Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 4 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

Starta eget - 16 år?

Inlägg 31 av 35

2011-10-19, kl 13:40

hugomannen

hugomannen

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Hur blir det med kvitton och dylikt efter jag har gjort någon tjänst? Är det bara att skriva ner inkomster och utgifter etc?

Sedan kom jag på att de andra företagen i närheten har ju ett övertag när det gäller att komma och plocka upp datorerna, då jag ej har tillgång till moped eller bil eller något, utan endast en cykel. Hur löser jag det på bästa sätt? Låter jag bara dem komma till mig med sakerna eller att jag kommer till dem?

Registrerar företaget till veckan.



Det är roligt att du har ett stort intresse för affärsideer.Men jag tycker ändå(risk för att verka tråkig)att du går klart skolan,skaffa lite mera baskunskaper om företagande.När du är klar med skolan så är du ju "vuxen"och har större möjligheter att gå vidare med dina ideer.

Men jag önskar dig verkligen lycka till om du trotts allt vill starta nu!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 32 av 35

2011-10-19, kl 14:13

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Grejer du beställer hem kommer ju till adressen du angivit. Beträffande kvitton och dylikt så måste du uppenbarligen fortsätta i skolan ett tag till eller gå en grundkurs i bokföring, måste ju inte vara alltför märkvärdigt men det är ju alldeles för omfattande för att tas upp här...

Det blir till att skaffa en gammal paketcykel som buden hade förr eller be nån köra dig till posten när du behöver skicka grejer...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 33 av 35

2011-10-19, kl 14:57

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Jag vet inte hur det är där du bor, men kolla om du har ett nyföretagarcentrum i närheten. De kan hjälpa dig att hitta en lämplig kurs och kanske tillochmed en lokal mentor. jag vet också att skattemyndigheten har kurser ibland, kolla med dem också. Ett UF-företag kanske också kunde vara en lösning, MEN tills du gjort detta OCH kan detta skaffa någon som sköter din bokföring åt dig och kan berätta vilka regler som gäller,, visst kostar det pengar men blir det fel från början eller om du tänker dig att "ta igen det sen när du kan själv" så kommer du riskera att hamna i otroligt mycket bekymmer. Bokföringen är det viktigaste med ett företag, den är lite som ratten på en bil.. Det spelar ingen roll om din bil gör 25 eller 250 km/h, utan ratt går det ändå åt h.....e. Man bör heller inte testa om man bara kan ta en snabb sväng runt kvarteret innan man går och köper en ratt. :-)

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 34 av 35

2011-10-19, kl 16:20

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Hej!

Jag har kollat upp och läst angående bokföring och det verkar inte vara alltför invecklat, det var väl egentligen det jag trodde det var från början - att bokföra alla inkomster, utgifter, moms etc. systematiskt i en pärm, med diverse konton.

Får ta och köpa in konteringsstämpel, bokföringsordrar och liknande (kassakvitton också?). Sedermera så finns det en kurs som jag ska ta nästa månad på Skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 35 av 35

2011-10-19, kl 16:28

hugomannen

hugomannen

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Kromgol

Hej!

Jag har kollat upp och läst angående bokföring och det verkar inte vara alltför invecklat, det var väl egentligen det jag trodde det var från början - att bokföra alla inkomster, utgifter, moms etc. systematiskt i en pärm, med diverse konton.

Får ta och köpa in konteringsstämpel, bokföringsordrar och liknande (kassakvitton också?). Sedermera så finns det en kurs som jag ska ta nästa månad på Skatteverket.



Det verkar jätte bra!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 4 av 4

1 2 3 4