Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Nu spinner jag! Solarium

Inlägg 1 av 17

2008-10-01, kl 13:27

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

Nu spinner jag! Solarium

Hej, Jag spinner på en ny ide jag snappat upp idag. i min lilla by gillar folk att sola, Dock åker många till andra städer då det ända solstället i våran by är det lokala badet som sällan är öppet. Vad skulle inte passa bättre med ett lite tuffare solotek med tillexempel ett tillhörande cafe eller nått i den stilen. Att kombinera soloteket med nått ialf. Ett ställe folk kan komma in och sitta och köta,sola eller vad som. En lokal kommer att kosta MAX 2-3000kr i månaden här jag bor. Sen tillkommer ju elen, men solarium finns bra företag som leasar ut och vidare. Några ideer att spinna vidare på?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 17

2008-10-01, kl 13:28

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

Vill tillägga att hä jag bor finns det knappt nånstans att ta vägen på eftermiddagarna när man vill komma ut och göra något, Liten ort men ganska mycket folk. Hade tänkt ett väldigt annurlunda ställe. Lixom nått tema...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 17

2008-10-01, kl 14:00

username

Medlem
#53658

Inlägg: 7

I min hemort, även den av mindre storlek, öppnade ett solarium för ett år sedan. Den går tydligen nätt och jämnt runt. Det ligger inte rätt i tiden med solarium. Personligen skulle varken jag eller någon i min vänkrets tänka sig sola i solarium i dagsläget, trots att vi gjorde det på 90-talet.
Men det är ju svårt att avgöra hur det är i just din ort, därför skulle jag rekommendera att undersöka hur stort kundunderlaget verkligen är. Det ger en bra indikation på hållbar iden är.

mvh
Malin Stenberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 17

2008-10-01, kl 14:53

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

Jag är väldigt säker på att det skulle dra folk. Vill bara ha lite tips på tema för solotek ch cafe eller om ni har nån annan ide mer än solotek, kan det kombineras med nått annat roligt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 17

2008-10-01, kl 20:42

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

Bernt Bergkvist: Jag vet inte om det i längden är lönsamt att driva kommersiell fritidsgård med solarie och café, för det låter lite som att det är det du tänker göra om man spetsar till det hela.

Du behöver ha en dagskassa på i alla fall 3.000kr/dag, och av det bör 2.000kr vara TB för att du skall kunna ta ut en rimlig lön och ha täckning för dina kostnader.

Tricket kan vara att försöka ha olika teman olika dagar för att locka många olika grupper av människor.

T.ex.

Måndagar - "tyck-synd-om-dig-själv-dagen" då vi serverar varm choklad med mycket vispgrädde och wienerbröd. På TV visas Vänner och liknande.

Tisdagar - "barnens dag". Alla föräldrar som går hemma med barnen har råd att ta med dem. Ett glas saft med bulle för 10kr, och på TV:n visar vi Bamse.

Onsdagar - "Homepartydagen". Erbjud alla homepartysäljare att boka en onsdag och ha ett öppet party hos dig.

Torsdagar - "Internationella dagen". Gör om ditt ställe till det hippaste i kaffeväg. Menyer på italienska, inga ostfrallor utan bara croisanter, bagels och baguetter samt Edith Piaf i högtalarna.

Fredagar - "Take-away-dagen". Dagen då man äter mest hämtmat i Sverige. Erbjud en "kvällens" istället för en dagens, bestående av någon paj eller något som går smidigt att laga till på ett café.

Lördagar - "Alla nätundertröjors dag". Storbilds-TV med trav och fotboll på. Massor med män som äter nachotallrik och skriker sig hesa över deras hästar och fotbollslag som de spelat på.

Söndagar - "Lär-dig-dagar". Visa hur man bakar surdegsbröd, rensar svamp, kokar sylt eller vad som nu är aktuellt. Låt gästerna delta själva, och var lite folkbildare.
Tack för underbara inspererande tips, Självkart förstår jag att et inte är ett koncept att tjäna pengar på. Men gr det runt och jag har nått att göra så är jag glad. Hellre det än sitta hemma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 17

2008-10-03, kl 10:01

username

Medlem
#53658

Inlägg: 7

Vilka underbara ideer, Bernt!

Gabriella, vad jag önskar att det var i min hemort du öppnade ett sådant ställe!

Lycka till!

hälsningar,
Malin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 17

2008-10-07, kl 03:16

Palliatus

Palliatus

Inlägg: 6

haha... roliga förlsag.. men vart tog soldelen vägen ?? :O

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 17

2008-10-09, kl 13:30

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

hej igen och tackför era funderingar och tips. Jag spinner vidare och letar även leverantörer. Eller alltså jag gör lite reserch om vilka som är billigast på både solarium och allt med "cafet" att göra. Några tips om leverantörer till ätbart i cafet. sen behöver man tillstånd och vissa grejjer då va?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 17

2008-10-15, kl 15:27

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Du kan maila mig om du vill. Jag driver ett solarium och kan kanske ge dig en del tips.

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 17

2008-10-15, kl 15:27

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Du kan maila mig om du vill. Jag driver ett solarium och kan kanske ge dig en del tips.

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2