Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum ABC för dig som vill starta eget

Jag måste bara..

Inlägg 11 av 36

2007-07-24, kl 23:07

username

Medlem
#48419

Inlägg: 10

en fråga. dum kanske, men jag är ren nybörjare -måste förtydliga. först skattar du på det ditt företag tjänar in, och därefter skattar du själv som privatperson på det du tar ut ur företaget? om det är en enskild firma? tack på förhand:)

bra tråd föresten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 36

2007-07-25, kl 00:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Bella Ascot: en fråga. dum kanske, men jag är ren nybörjare -måste förtydliga. först skattar du på det ditt företag tjänar in, och därefter skattar du själv som privatperson på det du tar ut ur företaget? om det är en enskild firma? tack på förhand:)

bra tråd föresten En enskild firma är inget företag i juridisk mening utan är en privatperson som har intäkter från näringsverksamhet. Firmans förtjänst är din förtjänst, firmans tillgångar och skulder är dina. Bokföringsmässigt finns "företagets pengar" och "dina pengar" men skattemässigt är det samma sak.
Det skattemässiga resultatet för ditt företag beskattas du för som privatperson som driver näringsverksamhet oavsett vad du gjort för pengarna.
Det är i sak ingen skillnad på om du låter pengarna stå kvar på firmans konto eller om du inte rör den lönen som du får från en arbetsgivare, skatt måste du betala iallafall.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 36

2007-08-05, kl 21:48

username

Medlem
#51882

Inlägg: 3

Så här skriver nutek.se:

"Under året kan du som delägare ta ut pengar ur ditt bolag. Det kallas för ett eget uttag. Det är fel att säga att du tar ut lön - du gör istället ett uttag av den vinst som har uppstått i bolaget. Det är viktigt att ha löpande kontroll över hur stor handelsbolagets vinst kommer att bli. Varje delägare vet då hur mycket han/hon kan ta ut för att också ha råd att betala skatt och andra räkningar som uppstår i bolaget. Använd olika budgetar för att planera och använd bokföringen för att följa upp hur det går."

Betyder detta att jag kan göra ett "eget uttag" från företaget för att köpa en TV för privat bruk... bara jag ser till att ha pengar kvar så att jag kan betala skatt på den totala vinsten...?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 36

2007-08-08, kl 09:36

stifor

stifor

Inlägg: 386

Mattias Wihlgaard:
Betyder detta att jag kan göra ett "eget uttag" från företaget för att köpa en TV för privat bruk... bara jag ser till att ha pengar kvar så att jag kan betala skatt på den totala vinsten...? Du får göra hur stora egna uttag som helst när som helst och betalar ingen skatt i anslutning till uttagen.

Skattens storlek fastställs när du gör din årliga inkomstdeklaration och kan då bli en mycket stor negativ överraskning om du inte har koll på hur du ligger till, och ett traditionellt bokföringsprogram ger dig tyvärr inte mycket hjälp för att få den kollen.

För att hela tiden ha den kollen borde det därför vara en självklarhet för alla som har enskild firma eller handelsbolag att använda ett program som löpande kan visa ett skatteuträknat resultat.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 36

2007-08-10, kl 01:43

username

Andreas
Ericson

Inlägg: 19

Jätte bra svar alla!
Tackar så hemskt mycket!

*bugar och bockar*

www.soundborn.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 36

2007-08-10, kl 19:35

username

Medlem
#51882

Inlägg: 3

Tack för ditt svar Stig!
Ett par följdfrågor dyker dock upp...
1. Har du tips på något program som löpande kan visa ett skatteuträknat resultat?
2. Om jag gör ett eget uttag för att köpa en TV för privat bruk antar jag att jag inte kan bokföra köpet i företaget och därmed få dra av momsen...? Har jag förstått rätt...?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 36

2007-08-10, kl 19:44

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Du får bara dra av moms på det som behövs för inkomtens förvärvande. Så en TV för privar bruk . NEJ.

Och program. Titta på länken i Stig's inlägg.
Tycker faktist att den fungerar bra efter några dagar test.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 36

2007-08-20, kl 21:20

username

Medlem
#51882

Inlägg: 3

Andra enskilda företagare jag känner brukar sucka över att de blir "dubbelbeskattade". Gäller då detta bara om de tar ut en regelrätt lön och inte bara gör ett eget uttag...?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 36

2007-08-20, kl 21:32

stifor

stifor

Inlägg: 386

Den som har enskild firma kan inte ta ut lön åt sig själv, make eller minderåriga barn. Det är egna uttag som gäller.

Med "dubbelbeskattade" kanske de menar att de får betala både egenavgifter och skatt. Det får ju egentligen även en löntagare också göra, det syns bara inte lika tydligt i lönebeskedet.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 36

2007-08-20, kl 22:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Företagare som klagar på dubbelbeskattningen är oftast företagare med ett AB. Där beskattas först vinsten i bolaget och sedan när man som ägare får utdelning så beskattas den också hos delägaren. Tillskillnad från någon som äger aktier i ex Ericson och betalar 30% skatt på utdelningen därifrån så får en aktieägare i ett fåmansbolag inte beskatta hur stor utdelning som helst under kapital med 30% skatt. Med de nya 3:12 reglerna har mycket hänt på den fronten och idag är det inte så mycket disskution om det ofördelaktiga i aktieutdelning i fåmansbolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 4

1 2 3 4