Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Lagar & Regler

Inbetalning av skatt.

Inlägg 1 av 30

2005-09-20, kl 13:46

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Inbetalning av skatt.

Hej.

Jag har några frågor som jag är mycket tacksam för svar över.

För min debiterade priliminärskatt betalar jag 207:- i månaden vilket blir cirka 2500:- på ett år.

Den här summan har jag haft då jag från början inte viste hur mycket pengar jag skulle få in från mitt företag.

Idag får jag in cirka 10 000:- i månaden inkl moms och skatt då.

Vilket innebär att om jag ska ta ut det här i vinst så betalar jag på tok för lite skatt och moms.

Men om jag planerar att köpa in grejer till mitt bolag, så behöver jag igentligen inte ändra skatt summan? Om jag ändå tänker köpa grejer för pengarna som kommer in.

Kan jag fortsätta att göra så här då? Är det rätt?`

Summan jag tjänar varje månad är mycket olika. Ibland får jag in 5000kr i månaden, ibland får jag in 15000kr i månaden.

Om jag exempel vill plocka ut 10 000 kr i vinst en månad, och någon månad vill jag kanske bara plocka ut 2000kr, och ibland tar jag inte ut någon vinst.

Hur fungerar det här med att jag betalar in så lite moms och skatt?

Behöver jag verkligen betala in momsen till skatteverket? Om jag tänker köpa grejer för hela summan som kommer in i bolaget?

Mycket tacksam för snabba och enkla svar.

Med vänliga hälsnignar,

Christoffer Svensson.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 30

2005-09-20, kl 20:47

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Har du inga kostnader i företaget alls? Ingen telefon, ingen hyra, inga förbrukningsvarukostnader, inga finasiella kostnader osv osv.

Säljer du tjänster för låt säga 10 000kr i månaden inkl. moms och thats it eller?

Har du räknat med egenavgifter också? När du skriver "skatt" är det bolagsskatten på ca 30% du tänker på då?

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 30

2005-09-21, kl 11:55

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Har du inga kostnader i företaget alls? Ingen telefon, ingen hyra, inga förbrukningsvarukostnader, inga finasiella kostnader osv osv.

Säljer du tjänster för låt säga 10 000kr i månaden inkl. moms och thats it eller?

Har du räknat med egenavgifter också? När du skriver "skatt" är det bolagsskatten på ca 30% du tänker på då?

MVH Jenny



En så länge har jag inga kostnader i företaget mer än bensinkostnader.

Japp jag säljer tjänster just nu mellan 5000 - 15000kr i månaden inkl moms.

När du skriver egenavgifter, hur menar du då? När jag skrev skatt tänkte jag på bolagsskatten på cirka 30%.

Har inte haft företaget så länge. Men det är nu det börjar komma in pengar.

Tacksam för hjälp jenny, med flera.

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 30

2005-09-21, kl 16:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vaad är det för bolagsform du har egentligen? Du pratar om bolagskatten =AB samtidigt som du pratar om att "ta ut vinsten" = enskild firma. Är det ett AB så kan du bara ta ut pengar från företaget genom att betala lön till dig, är det däremot en enskild firma så finns ingen bolagskatt, där är firmans resultat ditt resultat oavsett om du tagit ut några pengar eller ej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 30

2005-09-21, kl 16:42

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vaad är det för bolagsform du har egentligen? Du pratar om bolagskatten =AB samtidigt som du pratar om att "ta ut vinsten" = enskild firma. Är det ett AB så kan du bara ta ut pengar från företaget genom att betala lön till dig, är det däremot en enskild firma så finns ingen bolagskatt, där är firmans resultat ditt resultat oavsett om du tagit ut några pengar eller ej.



Förlåt jag skrev fel jag menar inte bolagsskatten. Jag menar vinsten. Jag har enskild firma.

Undrar hur jag ska göra med inbetalning av skatt och moms. Jag planerar att köpa in utrustning till företaget, som jag behöver för att kunna driva det vidare. Då behöver jag väl heller inte betala in momsen och skatten? Då jag kan handla för det?

Men ibland vill jag kunna plocka ut vinst för att ex betala mina privata räkningar, ex hyra. Eller för att kunna köpa något till mig själv som inte har med min firma att göra.

Hur ska jag göra då?

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 30

2005-09-21, kl 16:46

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Längst upp i tråden står det lite mer hur jag menar. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 30

2005-09-22, kl 17:05

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej igen!

Med egenavgifter menar jag de lagstadgade sociala avgifter som annars din arbetsgivare betalar in till staten utöver din skatt på lönen. Eftersom att du driver en enskild firma tar du inte ut lön utan tar av företagets vinst. Därför måste du själv betala in den procentsatsen utöver skatt på vinsten. Det står mer om egenavgifter på rsv.se

Momsen redovisar du vanligtvis andra månaden efter affärshändelsen. Då reduceras din ingående moms med din utgående. Antingen ska du betala in pengar eller så ska du få tillbaka. Du kan inte strunta i att betala in din utgående moms för att du om säg tre månader tänker göra ett inköp. Eventuellt kanske du kan begära uppskov på inbetalningen av momsen, det är jag inte säker på, men det går ju att ringa skattemyndigheten och höra.

Om du vill ta ut pengar ur företaget bokförs det som eget uttag i debet och ett motkonto (t.ex bankgirokontot) ska minska med samma summa i kredit.

Preliminärskatt är just bara preliminär. Eftersom att du inte vet i förväg hur stor vinst du kommer få i slutet av året får du räkna på ett ungefär, eller ta hela skattesmällen på en gång. Vilket inte är alltför kul.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 30

2005-09-22, kl 21:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ett bra sätt är att sköta momsbetalningar varje månad antingen blir det + eller - betala eller få tillbaka. när året är slut och alla inköp samt avdrag är gjorda ser du resultatet senare kommer detslutligt besked om det är + eller - . Det är inget som hindra att det är - ett antal år som sedan kvittas mot vinst som därefter tas upp till beskattning, Det är ekonomistyrning vilket skattemyndigheten inte gillar men är fullt lagligt.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 30

2005-09-23, kl 10:30

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Men man kan alltså inte välja att inte betala in all moms? Idagsläget betalar jag inte in riktigt all moms jag får in, utan det var planerat att gå till inköp. Jag kan alltså inte göra så?

Jag fick 2 olika svar från skatteverket. En person skrev att jag kunde hålla momsen ett par månader om jag planerade att köpa in utrustning till företaget. Den andra personen svarade att jag var tvungen att betala in momsen "direkt".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 30

2005-09-23, kl 12:36

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Jag har för mig att man kan begära uppskov av inbetalning av momsen om man vet med sig att man kommer köpa in varor som ger ingående moms att redovisa i och med det. Men som sagt. Jag är inte säker. Men det verkar ju som om skattemyndigheten menar det i svaren du fått.

Tänk bara på att du måste ha pengar över till att betala den utgående momsen i slutändan. Om företaget går som det ska, borde du få in mer utgående moms än du själv betalat, alltså ingående moms och därmed är du skyldig staten pengar.

Förväxla inte momsen med en tillgång för företaget. Momsen är en mervärdesskatt och är alltså inte dina pengar utan statens. Man kan förvalta momsen på olika sätt, vilket antagligen Lars menar. Men det är fortfarande en skuld till staten och dem vill ha sina pengar förr eller senare, helst förr hehe.

MVH Jenny


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3