Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Lagar & Regler

a-kassa

Inlägg 11 av 14

2006-10-14, kl 16:44

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Om man är arbetslös och jobbar en dag, så kan man ju stämpla resterande dagar. Jag förstår inte skillnaden om man skulle vara självanställd på exempelvis Bolagsbolaget och då jobba en dag, varför man inte då skulle kunna stämpla resterande dagar.
Man står ju ändå till arbetsmarknadens förfogande, vilket är kravet för att få Akassa.
Har man exempelvis haft företag på fritidsbasis innan man blev arbetslös, så är det inga problem att fortsätta att driva detta företag samtidigt som man uppbär Akassa.
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 14

2006-10-14, kl 16:56

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

Det är så här att eftersom jag inte kan få något jobb och jag brinner av arbetslust så tänkte jag i min enfald att jag kunde några kvällar i veckan satsa på att sälja ex. smycken. Detta ger inte någon större inkomst men ger mig en massa andra viktiga bitar i livet som social gemenskap, känna att jag duger och kan göra lite i alla fall förutom att kolla näter - ringa af - ringa arbetsgivare detta har hitintills inte gett mig något jobb.
Jag fick avreg. ett vilande företag som jag haft för många år sedan när jag skulle börja stämpla.
Jag tycker att jag som andra som har ett jobb skulle få ha en hobbyverksamhet för att man tycker det är roligt.
Hälsnigar

Marinex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 14

2006-10-15, kl 16:46

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Vill bara klargöra att det vad Sif's A-kassa som jag pratade med. Var lite slarvig i mitt uttryck.

Vad jag förstod var att dom likställer detta med denna verksamhet med företag som poolia, Manpower osv. Och dessa företags regler är mycket krångliga.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 14

2006-10-15, kl 16:49

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Marianne Rudelius:

Jag tycker att jag som andra som har ett jobb skulle få ha en hobbyverksamhet för att man tycker det är roligt.
Hälsnigar Det är så att du gärna får syslsa med din hobbyverksamhet när du är arbertslös. Under förutsättning att du startade hobbyverksamheten när du hade ett arbete och den sedan inte växer över den nivå den hade när du blev arbetslös.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2