Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Barnkläder second hand

Inlägg 11 av 17

2008-01-28, kl 16:30

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

25 Kr i administration?
Behöver ju inte skriva en uppsats om varje klädesplagg, låt kunden själv göra jobbet o se till att det är glasklart hur man gör och väldigt lite att läsa.
Kunden ska inte behöva ta mer än 30 sekunder för att fullt ut förstå affären.

Försvinner saker får du naturligtvis stå för kostnaden eftersom varan inte finns kvar.
En bekant till mina föräldrar berättade att hon sålde böcker till höger o vänster genom en websida, websidan tar 10 kr per såld bok, säljaren bestämmer pris och har några olika sätt att lägga ut sina böcker på hemsidan.
Sedan kan kunden leta bland böckerna o köpa efter önskemål.

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 17

2008-01-28, kl 16:50

username

Kent

Inlägg: 204

25 kr i administration är billigt. Kunden kommer in med plagget/plaggen. Dessa ska besiktigas, registreras och prismärkas. När varan/varorna sen är sålda ska detta också registreras och meddelas kunden. Sen ska pengarna betalas ut till kunden. Räkna med att du ska ha minst 200 kr/timmen plus moms för att det äver huvud taget ska ha en chans att gå runt. Så 25 kr motsvarar för kunden 6 minuter. Dessutom måste man lägga på lite för eventuellt svinn. Så att räkna 25 kr/plagg i adm.kostnader är inget orimligt. Köper man däremot in varan slipper du en hel del adm.kostnader och kan därmed hålla lägre priser.
På en websida gör kunden det mesta av jobbet med att lägga ut den till försäljning. Kunden står för lokal. Kunden beskriver varan på websidan. Osv. Du skriver dock inte hur betalningen går tillväga så där kan jag inte uttala mej. Men troligtvis går den genom hemsidan så att den som har hemsidan vet om varan är såld eller inte. Då slipper den som har hemsidan en hel del administration plus att kunden  bara betalar moms på förmedlingskostnaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 17

2008-01-28, kl 16:59

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

Okay, i stand corrected, kostnaden kommer nog att bli större än jag räknat med.
Med det inte sagt att det inte skulle gå att göra något vettigt av det hela.
Kanske klabba ihop det hela till paket?

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 17

2008-01-28, kl 17:36

username

Kent

Inlägg: 204

Visst tror jag på en butik med second hand barnkläder men då får man  nog köpa in kläderna. Då köper man ju oftast in ett antal plagg från en kund till överenskommet pris och kan sen själv sätta priserna på plaggen. Då slipper man en hel del administration. Sen behöver man inte märka upp kläderna med nåt ID-nummer osv. Då har man kortat ner behandlingstiden rejält och kan då syssla med försäljning av plaggen. Sen att göra paket är också en vettig idé. Man kan ju ha både och. Det som är svårsålt kan man blanda upp med sånt som är lättsålt, osv. Det finns många varianter.
Men kontentan är ändå att jag tror på Sannas idé.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 17

2008-01-28, kl 18:27

mani

mani

Inlägg: 23

att köpa in gamla plagg är nog inga problem, affären här i bagarmossen har ibland köpstop eftersom dom får in för mycket kläder. 50 kr för en pappkasse full med kläder.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 17

2008-01-28, kl 21:41

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Kent: Ang moms, så är momsen självklart alltid 25% på kläder. Vad jag menade är att när en privatperson säljer kläder till en annan privatperson, läggs ingen moms på priset. Därmed kan priset till kunden bli lägre. Den enda moms som uppstår är då på den förmedlingsavgift som säljaren betalar till butiken. Totalt blir momsen till SKV mindre, i kronor och ören räknat.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 17

2008-01-29, kl 15:43

Levan

Levan

Inlägg: 22

Tusen tack för alla svar!
Vänligen
Sanna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2