Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

Starta eget - 16 år?

Inlägg 21 av 35

2011-10-12, kl 23:20

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Ja, precis! Du ska nog inte tänka allt för mycket på vinsten i början. Det brukar sägas att det tar ett par år att gå plus på ett företag. Nu behöver det inte alls vara så, jag har gått plus på bara ett halvår, men det är inga pengar att prata om. Jag går i skolan samtidigt vilket är ett alldeles ypperligt sätt att starta upp ett företag på, då du inte är i behov av en inkomst från företaget. På det viset kan man lägga sig på en nivå där man inte går så mycket plus på varje såld vara, men kan hålla samma priser som konkurrenterna. Det lönar sig nog i det stora hela. Om du tar högre priser än andra så kommer nog folk välja det billigare alternativet.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 35

2011-10-13, kl 16:09

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Ju mer jag sitter och tänker så börjar det kännas ännu bättre att istället satsa på något datorrelaterat serviceföretag som tillhandahåller reparationer och support för datorer som jag sa tidigare. Sedan så kan man även ha en webbutik öppen och beställa in så fort man får någon beställning istället för att ha saker på lager, i alla fall från början och sedan erbjuda hämtning direkt från "lagret".

Det finns dock ca. 3 lokala datorbutiker här i stan, men före jag gör något konkret så måste jag kolla upp priser och göra en marknadsundersökning. Men när det gäller pris så skulle det nog vara relativt enkelt att slå dem då de tar för det mesta ut hutlösa priser när det kommer till service.

Några synpunker? Detta känns till en viss del mer rätt än det tidigare, men innan jag gör något måste jag som sagt ha en riktigt bra plan och ha bestämt mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 35

2011-10-13, kl 16:38

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Nu är jag inte alls så hemma på datorer och service, men jag kan tänka mig att det är så att de tar så dyra priser för att man ska räkna med sin arbetskostnad i priset. Säg att om du skulle ha en webbshop så lägger du ner några timmar på att beställa varor. Då behöver du ju inte plusa på så mycket för varorna för att kunna få ut en skälig timlön, men däremot om du ska utföra ett arbete som tar 2 timmar att göra, så borde du lägga dig på 600 kr för dom timmarna, och då har jag enbart tänkt på arbetstiden, inte räknat med om du ska bistå med material och liknande.

Hoppas du förstår hur jag menar? Annars tycker jag att det är en bra idé. Speciellt om du inte direkt har något startkapital. Då behöver du bara lite marknadsförings-pengar.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 35

2011-10-13, kl 16:41

StealMyStyle

StealMyStyle

Inlägg: 38

Ett tillägg.. Det kommer nog inte funka att ha en webbutik där du beställer hem en sak så fort du får en beställning. De flesta grossister säljer nog inte bara en sak, det krävs ofta att man köper ett lager. Med det sagt så behöver det inte vara så att du måste köpa 100 st av samma sort, osv. Men det kan vara så att det finns en minsta ordersumma.

Steal My Style

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 35

2011-10-13, kl 16:55

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av: StealMyStyle

Ett tillägg.. Det kommer nog inte funka att ha en webbutik där du beställer hem en sak så fort du får en beställning. De flesta grossister säljer nog inte bara en sak, det krävs ofta att man köper ett lager. Med det sagt så behöver det inte vara så att du måste köpa 100 st av samma sort, osv. Men det kan vara så att det finns en minsta ordersumma.



Mjo, men sådan så finns det grossister som även ordnar dropshipping som t.ex. Pixmanias grossist: http://www.pixmania-pro.se/dropshipping-dropship-uk-dropshipment/sesv_drop.html

Angående lön så behöver jag absolut inte ta ut så dyra priser då det är som sagt viktigare att bygga en kundkrets i början som kan rekommendera företaget och komma tillbaka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 35

2011-10-14, kl 23:38

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Har nu gjort en affärsplan, marknadsundersökning och dylikt. Jag tar helt enkelt och gör att tjänsteföretag inom data, har inget större att förlora på det. Får se hur jag lyckas, men så mycket man lägger ner i företaget får man förmodligen tillbaka senare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 35

2011-10-14, kl 23:49

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Så länge du lägger ner din tid har du inget att förlora - Du kan alltid använda dig av en webbutik eller blogg kanske mest för att uppnå en kommunikation - Själv har jag gjort det med varierande framgång sedan 1995...

Hälsningar
Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 35

2011-10-15, kl 17:10

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av: Sellmedia

Så länge du lägger ner din tid har du inget att förlora - Du kan alltid använda dig av en webbutik eller blogg kanske mest för att uppnå en kommunikation - Själv har jag gjort det med varierande framgång sedan 1995...

Hälsningar
Magnus



Jodå, då jag har erfarenhet med hemsidor och dylikt sedan 7 år tillbaka så hade jag tänkt göra det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 35

2011-10-16, kl 11:02

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

En tanke.
Dra nytta av din ålder.. kolla runt i din närhet efter företag som vill ha 16-åringar som kunder. Det kan vara allt från snabbmatsrestauranger till föreningar, lokala klädaffärer osv,osv. Säg till dem att du kan göra en hemsida som passar för den målgruppen. De kommer givetvis säga att de redan har en, kontra med att det går alldeles utmärkt att ha 2. Den de redan har för befintliga kunder och sedan den som du kommer göra för de kunder de inte nått än.De etablerade byråerna kommer ha svårt att bemöta en sådan konkurrens. De kan säga att "vi ha undersökningar som visar på att 16-åringar gillar...." men du kan ju säga att du känner kundens målgrupp bättre då du är en del av den.
Se till att boosta ditt FB-konto först.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 35

2011-10-18, kl 19:38

Kromgol

Kromgol

Inlägg: 16

Hur blir det med kvitton och dylikt efter jag har gjort någon tjänst? Är det bara att skriva ner inkomster och utgifter etc?

Sedan kom jag på att de andra företagen i närheten har ju ett övertag när det gäller att komma och plocka upp datorerna, då jag ej har tillgång till moped eller bil eller något, utan endast en cykel. Hur löser jag det på bästa sätt? Låter jag bara dem komma till mig med sakerna eller att jag kommer till dem?

Registrerar företaget till veckan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 4

1 2 3 4