Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Nu spinner jag! Solarium

Inlägg 11 av 17

2008-10-16, kl 10:54

Kemal

Kemal

Inlägg: 50

Tll Gabriella,

Läste din idé och ett tips till dig är att du i samband med cafet och ditt solarium om du har möjligheten att ansluta till en frisör, massör eller liknande så kan folk få en skönhetsbehandling och de som väntar kan avnjuta en god kaka, sallad och kopp kaffe i dess olika smaker. 

Du behöver inte anställa en frisör eller likande du kan i början sälja in tanken och kanske eventuellt dra dit en friösr två dagar i veckan och ta provis likadant kan du göra med en massör eller en sminkös eller liknande. Jag har själv haft ett likartad idè i USA som drog enormt mycket folk och drog in rätt mkt pengar. Ett bra planerat koncept  i samband med bra marknadsföring kan du tjäna en bra inkomst samtidigt som du blir omtyckt i din by. 

Lycka te säg te om du behöver hjälp med något 

MVH
Kemal   

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 17

2008-10-16, kl 11:28

username

Medlem
#50260

Inlägg: 14

Ett tips är ju att ha 2st. solarium i ett rum och erbjuda kompis pris :) jag vet att min dotters kompisar vill alltid sola tillsammans!
Det kommer nog att locka tonåringarna....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 17

2008-10-17, kl 08:05

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Där måste jag säga emot dig Anya.

Dubbelsolarium (2 i samma rum) är ekonomiskt vansinne. Det var många solotek som hade detta på 80-talet, men de har försvunnit undan för undan och är idag väldigt ovanliga. Detta enligt uppgift från landets största leverantör/grossist i branschen.

Jag har aldrig fått förfrågan om ett dubbelsolarium. Det är iofs inte ovanligt att en del kompisar håller varandra sällskap, men de brukar turas om att sola.

Räkna på det: Om så siffran skulle vara så hög (vilket den dock inte lär vara) som att 2 av 10 vill sola tillsammans så är det ekonomiskt vansinne att vid 80% av tillfället som solarierummet är upptaget, ha ytterligare ett solarie i samma rum som står oanvänt. Jag har vid flera tillfällen i veckan viss väntetid på mitt ställe, men överväger inte för ett ögonblick att investera i ytterligare en solariesäng i ett befintligt rum. De är trots allt inte helt gratis. Däremot skulle jag gärna bygga ut med ytterligare ett rum om det gick.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 17

2008-10-17, kl 12:59

Ankan

Ankan

Inlägg: 62

Sedan kan ni ha manliga strippor och kvinnor som bjuder på godis..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 17

2008-10-23, kl 12:00

username

Medlem
#46870

Inlägg: 28

Är det någon av er som har eller har haft Solotek? som rekomenderar någon leverantör. Eller leasing... Nån speciell alltså. för det finns ju ett X antal att välja på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 17

2008-11-01, kl 21:36

Ola K

Ola K

Inlägg: 20

Utöver de tips du redan fått av mig vill jag även poängtera att det är mycket viktigt att du väljer en seriös leverantör. Det finns tyvärr några där ute som drivs av kortsiktigt vinstintresse och inte alltid ser till kundens förutsättningar.

Ett minimikrav som du absolut bör ställa är att leverantören ska vara medlem i Svensk Solarieförening. Deras hemsida: http://www.solarie.com/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 17

2008-11-02, kl 15:37

username

Medlem
#56994

Inlägg: 2

Det är alltid lika roligt att få ta del av ideefasen när ett nytt företag tar form :-) Detta kan du också utnyttja i din marknadsföring.

Mitt tips är att involvera folket på orten, fråga dem vad de tycker. Gör en väldigt enkel undersökning, kanske på en hemsida, där du ställer en del frågor och låter besökarna tycka till och se vad andra har sagt och tyckt. Då slår du två flugor i en smäll. Dels får du ett hum om potentialen med din verksamhet och dels börjar folk att prata om dig.

Försök sedan ha en löpande dialog med de som tyckt till. Skicka ett nyhetsbrev med den senaste information om hur det går och tacka för all den hjälp du har fått. När du bestämt dig för att slå upp portarna kan du ge dem någon form av rabatt så ska du se att du får en bra start. 

Kunder som får vara med och bestämma pratar också mer och i positivare ordalag om företaget. Utnyttja detta! Se bara hur många som bidragit med ideer i denna tråd.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2