Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hobbyverksamhet till företag

Inlägg 11 av 18

2007-03-01, kl 15:35

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Men hur redovisar man intjänade pengar från en hobbyverksamhet i deklarationen?
Och är det någon som vet om man får ha hobbyverksamhet om man är sjukskriven?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 18

2007-03-06, kl 15:22

AnetteY

AnetteY

Inlägg: 6

det finns en blankett på skatteverket som heter T2 inkomst av tjänst
för hobbyverksamhet. Den använder du och bifogar deklarationen. Det
finns ingenting som hindrar dig att bedriva hobbyverksamhet som
sjukskriven.

Anette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 18

2007-03-06, kl 15:27

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Tack för svaret Anette.
Aha, så då kan man alltså vara sjukpensionär eller ha sjukpenning och bedriva hobbyverksamhet!? 
Är det oberoende vilken inkomst man får av hobbyverksamheten, eller får man bara tjäna upp till en viss summa när det är en hobby?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 18

2007-03-07, kl 09:47

AnetteY

AnetteY

Inlägg: 6

kraven är att det ska bedrivas vid sidan av din huvudsakliga inkomst,
alltså på fritiden, och att det inte ska vara med vinstintresse, dvs
själva hobbyn ska vara det viktiga, att du kan utöva det. Till exempel
så är de flesta biodlare på hobbybasis, men de tjänar en del på att
sälja sin honung ändå. Äggproducenter som säljer till vänner och
bekanta, hemslöjd är det klassiska, etc. Vet inte vad det finns för
bestämmelser för sjukpensionärer, om hobbyn kräver mycket arbetsinsats
kanske det inte godtas. Kolla på försäkringskassans sida, där kanske du
hittar något. Men hobby får ju alla ha, och om man sedan tjänar pengar
på det är ju bara ett plus.

Anette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 18

2007-03-11, kl 18:17

marinis

marinis

Inlägg: 3

Jag tillverkar en leksak till katter, den tillverkar genom att jag virkar in kattmynta i den.
Jag tar emot beställningar men jag informerar alla som beställer att jag har detta som en hobby och att jag inte kan säga hur lång tid det kommer att ta innan de får dem hem. Jag tar inte många kronor för dessa så jag tjänar inte mycket på dem. Men,jag har lite info om dem på min hemsida om vilka färger det finns och vad de kostar.
Så bara för jag har denna information på min hemsida, räknas det som ett företag då?
Jag gör mycket detta för att jag tycker det är så roligt att virka och för att jag älskar katter. Och att de blir så glada för dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 18

2007-03-11, kl 19:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att starta ett företag skulle nog vara klokt. Du går ut med info och har tom. olika färger att välja på. Vet du att man kan gå med förlust ett antal år. Skulle du räkna med hyra utav yta kostnader för inköp mm. mm så har du ett bra underskott att kvitta den dag det slår till och kattaffären vill ha 10. 000 av din produkt. då är det bara att beta utav förlusten. Jag har själv en sådan sedan 6 år och processar med myndigheterna om mycket mer, men jag vet var jag ska få vinsten och med ekonomistyrning i mitt fall så blir utfallet enormt. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 18

2007-03-12, kl 13:08

username

Janne

Inlägg: 1

Hej hej
Nu har jag läst lite om Hobbyverksamhet och att man får alltså ha en hobbyverksamhet så länge man inte annonserar sina produkter och inte har någon vinstintresse. Men vad är det som gäller med tjänster då? Jag gillar datorer och tekniska saker och är rätt bra på att laga datorer som krånglar. Då jag inte har några kostnader alls när det gäller detta och jag brukar ta 300kr för att laga en dator. Så allt jag får är ren vinst. Hur fungerar Hobbyverksamhet med säljande tjänster???

mvh
Janbanan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 18

2014-10-10, kl 00:06

Momsens

Momsens

Inlägg: 9

Det korta svaret är att om du säljer något regelbundet för att göra vinst så blir det skatt redan från första kronan på vinsten. Det finns ingen skattefri gräns för hobbyverksamhet. Om man säljer en enstaka pryl som en soffa för under 50 papp då slipper man skatt men säljer du möbler flera gånger blir affärsrörelse med vinstintresse. Är detta inte din huvudsakliga inkomst blir det hobby annars är det inkomst av näringsverksamhet och i vissa fall blir det inkomst av tjänst. Här finns mer info om skatt vid hobby:
http://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f

MrEurodisco

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2