Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Barnkläder second hand

Inlägg 1 av 17

2008-01-22, kl 21:59

Levan

Levan

Inlägg: 22

Barnkläder second hand

Hej!

Jag vill veta vad ni tror om möjligheten att öppna en butik med enbart begagnade fräscha barnkläder (barn 0-7 år) OCH barnartiklar (ej leksaker i form av mjukisdjur men ex "babysitter, babygym etc).

I Stockholm finns det många secondhandaffärer med kläder till båda vuxna och barn men affärer med enbart begagnade barnkläder är det sämre ställt med, eller?

Vänligen

Sanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 17

2008-01-22, kl 22:54

and

and

Inlägg: 155

Jag bor visserligen i Göteborg, men känner till att småbarnsföräldrar har problem med var de skall göra av sina barns urvuxna kläder. Så att få in kläder är inget problem.

Stockholm är en stor stad och alla har inte ekonomi att köpa en massa ny barnkläder. Så visst, kan fungera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 17

2008-01-23, kl 13:32

username

Maria
Andersson

Inlägg: 1

Hej, jag har varit inne på samma idé i flera år nu men kommer inte till skott. Kan du inte höra av dig till mig på min mailadress så kanske vi kan göra något tillsammans? Med vänlig hälsning [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 17

2008-01-23, kl 16:54

Levan

Levan

Inlägg: 22

Hej Maria!
Har mailat dig!
Med hopp om svar inom kort!
Vänliga hälsningar
Sanna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 17

2008-01-28, kl 11:28

mani

mani

Inlägg: 23

VI har en barn second-hand här i bagarmossen (södra stockholm)
och det går ganska bra för dom tror jag .
har själv vart inne och köpt några skor till lillen.


bra idé, kör på!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 17

2008-01-28, kl 14:40

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Detta är en intressant grej...hur ligger de i priser, vet du det? Procentuellt, hur ligger begagnat-priserna jämfört med nypriser? På nya kläder är ju marginalerna stora, så inköpspriserna är gissningsvis låga även på begagnat. Är föräldrar beredda att sälja gamla kläder för ett väldigt lågt pris?
Kan tänka mig att en sådan här butik är av den karaktären att många "söker upp" den, varvid A-läge inte är nödvändigt.
(Är jag fördomsfull om jag gissar att ett läge i invandrartätt område kan vara fördelaktigt?). Många låginkomsttagare bor ju i dessa områden, och det är nog främst de som blir kunder.

När det gäller dyrare barnartiklar, är det kanske bättre att endast förmedla försäljning, och att själva försäljningen sker mellan två privatpersoner. Dels slipper man ligga ute med pengar, dels behöver inte någon moms läggas på priset. Säljaren betalar då en förmedlingsavgift efter försäljningen. Kanske måste denna förmedlingsavgift momsbeläggas (?).

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 17

2008-01-28, kl 15:30

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

Ja förmedlingsavgiften är  momsbelagd eftersom det är en inkomst för företaget.
Fast i vanlig ordning får ju företaget tillbaka moms på sådant du företaget köper naturligtvis.

Kanske inte behövde upplysas om men sade det ändå.

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 17

2008-01-28, kl 16:00

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Kanske smartast att all försäljning sker som förmedling. =lägre moms = lägre priser till kund. Dessutom ingen risk att man köper på sig saker som inte går att sälja. Man behöver inte heller lägga en endaste krona på lager. 
Blir skatteverket surt på ett sådant här upplägg?

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 17

2008-01-28, kl 16:10

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

Nejdå, du behöver inte ens göra vinst men då rensar du ju snabbt bort dig själv.
Däremot får du lov att skriva upp (bokföra) alla försäljningar och återtag, kvittoremsa duger utmärkt, datum, summa och möjligen info om varan torde duga.

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 17

2008-01-28, kl 16:18

username

Kent

Inlägg: 204

Momsen är den samma oavsett då momsen på kläder är 25% och likaså på tjänster. Den summan man betalar moms på är skillnaden mellan inköpspriet och försäljningspriset då det gäller saker man köper från privatperson. Sen blir det svårt att få folk att lämna ifrån sej saker utan att de har fått betalt för dom. Sen blir ju frågan hur man gör om saker "försvinner". Man kan givetvis sälja typ förmedling men det blir då en hel del mer administration då man måste hålla reda på allt som säljs och vilka man ska betala pengarna till osv. Detta p.g.a. det rör sej om "småsummor" för plaggen. Ex.vis: Inköpspris 10 kr, Administration 25 kr, Försäljningskostnader 15 kr. Plaggen behöver bli onödigt dyra om det ska bli vettig affär av det hela. Om man säljer dyrare skaer kan det vara en vettig idé. Ex.vis dyrare elektronikprylar, bilar, osv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2