Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egna Uttag och Års Avslut!

Inlägg 11 av 17

2007-01-19, kl 14:50

claudio

claudio

Inlägg: 14

Jag tackar för båda ers hjälp, jag tror det börjar falla på plats.

Men Antonio var fick du Carlos ifrån... ;o)

Tack igen...

Mvh,
Claudio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 17

2007-01-19, kl 15:47

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Antonio Andersen Toledo:

Utdelningsbart kapital kan aldrig vara mer än eget kapital, dock kan kassan vara betydligt större än eget kapital.

... och som syns så ska aldrig ett eget uttag påverka årets resultat... (snarare det man gör är att man tar ut tidigare års resultat... omfattande ämne jo jag vet :) )


Nu Antonio blandar du ihop enskild firma och AB. I ett AB kan ägarna bara ta ut firmans pengar på två sätt, genom löner eller genom utdelning.
Utdelning påverkar inte resultatet och hur mycket man kan dela ut beror på föregående års resultat. Dvs den utdelning som kommer att göras nu 2007 beror på hur mycket eget kapial (aktie kapital+balanserade vinster+årets vinst) som fanns i bolaget per 31/12 2006 (förutsatt då att bolagets räkenskapsår = kalenderår.
Men det är någonting helt annat än när man gör privata uttag ur en enskild firma. Eftersom lönen inte är en kostnad i en enskild firma utan lönen = resultatet så blir de privata uttag man gör under 2006 ett "förskott" på årets resultat så att man inte behöver vänta ett helt år med att kunna få pengar att leva för.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 17

2007-01-19, kl 17:22

antonio

antonio

Inlägg: 240

Jasså, så man kan ta ut pengar som rörelsen ännu inte har genererat? Intressant.
Men är det möjligt att göra egna uttag på framtida förväntade resultat? t.ex. om jag tror att min rörelse ska generera vinster på 100kr nästa månad kan man ta ut dessa i förväg?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 17

2007-01-20, kl 16:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är svårt att förklara och disskutera något när man i grunden inte talar "samma språk".
Naturligtvis har man i en enskild firma sin fulla rätt att ta ut så mycket pengar man vill, det är ju ens egna pengar. Skulle man vara tvungen att vänta tills man vet exakt resultat innan man gör några uttag skulle man få leva på luft och vatten ett och ett halvt år efter starten för ett exakt resultat får du inte fram förrän efter bokslutet.

Du måste skilja på resultatet i en enskild firma som egentligen är lön till ägaren och resultatet i ett AB som är bolagets egna pengar som ev kan delas ut till aktieägarna.

Om jag tar ut mer pengar ur en enskild firma än vad resultatet är så innebär det bara att man i slutändan får tillföra pengar igen för att lösa bolagets skulder, firman pengar = dina pengar.

En helt annan sak är att utan ett genererat resultat så kanske det inte finns så mycket likvida medel att plocka ut, men å andra sidan kan det vara precis tvärtom. Om bolaget gör 100.000 i vinst men köper en bil för pengarna så innebär det ju i praktiken att trots att det finns ett resultat så finns ingen likviditet för egna uttag. Vid "tvärtom-fallet" kan bolaget gå med 100.000 i förlust men eftersom förlusten uppståt pga reserveringar så har inga pengar betalts för den kostnaden så jag kan ändå göra ett eget uttag.

Att göra bokslut varje månad är inte heller att tänka på i en verksamhet som även ska ha tid att fullgöra sina uppdrag. därför är det praktiskt helt omöjligt att veta vilket resultat man har månad för månad och göra egna uttag utifrån det. Det är ju liksom inte samma sak att läsa av en resultaträkning som att komma fram till det verkliga resultatet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 17

2007-01-20, kl 18:56

stifor

stifor

Inlägg: 386

...och därfor borde alla som driver enskild firma se det som en självklarhet att använda ett bokföringsprogram som kan visa ett skatteuträknat resultat vid varje tidpunkt under året.

Detta för att undvika en skattechock en bit in på nästa år.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 17

2007-01-20, kl 19:34

antonio

antonio

Inlägg: 240

"Men Antonio var fick du Carlos ifrån... ;o)" *s*


Jag tror jag börjar förstå principen, som sagts så är ju företaget i AB en egen entitet, medans vid enskild firma så är personen själva företaget?

Problemet jag ser med att hantera alla kassaflöden som om de kan delas ut dock är att man kan göra misstaget som Stig smått antyder, att man råkar ta ut mer pengar än företaget genererar, och utan att märka av det skuldsätta sig som person. Om t.ex. likvida medel överstiger av någon anledning rörelsens egen genererade pengar så har man tagit ut mer än man kanske velat...

Men är man medveten om det man gör så spelar det ingen roll?

"
Om jag tar ut mer pengar ur en enskild firma än vad resultatet är
så innebär det bara att man i slutändan får tillföra pengar igen för
att lösa bolagets skulder, firman pengar = dina pengar.
"

Så eget kapital kan bli negativt men måste balanseras genom nya insättningar?
Om firman har en skuld på 1000 kr, måste det motsvaras av någon speciell summa eget kapital?
Har en del problem med att förstå... eftersom rörelsen är så intimt förknippad med den egna personen...

Hur some helst är det intressant, får inte lära mig sådana här användbara grejer på annat håll än här :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 17

2007-01-20, kl 20:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Antonio Andersen Toledo:
Problemet jag ser med att hantera alla kassaflöden som om de kan delas ut dock är att man kan göra misstaget som Stig smått antyder, att man råkar ta ut mer pengar än företaget genererar, och utan att märka av det skuldsätta sig som person. Om t.ex. likvida medel överstiger av någon anledning rörelsens egen genererade pengar så har man tagit ut mer än man kanske velat...



När man tar ut pengar från en enskild firma är det inte i form av utdelning utan som "lön".
Enndera tittar du enbart på firmans resultat och bestämmer dig för att inte få ett negativt eget kapital, men då skulle man i princip inte kunna plocka ut en krona förrän året är slut. Om du i februari har 100.000 i resultat hur skulle du då kunna vara säker på att inte resultatet för resten av året är 10.000 back per månad?
Eftersom man i en enskild firma beskattar resultatet, inte uttagen, så spelar det ju ingen roll om man tar ut varenda krona som kommer in på företagets konto eller ej. Det är väl inget som säger att jag behöver bränna iväg varenda krona jag tjänar även om de står på mitt privata konto eller på firmans.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2