Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Skänka delar av företaget

Inlägg 11 av 15

2008-05-14, kl 11:13

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Per Silvin: Ett publikt bolag handlar inte om att vara börsnoterad eller ej. Det handlar om hur man får ta in pengar i bolaget. Ett privat bolag får t.ex. inte genomföra en publik nyemission genom t.ex. tidningsannonsering.Därför funkar det inte med ett privat AB eftersom vi delar ut aktier gratis, det är ju en form av nyemission då fastän det är gratis. Har jag feltolkat? Jag tror det funkar med ekonomisk förening på något vis, tur vi får hjälp att kolla upp allt det juridiska så det blir rätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2008-05-14, kl 11:38

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

ja alltså ni får skänka bort bolagsandelar om ni vill. problemet är dock att ni måste ha minst 100tkr för att start aktiebolaget och ja, skänker ni aktier så ger ni bort 40tkr av era egna pengar..

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2008-05-14, kl 11:57

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Per Silvin: ja alltså ni får skänka bort bolagsandelar om ni vill. problemet är dock att ni måste ha minst 100tkr för att start aktiebolaget och ja, skänker ni aktier så ger ni bort 40tkr av era egna pengar.. Till max 200 personer får man ge om man har ett privat AB, så det funkar inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2008-05-14, kl 12:23

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Anders:
jimmy t:  Jag tror det funkar med ekonomisk förening på något visJa, med förlagsandelar. Sätt igång nu så att jag kan köpa snart! Här ska inget köpas, det ska ju vara gratis :) Ska läsa på mer om förlagsandelar, samtidigt som jag sitter och skriver på min D-rapport, bra kombination, kan inte bli fel ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2008-05-14, kl 15:34

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Blev tipsad om detta upplägg
"Kanske skulle man kunna driva er verksamhet som ett kommanditbolag. I så fall kan ni vara komplementärer och en ekonomisk förening vara kommanditdelägare.

Kommanditdelägare som inte är prokurister har normalt ingen rätt att företräda bolaget öht, och ni har rätt stor frihet att skriva ett bolagsavtal som gör att ni behåller kontrollen."

Låter inte helt fel faktiskt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2