Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Söker affärsidé!

Inlägg 11 av 20

2013-09-19, kl 23:27

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Liz... du skal titta på platsbanken -- om nogån vill ha dig... du är inte seriös til detta forum...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 20

2013-09-20, kl 15:00

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: Glassicura

Liz... du skal titta på platsbanken -- om nogån vill ha dig... du är inte seriös til detta forum...

Du framstår inte heller som seriös eller trevlig. Samtidigt föreslår jag till trådskaparen att denne besöker komvux och den vägen fixar en utbildning. Kolla med CSN om du har rätt till heltidsbidrag för den nivå du ska studera på. Du kan fixa det. Dessutom erbjuder AMS utbildningar som kan förbättra dina odds. Ta vara på alla utbildningschanser du kan lägga händerna på.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 20

2013-09-21, kl 00:21

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Mathias

Du skrivar att jag inte är seriös och trevlig..

Om du ser mina förslag och min argumentering & stödd då...kan ingan förneka att inte är serïös.

I mina ögon är det Liz som inte är seriös.. blant många andra.

Som du ser har jag präsenteret en världsnyhet till Liz... som bara sägar att det nog inte är något för hon.. Liz frågar inte als in kring produktet ,,

Denna Liz har en konstig vinkel och tror att man kan fråga sig till att göra affär och detta tar tid från oss som gärna vill bringa stödd.. och evt. business

Jag behövar inte vära trevlig här - men det jag ¨vill vära, är att vära en person som pratar sant och jag menar att Liz skal använda tid på platsbanken och inte här..

Om detta skal bliva en seriös sida... då måste man säga ifrån iblant - business är inte dagis



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 20

2013-09-21, kl 00:36

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Och Mathias

Du sättar in komvux m.v. - nu börjar detta att bliva en social sida..kring förlorade drömmar,,

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 20

2013-09-21, kl 03:01

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: Glassicura

Och Mathias

Du sättar in komvux m.v. - nu börjar detta att bliva en social sida..kring förlorade drömmar,,

Först av allt: ett forum är ett socialt utrymme på internet. För det andra tycker jag att man som en trevlig medmänniska ska peka folk till rätt källor för utveckling. Kanske är inte entreprenörskap eller företagande rätt i tiden för trådskaparen. Proceduren brukar vanligtvis vara att man går från arbetslöshet till ett arbete och sedan till företagande där efter ifall man så önskar. I trådskaparens sammanhang är det lite klurigare. Denna person sitter utan utbildning (enligt egen utsago). Utan utbildning blir det svårt att få jobbet som sedan kan leda till ett potentiellt företagande. Därför anser jag att Komvux är bästa rutten att gå via först. Inget fel i det.

Dessutom skulle jag där ut över rekommendera att trådskaparen går en av AMS starta eget kurser alternativt kursen entreprenörskap på Komvux. Andra kurser som kan vara intressanta för trådskaparen ifall denne vill fortsätta med företagande i framtiden är att läsa redovisning 1 och kanske de mer avancerade kurserna samt företagsekonomi 1 och mer avancerade kurser (tror dock bara att det finns två kurser i företagsekonomi på gymnasienivå). Dessa kan ge en god insikt i hur företagande fungerar ur en rent praktisk synvinkel.

Sedan kan man läsa marknadsföring på Komvux också och likaså administration. Allt börjar med att studera och lära sig de olika delarna. Antingen det eller att man hittar rätt leverantörer att delegera de funktionerna till, men även delegeringsförmåga måste man studera sig till och sedan även applicera. Leverantörer i sin tur kostar pengar som måste komma ifrån någon form av inkomst (i e en lön).

Jag tror trådskaparen kan fixa detta ifall denne vill genomföra alla dessa extra insatser. Det är inte på något sätt en enkel match. Det kommer att ta tid. Allt i livet tar tid och kräver sin insats på något sätt. Det finns en stolthet i att kunna visa upp resultatet av en sådan insats dock. Något som stärker självförtroendet och viljan att fortsätta.

Sist av allt vill jag inte alls påstå att trådskaparen lever i några "förlorade drömmar". Trådskaparen verkar bara vilja ha någon vägledning hur denne ska göra för att komma vidare. Så tolkade jag det och jag kan så klart ha fel. I så fall kanske någon annan har lika stor nytta av mitt lilla blyga inlägg i denna tråd.

Till Henrik, eller Glassicura, vill jag bara säga: önskar dig all lycka till. Jag tänker inte debattera denna tråd vidare med dig.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 20

2013-09-21, kl 15:55

Liz1

Liz1

Inlägg: 4

Jag kollar inte denna sida på en dag - så hittar jag dessa inlägg.
Jag blir både förbannad och ledsen.
Det enda jag ville var att få någon sorts vägvisning och inom företagande (vilket jag trodde var hela syftet med startaeget.se - men jag kanske har fel?!), inte en massa påhopp om att vara oseriös och mindre bemedlad.

Ett hjärtligt tack dock till Mattias!

Jag har en ekonomisk utbildning i grunden och min familj driver idag ett eget företag - dock i en annan företagsform än vad jag själv önskar i eget syfte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 20

2013-09-21, kl 21:46

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Mathias

Alt detta du pratar om, ser jag ingat fel i och det är rätt - men forum här har ingat med det att göra.

Det som du pratar om är en del av det sociala system... och där finns handläggare för sånt,, - men detta är starta eget

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 20

2013-09-21, kl 22:00

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Liz..

Om du blir arg och ledsen ... då tillhör du i allefall inte bussines värld. ,,då är komvux kanske bättra,,

Du är inna på affärsidea och här är du helt fel här.. därför är jag tuff mot dig.. ABC är dit ställe.. eller platsbanken

Men Liz..det är inte bare du som gör fel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 20

2013-09-22, kl 01:29

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: Liz1

Jag kollar inte denna sida på en dag - så hittar jag dessa inlägg.
Jag blir både förbannad och ledsen.
Det enda jag ville var att få någon sorts vägvisning och inom företagande (vilket jag trodde var hela syftet med startaeget.se - men jag kanske har fel?!), inte en massa påhopp om att vara oseriös och mindre bemedlad.

Ett hjärtligt tack dock till Mattias!

Jag har en ekonomisk utbildning i grunden och min familj driver idag ett eget företag - dock i en annan företagsform än vad jag själv önskar i eget syfte.



Jag tror helhjärtat på att man ska starta ett företag inom det man är utbildad inom. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man ska göra allt i verksamheten själv (över tid tror jag det alltid är bra att delegera ut ansvaret så att företaget klarar sig även utan ens direkta input i varenda operativa del).

Främst beror detta på att man har en fördel i det man redan vet. Att veta hur en viss typ av yrke fungerar är perfekt eftersom man också vet vad som inte fungerar optimalt och vad man själv retar sig på inom det yrket. Det är just det där som man retar sig på som är affärsmöjligheten. Ifall man själv retar sig på något då är det stor chans att fler retar sig på det. Då kan man underlätta för dessa andra personer inom samma yrkeskår mot en ersättning av något slag. Denna ersättning blir omsättningsmöjligheten.

Liz, jag skulle satsa på något inom ekonomi om jag var dig. Något nischat. Sedan skulle jag börja med att tänka ut vad jag retar mig på inom ekonomiyrket. Sedan hade jag tänkt ut vad ett beställningsavtal skulle kunna innehålla (affärsförslaget, pris för tjänst eller produkt m m. Beroende på om man vill bygga produkt- eller tjänstebolag). Där efter hade jag kontaktat en affärsjurist som, exempelvis, vinge.se. Jag hade bett de hjälpa mig med ett ta fram ett juridiskt bindande beställningsavtal (som ska fungera som ett standardavtal. Som du kan kopiera upp i flera exemplar). Sedan hade jag lokaliserat målgruppen och hur jag skulle nå de. Där efter hade jag försökt få de att signera kontraktet (givetvis under etiska och lagliga former).

