Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 3

1 2 3
Forum Lagar & Regler

Inbetalning av skatt.

Inlägg 11 av 30

2005-09-23, kl 15:01

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Rent praktiskt då. Kan jag bara överföra mina momspengar direkt till skattekontot som jag har hos skatteverket. Nu har jag cirka 8000kr i momspengar från olika fakturor jag fått in. Kan jag bara föra över dom direkt till skatteverket. Utan att behöva lämna några andra uppgifter. Att jag bara för över 8000kr i en slutsumma.
För idag betalar jag som sagt bara 250kr i månaden i skatt till skatteverket. För någon mer vinst plocket jag inte ut, utan jag köper grejer till mitt företag för alla andra pengar som kommer in.

Men som sagt momspengarna???

Om jag nu måste lämna andra uppgifter också, vad är det för uppgifter jag ska lämna?

Tack för att man får snabba svar här!

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 30

2005-09-23, kl 17:30

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Du använder blanketten du fått skickad till dig av skattemyndigheten och fyller i summan av den moms du betalar in om det är det du menar. Sen måste du såklart överföra pengar också och fixa till i bokföringen så ditt utgående moms konto står på noll.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 30

2005-09-23, kl 20:42

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Jo men jag menar. Om jag för över 8000kr i momspengar till skatteverket. Så har dom ju ingen koll på om det är skattpengar jag betalar in, eller om det är moms pengar. Med tanke på att dom färväntar sig bara att jag ska betala in 250kr i månaden. Om jag då sätter in 8000kr. Vad händer då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 30

2005-09-23, kl 20:44

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Jag har ju "skatteinbetalningskort" är det den jag ska använda?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 30

2005-09-23, kl 22:26

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Har du inte fått någon skattedeklaration?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 30

2005-09-23, kl 23:51

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Ända uppgiften jag en så länge har givit till skatteverket är att jag ska tjäna 7000kr per år. Så jag ska betala cirka 250kr varje månad. Som ska vara bokfört en gång i månaden som vanligt. Det är igentligen ända uppgiften dom har fått. Men i med att jag får in mer pengar, men tänkte inte ta ut något i vinst behövde jag inte ändra. Men momsen som jag betala in?

Ända som står i deklarationen är.

"-Debiterad preliminärskatt för år 2004 2495 kr. Detta belopp finns inte med i skatteberäkningen ovan.
-Anmäl bankkonto för skatteåterbetalning till din bank"

"Du hade F-skatt 2004"
"Du var momsregisterad 2004"

Kanske får skaffa en revisor iaf.

Märkligt att man ska behöva det när det är så små summor.

Helt borta i lagarna.

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 30

2005-09-24, kl 00:06

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Jaaa du. Det är en djungel med alla dessa lagar. Inte undra på att folk drar sig för att starta eget.

Jag tycker du ska ringa till skattemyndigheten på måndag och berätta din situation. Dem brukar vara jättetrevliga och mer än villiga att hjälpa till med vilka blanketter du behöver. Du kan även kolla med ditt lokala skattekontor om det finns någon du kan få boka ett möte med.

Om du tycker det är för svårt med bokföring så skaffa hjälp. Det kostar inte alltför mycket om du inte har tonvis med verifikationer varje månad som ska bokföras. Visst, det kostar ju en slant, men du slipper en massa huvudbry och sömnlösa nätter.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 30

2005-09-24, kl 15:31

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Japp jag ska ringa ditt på måndag!

Två andra grejer jag tänkte på som jag borde kunna posta här.

Man har ju rätt att inhandla utrustning till sitt företag som man behöver för att kunna driva det framåt, då har man rätt att handla utan att betala in skatt, utan man kan ta pengar direkt från mitt företagskonto. Alltså av dom oskattadepengarna.

Har jag rätt att använda det här till att tanka bilen? Som jag behöver för att kunna ta mig fram och tillbaka till mitt jobb? Om jag sparar kvittorna.

Använder mig idag av en kontantkorts telefon, har jag rätt att fylla på mobiltelefonen med pengar, för att kunna ringa till mina kunder?

Har jag rätt att använda mina inkommande pengar direkt till detta ändamål? Eller måste jag skatta dom först?

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 30

2005-09-24, kl 15:59

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Du får använda företagets pengar hur du vill. Det är ju upp till dig att se till att det finns pengar kvar att betala skatten sen.

Jag vet inte vad det är för momssats på ett kontantkort. Men säg att det är 25 %. Vi säger att du i och med köpet får en ingående moms på 100:- om du köper ett kontantkort för 500:-. Skatten på dem där 500 kronorna skulle vara säg 150kr. Då är staten skyldig dig 100kr och du är skyldig staten 150kr. Vilket gör att du kommer att betala in 50kr i skatt i slutändan. Enkelt räknat.

Bara du har en väl fungerande bokföring där du håller koll på all moms och skatteskulder så kan du förvalta pengarna bäst du vill.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 30

2005-09-24, kl 18:07

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Tack Jenny för alla snabba svar, du är en liten pärla:-)

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du får använda företagets pengar hur du vill. Det är ju upp till dig att se till att det finns pengar kvar att betala skatten sen.

Jag vet inte vad det är för momssats på ett kontantkort. Men säg att det är 25 %. Vi säger att du i och med köpet får en ingående moms på 100:- om du köper ett kontantkort för 500:-. Skatten på dem där 500 kronorna skulle vara säg 150kr. Då är staten skyldig dig 100kr och du är skyldig staten 150kr. Vilket gör att du kommer att betala in 50kr i skatt i slutändan. Enkelt räknat.

Bara du har en väl fungerande bokföring där du håller koll på all moms och skatteskulder så kan du förvalta pengarna bäst du vill.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 3

1 2 3