippa långa förklaringar med skillnaden på lön/resultat i enskild firma. Framförallt verkar det vara FK som har svårt att greppa just det med att man inte har någon lön i en enskild firma utan man ser resultatat när året är slut
att man kan köra igång lite försiktigt på timmar samtidigt som man går arbetslös utan att A-kassan ryker direkt
att man kan kringgå ett förbud från arbetsgivaren att ha egen firma vid sidan av
att man, som ovan, bara kommer att ha en kund och denna inte vågar riskera att det klassas som anställning
att eftersom alternativet för många är en enskild firma innebär att de möjligheter som finns när man är anställd saknas i den enskild firman som ex utbildningar, hälsovård mm 
att steget helt enkelt är väldigt stort för många att gå från anställning till företagande och att detta känns som ett mellanting där man inte riskerar så mycket

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2007-07-04, kl 16:57

username

Ted
Wiberg

Inlägg: 22

Jag ser inga problem med att du startar eget, räcker igentligen med enbart en F- eller FA-skattsedel.

Att du sedan bara har en uppdragsgivare vet jag inte om det har någon betydelse. Du kan ju få flera, eller?

Jag tycker du ska starta eget, kan vara bra att ha om du stöter på andra uppdrag, trots att du skulle vara anställd någonstans.

Jag har gjort precis det du just nu frågar efter, och från en uppdragsgivare är jag nu uppe i en kundstock på närmare 50 kunder. På bara 4 månader som "egen företagare", detta har gjort att jag gått ifrån min anställning. De får istället hyra in mig som konsult eller anlite mig för korta och långa uppdrag.

Jag älskar friheten detta innebär för mig.

Vad beträffar utrustning så ska det inte vara några som helst bekymmer att dra av dessa, du behöver ju båda dator och internetuppkoppling för att genomföra dina uppdrag.

Ted Wiberg - [email protected]
ediTED Mediaproduction - Din personliga webbyrå
www.edited.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2007-07-04, kl 18:30

username

Medlem
#51109

Inlägg: 24

Skatteverkat är väldigt kinkiga om man bara har 1 uppdragsgivaare, så om du nu bestämmer dig för ett eget race, så skriv då inte det i ansökan för F-skatt. Där ska du såklart ange fler än 1 uppdragsgivare.

Beträffande dator och uppkoppling så är de om möjligt ännu kinkigare, så här rekomenderar jag en rak och ärlig komunikation med Skatteverket. Att göra godkända avdrag på detta är svårt, men inte omöjligt. För egen del försöker jag inte ens då jag arbetar hemifrån.

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2007-07-04, kl 19:13

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Hållere med om detta med avdrag av internet hemma. Enligt skatteverket här i Göteborg så godkännes inte detta om man i hushållet bara har en uppkoppling. Utan man ser det på samma sätt som hemtelefonen. Telefon och internet har alla hushåll numer så det är bara dom extra rörliga kostnaderna som får dras. Och för internet är ju dessa 0:-

Enda sättet är att ha 2 internet abonemang men det förlorar man ju på ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2007-07-04, kl 19:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Karin Jönssons rådgivning har undr åren varit fantastisk så går man inte i tankarna att starta ett Eget företag så skulle jag rekommendera henne. Ärlig kommunikation med skatteverket har kostat oss over 10.000000:- så företagandet bedrivs sparsamt i Sverige. Förutom skattemyndigheterna börjar man känna till mig på länsrätt kammarrätt regeringsrätt. Diskrimineringsmyndigheten och näringsminister Maud Olofsson. Eter många år ger man efter en bit i taget. Under tiden förlorar Sverige i ansende hos småföretagare.
Själv hör jag ofta f.d svenska företagare i Riga.
[email protected]     
Start av företag och ekonmistyrning 

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2007-07-04, kl 20:59

stifor

stifor

Inlägg: 386

Den här uppfattningen att "Skatteverkat är väldigt kinkiga om man bara har 1 uppdragsgivare", som nämndes i ett citat här ovan, är klart överdriven.

Frågeställaren Marcus situation, att ha en anställning och att vilja jobba extra någon timme per vecka på uppdrag åt ett annat företag, är ju som klippt och skuren för att få F-skattsedel. Har väldigt svårt att tro att det skulle nekas.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu



Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2