Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma

Inlägg 11 av 47

2007-04-12, kl 01:30

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Letade lite. Här finner du de egenavgifter som anges av Skatteverket.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 47

2007-04-12, kl 06:44

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu pratar ni NETTOLÖN. Vid en fakturering på 45.000 motsvarar det en bruttolön på ca 34.000 om man rakt av skulle jämföra lönkontra fakturering.

 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 47

2007-04-12, kl 15:24

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Magnus: Självklart kommer jag försöka göra en del inköp som jag kan
tillgodagöra momsen på. Men jag ville veta hur jag skulle räkna för att
kunna basera mitt beslut om att ta jobbet eller.



Jag var inne på skatteverkets kontor idag och fick lite information, tack för hjälpen och länktipset.



Men visst är enskild firma det korrekta valet av bolagsform?



Lida: Jag vet inte om jag vågar chansa så direkt;)



Karin: Vet inte riktigt hur du får fram 34000? De siffrorna känns rätt
felkalkylerade. Inte ens 34.000 och påslagen moms blir 45.000 så du får
nog förklara dig om jag ska förstå vad du menar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 47

2007-04-12, kl 15:40

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Korrekt och korrekt är alltid svårt att avgöra bolagsform det beror sig på dina ansvarstaganden i verksamheten samt dina mål.

Du har ett större skydd som AB men ett stort ansvar som styrelse.

Dock tror jag att enskild är det som är lämpligast för dig till en början. Det ger även en god insyn i hela arbetsprocessen.

Men kolla även upp hur det fungerar för dig ur det sociala skyddsnätet. (Detta ifall det barkar åt fel håll. Ex så länge du bedriver verksamhet ska du normalt inte få socialbidrag. Men du kan få det om du enbart har F-skatt.) Med detta vill jag bara säga att du bör se till att vara i förväg med all planering för ev kommande händelser. Om man hamnar fel så finns det ibland mycket mer att förlora på att inte känna till detta och andra viktiga faktorer.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 47

2007-04-12, kl 15:54

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Jag har i dagsläget varken rättighet till A-kassa eller medlem i facket.



Jag har heller inga bidrag, menar du att det finns möjlighet att få socialbidrag när man driver enskild firma?



Det skulle ju vara skönt till en början.



Jag kan inte råka ut för några smällar när det gäller oförutsägbara kostnader iom att jag inte ligger på något lager själv.



Så riskerna som finns är "bara" att jag inte tjänar tillräckligt med
pengar, via dålig försäljning, men det är ganska långsökt med hänsyn
till situationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 47

2007-04-12, kl 16:08

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Nej du har inte rätt till bidrag i kombination med verksamhet. Dock kan du få bidrag om du har FA-skattebevis utan registrerat företag. Men inte om du är aktiv och arbetar med din F-skatt för att tjäna pengar. Socialkontoret kan aldrig kräva av dig vilket skattebevis du har. De kan endast neka dig bidrag utifrån att du bedriver aktivt eller inaktivt en registrerad verksamhet. Du har från socialen rätt till skälig levnadsnivå. den är inte hög men det är i alla fall en garanterad täckning för de egna privata kostnaderna fast som i många fall otroligt jobbig att kämpa för.

Riskerna kan ex vara felaktigt ingångna avtal. Dvs att du erbjuder kund mer än vad du har befogenheter till. Se till att få det klargjort i ditt samarbetsavtal med de företag du säljer för så att du får en översikt om hur stor kostnad det kan innebära för dig om fel begås. Vidare gäller heller inte hemförsäkring för juridiska tvister gällande verksamheten. Därav är det bra att gå med i en organisation som ex Företagarna eller liknande som i medlemskostnaden även ingår viss juridisk hjälp.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 47

2007-04-12, kl 16:32

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Okej, tack än en gång. Jag ska kolla med företagarna. Det verkar klokt.



Jag kommer inte binda upp mig på några avtal om att sälja en viss nivå,
jag kommer få aktieandel i det bolaget som jag fakturerar. Så där går
jag säker. Låter kanske konstigt, men allt är under kontroll :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 47

2007-04-12, kl 18:17

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Karins summa på 34 000:- är ganska riktig.

Om du får ut 45 000:- + moms från din kund så skall man dra av 25 % av denna summa för framtida löneskatter.

Så dom  kvarvarande 75% är det som du kan räkna som om du får lön av företaget.  Och 75% av 45 000:- blir ca 34 000:- 

Och som på all lön betalar du sedan a-skatt (komunal, begravning ev kyrk och ev statsskatt) som alla löntagare.    

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 47

2007-04-12, kl 19:22

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Hans: Då förstår jag vad hon menade.



Det stämmer ju dock inte överens med vad tidigare talare sagt.



Frågan var: 45.000 - X (ALLA avgifter och skatter) = Y



Svar enligt Karin blir då : 45.000 - ca 50% = 22600



Jag blir knäpp.. massa olika svar.



Kan inte någon bara visa med en formel som tar hänsyn till alla skatter och avgifter för en enskild näringsidkare?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 47

2007-04-12, kl 19:33

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det går inte att skriva någon enkel formel på hur detta beräknas, det är boroende av ett antal faktorer som du inte har med.

Jag skrev ju i ett tidigare svar i den här tråden att du skulle få skatta 16.715 med vissa förutsättningar, och att du skulle få skatta 25.520 med andra förutsättningar.

Det jag ville säga med det är att skatten är beroende av andra saker och ifall dessa förändras, förändras även din skatt.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat