Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum ABC för dig som vill starta eget

Jag måste bara..

Inlägg 11 av 36

2007-07-24, kl 23:07

username

Medlem
#48419

Inlägg: 10

en fråga. dum kanske, men jag är ren nybörjare -måste förtydliga. först skattar du på det ditt företag tjänar in, och därefter skattar du själv som privatperson på det du tar ut ur företaget? om det är en enskild firma? tack på förhand:)

bra tråd föresten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 36

2007-07-25, kl 00:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Bella Ascot: en fråga. dum kanske, men jag är ren nybörjare -måste förtydliga. först skattar du på det ditt företag tjänar in, och därefter skattar du själv som privatperson på det du tar ut ur företaget? om det är en enskild firma? tack på förhand:)

bra tråd föresten En enskild firma är inget företag i juridisk mening utan är en privatperson som har intäkter från näringsverksamhet. Firmans förtjänst är din förtjänst, firmans tillgångar och skulder är dina. Bokföringsmässigt finns "företagets pengar" och "dina pengar" men skattemässigt är det samma sak.
Det skattemässiga resultatet för ditt företag beskattas du för som privatperson som driver näringsverksamhet oavsett vad du gjort för pengarna.
Det är i sak ingen skillnad på om du låter pengarna stå kvar på firmans konto eller om du inte rör den lönen som du får från en arbetsgivare, skatt måste du betala iallafall.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 36

2007-08-05, kl 21:48

username

Medlem
#51882

Inlägg: 3

Så här skriver nutek.se: