Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Fakturering

Inlägg 11 av 12

2007-01-10, kl 19:48

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu är det ju inte heller gratis att sälja fakturor så det gäller att verkligen räkna på om det skulle löna sig eller ej.
Vanligt är väl att man får mellan 95-97% av fakturavärdet när man säljer fakturan.
I detta fall kommer väl fakturavärdet att ligga på ca 50000 i månaden vilket gör att en köpt faktura kostar 2500. Det motsvarar då en ränta på ungefär 60% och är man beredd att betala räntesummor i den storleken så lär det inte vara så svårt att förhandla sig till ett banklån istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 12

2007-01-10, kl 20:08

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Att sälja fakturor skulle jag både som säljare och som kund se negativt. Jag tror man förlorar mycket mer i respekt och rykte på det.

Det negativa i det som säljare:
Delvis det som Karin ovan nämner. Dessutom att jag som leverantör alltid måste ge ut information om mina kunder till 2e part och även samla ihop information så att företaget som köper fakturor ska kunna göra kreditkontroll samt ställa fakturan.
(Om kundens kreditvärdighet inte godkänns måste jag ändå själv ställa fakturan.)

Det negativa i det som kund:
Så känns sålda fakturor i regel som ett oseriöst sätt att bedriva verksamhet. Får lite ursäkta uttrycket "Bullvan"-känsla över det. Ett företag som säljer sin faktura riktad till mig som kund skulle jag nog överväga att inte komma tillbaka till. Delvis för att det känns som ett förebyggande hot samt att man vill få möjlighet att föra en dialog utifrån felställda fakturor utan inblandning av tredje part.

Men visst jag kan förstå dem som gör det vilka är ute efter snabba pengar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2