När man börjar att få ett par beställningar signerade (i e beställningar värda 1 miljon + kr) kan man börja leta rund på, säg, elance.com efter en VD som söker uppdrag i Sverige. Det är jäkligt dyrt att gå via headhunting firmor för sådant. Så antingen gör man ett försök via www.elance.com eller så betalar man mer pengar för hjälpen via headhunting firmor som rekryterar just ledningspersonal o dyl. Det du behöver i början är just en opportunistisk VD som är beredd att ta lite mer flexibla kompensationer i starten, i e aktieoptioner i företaget eller dylikt. Och helst ska personen befinna sig i Sverige så man slipper betala för flyttkostnaderna. Du vill ha en entreprenöriell VD person. En risktagare. Det viktiga med en VD är så klart att personen har rätt kompetens för verksamheten (i e ekonom. Om du ska starta ett finansiellt företag av något slag) och personen ska ha framgångsrik bakgrund inom finansiella sektorn sedan tidigare, men behöver inte ha varit VD tidigare, men åtminstone chef av något slag så att personen har bevisat sig som en god hanterare av människor. Dessutom ska personen givetvis upfylla finansinspektionens regler för ledningspersonla i finansiella bolag (i e inga kronfogdeskulder, finansiella anmärkningar eller kriminellt registrerad bakgrund. Dessutom inte satt i näringsförbud m m. Kan tänka sig att de kräver relevant utbildning också. Hör med myndigheten direkt).

När du har VD på stand-by, redo att hoppa ombord när finansiering för startup kostnader och operativ drift (resultatbudget och likviditetsbudget m m) är avklarad, då kan du direkt gå till alla platser du kan tänka dig där de har pengar. Banker, ALMI, private placements (det finns olika källor för detta och det kostar en slant att faktiskt få igång detta, därför är det väl att rekommendera att man får med sig en såddfinansiär att finansiera en "road show" som man kallar det för) m m.

Givetvis måste du säkerställa att du har eventuella immaterialrätter skyddade m m. Detta kan vinge.se, mot en avgift, säkerställa åt dig. Eller så kollar du direkt med PRV.se.

Tre steg mot potentiellt företag alltså: juridiskt bindande beställningar, kompetent och relevant VD på stand-by (entreprenöriell) samt finansiering.

Finansiering av ett bevisat produktkoncept (detta bevisas med immaterialrätt), kommersiellt koncept (bevisas med en massa signerade, juridiskt bindande beställningar) samt bevisat management team (bevisat på så sätt att de har rätt kvalifikationer för positionen) är en självklarhet. Finansiering bygger på att alla dessa delar är på plats. Jag är säker på att du har studerat detta. Som ekonom studerar man företagsekonomi o dyl.

Så till nyckelfrågan: var ska du få tag i finansiering av din insats i företaget? Din insats, eller equity är de juridiskt bindande beställningarna ("juridiskt bindande" ger dig makten att faktiskt påstå att de är värda något). Om vi tar exemplet ovan skulle du med 1 miljon kronor i juridiskt bindande avtal ha 1 miljon kr att investera. Utan omsättningen är verksamheten trots allt lite värt att investera i. Eller hur? Så om verksamheten behöver ha ytterligare 9 miljoner kr för att finansiera starten samt finansiera delar av det första året eller två i likviditet då blir total finansiering 10 miljon kr varav 10% av det kommer från dig. Så rent tekniskt bör du då få 10% av bolaget (förslagsvis 10% av röster och kapital. Såvida du inte vill avkräva lite mer rösträtt på dina egna aktier, säg A aktier med 10 röster per aktie :)).

Vill du inte själv "ragga" kunderna. Kontakta vendator.se eller bokabesok.se och se om de kan assistera när det är dags att få signerade beställningar. Hade jag gjort. Hör efter för en offert. Man behöver ju inte acceptera offerterna trots allt. Det finns en lyx i att outsourca till kompetenta medhjälpare. Man behöver inte vara smart på allt. Tack och lov.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 20

2013-09-29, kl 12:35

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Hitta varor för E-butik?
Maila mig på [email protected] så kan vi prata vidare om det.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2