Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Betala ut lön

Inlägg 11 av 13

2013-09-26, kl 06:38

frebe73

frebe73

Inlägg: 11

Citat:

Ursprungligen postat av: danxerik

Tack Fredrik

Hur mycket skulle hon fakturera mig om vi har kommit överens om att dela lika på allt?

Och om jag nu skulle behöva ta detta som ett eget uttag, hur skulle den uträckningen så ut?



Hennes utländska företag skulle i så fall fakturera (32650-gemensamma utlägg)/2. Du skattar din del i Sverige, och hon skattar sin del i sitt hemland.

För "eget uttag" blir det först ca 25% arbetsgivaravgift och därefter ca 25% av resterande belopp i inkomstskatt. Har ni gemensamma kostnader drar du av dessa först. Resterande belopp delas på två.

Det finns en möjlighet att avlöna boende i utlandet som anställda om de kan visa upp intyg på att de omfattas av annat socialförsäkringssystem. I så fall betalas endast SINK i Sverige. Det är dock bättre om hon kan fakturera dig istället.

//Fredrik
http://www.nanolon.se



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 13

2013-09-26, kl 08:37

MagnusK

MagnusK

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av: danxerik

Tack Fredrik

Jag vet att hon själv inte har ett företag men jag ska försöka se om hon kan fixa detta.

Hur mycket skulle hon fakturera mig om vi har kommit överens om att dela lika på allt?

Och om jag nu skulle behöva ta detta som ett eget uttag, hur skulle den uträckningen så ut?

MVH Daniel



Givet att du inte haft några kostnader så är beloppet 16 325 kr. ex moms. ska faktureras. Har ni haft kostnader som du bestridit ska man väl dra bort dessa från bruttobeloppet (de 32 650 kr). Om hon har ett företag registrerat inom EU (eller fixar fram ett) så måste man också kolla om det inte är omvänd beskattning vad avser moms.

Eget uttag: Finns egentligen inte eftersom det är enskild firma du har. Pengarna är redan dina, och du beskattas löpande för intäkterna oavsett om du tar ut dem eller inte. Gör en uppskattning av vad dina inkomster kommer att bli för året (totalt) och ta fram din genomsnittliga skatt. Ta de 16 325 kronorna och gör ett avdrag för din beräknade genomsnittliga skatt.

Den sistnämnda är inte rikigt "by the book" efter som fel person kommer att betala skatt på inkomsten (det är ju din kompis som är skattskyldig, och antagligen i ett annat land - men det är svårt att avgöra på så lite info).

Ett annat tips är att ju att din kompis letar upp en sån där faktureringstjänst på nätet! Det kostar någon procent, men då blir det nog mindre problematiskt för dig.

Om du verkligen vill veta hur det ska gå till så kontakta någon som kan (skattejurist eller så). Tyvärr kommer det väl att kosta några kronor att göra så.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 13

2013-12-06, kl 00:52

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! En enkel uträkning är exklusive momsen som du själv redovisar.
Schablon av egenavgifter är 25%. 32650 x 75%= 24 488 kr resten kan ses som en bruttolön som källskatt ska betalas på beroende i vilken kommun så ligger det mellan 30-34 ungefär. Skulle du ta ut dessa pengar själv så skulle det bli 17 141 kr kvar skattat och klart. Ingen hänsyn taget till ytterligare skatteeffekter som grundavdrag, jobbavdrag, m.m.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2