Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Momsavdrag och utgift

Inlägg 1 av 21

2007-11-01, kl 11:23

linusji

linusji

Inlägg: 69

Momsavdrag och utgift

Hej jag har en fråga om momsavdrag och utgift för enskild firma. Det finns en hel del regler om vad man får dra av moms och vad man inte får. Men min fråga är: om något man betalar inte kan få momsavdrag, går det fortfarande att räkna det som firmans utgift då? Till ex busskort. Den kostnaden stiger inte över 7000:- per år, så det är inget moms avdrag för det, men kan jag fortfarande låta min firma betala för det och räkna det som en kostnad när jag deklarera?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 21

2007-11-01, kl 12:42

stifor

stifor

Inlägg: 386

Storleken på kostnaden (tex 7000:-) har inget att göra med ifall du kan få tillbaka momsen eller inte.

Men visst kan du låta firman betala för nödvändiga utgifter även om priset inte innehåller någon moms.

När det gäller kostnader som innehåller moms men där det inte är tillåtet att lyfta momsen (tex personbil om inte taxirörelse eller liknande), får du kostnadsföra/tillgångsbokföra hela beloppet inkl moms.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu



Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 21

2007-11-01, kl 13:45

linusji

linusji

Inlägg: 69

Tack för svaret! Så jag kan uppfatta det som att jag kan i princip lägger alla mina kostnader som har med jobbet att göra (t.ex busskort, bredband, lunch med kunder, gymkort) på företagets utgift, avsett om det är avdragsgill eller inte?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 21

2007-11-01, kl 14:34

stifor

stifor

Inlägg: 386

Både Ja och Nej.

Du kan bokföra icke avdragsgilla kostnader (tex gymkort). Det är dock ingen mening med det eftersom du i inkomstdeklarationen ska ange att de inte är avdragsgilla, och då blir skatteeffekten exakt densamma som att du inte bokfört dem.

Och du får alltså inte bokföra någon ingående moms på bokförda icke avdragsgilla kostnader.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 21

2007-11-01, kl 14:59

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Har busskortet med jobbet att göra (och då inte resor från hemet till jobbet för det är privatutgift ) så bokför du det och drar momsen.
Sak samma med bredband. Om du har bredband på kontoret så drar du det. Dock har SKM börjat säga nej till bredband i hemmet även om du har kontoret där. Dom anser nämligen att majoriteten av hemmen Sverige redan har bredband så det blir ingen extra kostnad.
Lunchen. Så länge du håller lunchen (representation) under gränsen för skattefrihet så drar du den 90:-/pers och motsvarande moms 22:50/pers .  Men resten tar du som ej avdragsgill konto 6072.
Gymkort  . Har du enskilld firma så får du inte dra denna för ägaren. Så vad har den i bokföringen att göra.
Och som Stig skriver. Om du har en utgift som företaget behöver. Så får du tillbaks momsen på det du drar av om kostnaden innehåller moms. Ibland kan det ju vara parkering på ett kommunalt bolag och då finns det ingen moms på kvittot= ingen moms tillbaks men hela summan är en kostnad för företaget.
Är kostnaden inte avdragsgill så får du inte tillbaks momsen heller. Så detta skulle jag inte bokföra. Blir bara extra jobb.
 
 
 
 
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 21

2007-11-01, kl 15:02

linusji

linusji

Inlägg: 69

Hm nu blir jag osäker igen... Om vi säger så: med kostnader menar jag den del utgifter som betalas med företags bruttointäkter, innan alla bekattningar alltså. Säg jag fakturera 1250:-, först ska jag lägga undan 250:- för att betala moms till staten, så har jag intäkt på 1000:-. Sen har jag spenderat 30:- på bussbiljett till jobbet, 40 på lunch med kunder, 50 på träningen. Ligger min vinst (den del som ska beskattas med egenavgift och kommunalskatt) på 970 (1000 - 30), 930 (1000 - 30 - 40), eller 880 (1000 - 30 -40 -50) ? Eller nån annan summa? Finns det nån regel som säger vilka kostnad man kan räkna som utgift? Eller kanske är det ekvivalent med avdragsgill utgift?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 21

2007-11-01, kl 15:21

stifor

stifor

Inlägg: 386

1000 - 40 skulle jag säga (1000 är intäkt och 40 är representation)

Buss till jobbet (30) och träning (50) är inte avdragsgillt.

Och regeln är alltså att du beskattas för intäkter minus avdragsgilla kostnader.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 21

2007-11-01, kl 16:00

username

Kent

Inlägg: 204

I alla p-avgifter ingår det moms. Den vanliga 25%iga momsen. Men då summan är så liten behöver man inte redovisa den. Kommer inte ihåg var gränsen går för att momsen ska redovisas på kvittot men det finns en sådan. Fanns förut i alla fall. Det är likadant med biljetter på de kommunala färdsätten. Där är momsen inte utskriven men den finns där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 21

2007-11-01, kl 16:13

linusji

linusji

Inlägg: 69

Tack för alla svaren! Nu förstår jag mycket bättre!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 21

2007-11-01, kl 16:35

Andren

Andren

Inlägg: 140

Någon som dragit av Parkeringsböter och fått godkännt av revisorn;-))  Jag har..haha

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3