Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Betala ut lön

Inlägg 1 av 13

2006-08-22, kl 12:58

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Betala ut lön

Jag har en enskild firma och tänkte betala ut 5000 kr i lön till en person.

Måste jag vara registrerad som arbetsgivare? Tillkommer det någon avgift förtuom arbetsgivaravgiften? Personen som ska få lön tjänar inget mer detta år så då behöver jag väl inte dra av a-skatt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2006-08-23, kl 10:29

username

Johan

Inlägg: 121

du måste vara registrerad som arbetsgivare. annars om personen i fråga har F-skatt kan denne fakturera dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2006-08-23, kl 16:27

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Annars kan du betala ut pengarna inkl arbetsgivaravgift och sociala kostnader och skicka in en kontrolluppgift i början av nästa år. Viktigt då att redogöra för personen att skatteverket kommer att begära pengar av denna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2006-08-23, kl 16:27

username

Sara
Norr

Inlägg: 45

Du behöver föresten inte dra av askatt då vedebörande inte kommer att tjäna över grundbeloppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2006-08-23, kl 17:37

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Det finns väl något belopp som man kan betala ut utan att registrera sig? 1000 kr eller så? Gäller det till en person en gång eller kan man betala ut detta belopp till flera personer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2006-08-28, kl 12:37

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej,

Allt äver 100kr måste deklareras för och även betala socialaavgifter för ev. utbetalningar som lön.

Mvh
Christopher

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2006-09-05, kl 16:38

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 5

din anställd kan även ha rätt till semesterersättning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2013-09-23, kl 20:41

danxerik

danxerik

Inlägg: 3

Hej på er.

Jag tänkte återuppliva denna tråd med en liknande fråga som kräver lite mer exakta siffror.

Jag har gjort ett jobb tillsammans med en tjej och ska betala henne. Jag kommer fakturera min klient och ska sedan ge pengar till min vän som bor i utlandet och inte har något företag. Min plan är att ta ut pengarna som ett eget uttag och sedan sätta in dessa på hennes konto. Vi ska dela 50/50 på summan, hur mycket kommer jag kunna ge henne?

Fakturan är på 32650kr exkl moms (43938kr inkl 25% moms). Jag har enskild firma.

Hur kommer uträkningen se ut så jag kan redovisa för henne och hur vilken mer information behöver jag veta?

PS. Jag är medveten om att jag saknar fullständiga kunskaper i detta ämne. Tackar på förhand till den som kan skänka konkreta tips. Ds.

Daniel Eriksson
Grafisk Designer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2013-09-25, kl 13:16

frebe73

frebe73

Inlägg: 11

Citat:

Ursprungligen postat av: danxerik

Hej på er.

Jag tänkte återuppliva denna tråd med en liknande fråga som kräver lite mer exakta siffror.

Jag har gjort ett jobb tillsammans med en tjej och ska betala henne. Jag kommer fakturera min klient och ska sedan ge pengar till min vän som bor i utlandet och inte har något företag. Min plan är att ta ut pengarna som ett eget uttag och sedan sätta in dessa på hennes konto. Vi ska dela 50/50 på summan, hur mycket kommer jag kunna ge henne?

Fakturan är på 32650kr exkl moms (43938kr inkl 25% moms). Jag har enskild firma.

Hur kommer uträkningen se ut så jag kan redovisa för henne och hur vilken mer information behöver jag veta?

PS. Jag är medveten om att jag saknar fullständiga kunskaper i detta ämne. Tackar på förhand till den som kan skänka konkreta tips. Ds.



Eget uttag låter som den dålig ide. Det påverkar inte resultatet på din firma och innebär i praktiken att din partners lön skattas som lön i Sverige, trots att hon bor utomlands. Det bästa är om din partner kan skicka en faktura till dig så att du kan dra av kostnaden och minska din skatt. Sedan skattar hon enligt de regler som gäller i det land hon bor.

//Fredrik
www.nanolon.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2013-09-25, kl 13:43

danxerik

danxerik

Inlägg: 3

Tack Fredrik

Jag vet att hon själv inte har ett företag men jag ska försöka se om hon kan fixa detta.

Hur mycket skulle hon fakturera mig om vi har kommit överens om att dela lika på allt?

Och om jag nu skulle behöva ta detta som ett eget uttag, hur skulle den uträckningen så ut?

MVH Daniel

Daniel Eriksson
Grafisk Designer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2