Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Nybörjarfrågor

Inlägg 1 av 12

2007-08-14, kl 15:11

username

Magnus

Inlägg: 27

Nybörjarfrågor

Hej!
Jag är ny här på forumet och anledningen att jag hittade hit är såklart att jag/vi funderar på att starta et företag. Jag har sökt runt lite men inte riktigt hittat svar på alla de frågor som jag förstås har och tänkte kolla om det finns någon som har lust att svara på en eller flera frågor som jag har och numrerar dem för att enklare kunna svara bara delvis.

Företaget kommer att tillhandahålla tjänster åt främst kommuner kan jag väl säga utan att avslöja för mycket *L*. Vi som skall starta det är idag sambo utan barn. Det finns stor potential men samtidigt är det förenat med en del kostnader och kräver att affärerna kommer igång tämligen omgående för att det skall fungera. Man kan alltså sammanfatta det med att det är ett ganska riskfyllt företag, åtminstone i början. Därför har vi fastnat för aktiebolag som bolagsform, för att slippa bli personligen ansvariga vid en konkurs. Tänker vi rätt här?

Min roll i företaget kommer att bli administration, bokföring, service och reparationer av företagets inventarier och maskiner. Jag har ingen tidigare erfarenhet av den ekonomiska biten. Tror ni att jag kommer att klara av den biten mha ett bokföringsprogram, mycket letande efter information och även lite (mycket?!) tips från en civilekonomutbildad barndomsvän? Eller skall man inse sin begränsning och köpa denna tjänst?

Vilka kostnader är det vid starten av ett aktiebolag? De 100 000 kronorna har vi och kommer att satsa som privatpersoner, men är det nån annan kostnad typ registreringskostnad el. dyl? Är det några löpande kostnader för själva bolaget? Såg någon nånstans om stadgar…är det nåt man måste ha?

Har ni några erfarenheter av att förhandla med banker om lån? Den största kostnaden vi kommer att ha vid uppstarten är köp av en fastighet där verksamheten skall ha sin bas, samt inventarier. Här räknar vi med att behöva låna runt två miljoner. Vilka krav ställer bankerna på att man har en klar uppskattning över budget mm? Har ni några andra tips vid kontakt med bank?

Vad är F-skattesedel resp. A-skattesedel? Vilket är aktuellt i vårt fall?

Finns det några skattesatser eller annat som kan skilja mellan olika kommuner och som kan vara värt att kolla upp innan man bestämmer i vilken kommun man väljer att etablera sig? Kommunalskatt är ju en sak, men den "drabbar" väl bara löntagaren och inget som företaget som sådant behöver bry sig om? Jag och min sambo planerar ju att bo kvar i vår nuvarande bostad men det finns åtminstone tre möjliga kommuner där vi kan tänka oss att starta företaget.

Visst får man använda sig av de 100 000 kronorna vid starten av bolaget, alltså för att t.ex. köpa inventarier? 
Jag har såklart miljoner mera frågor, men vi kan börja med dessa. Tacksam för svar! =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2007-08-14, kl 15:40

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

1. Ja
2. Ett bra bokföringsprogram och en rådgivare, t.ex. företagets revisor.
3. Vissa mindre kostnader finns alltid där. Du måste ha en bolagsordning där det står vad företget skall syssla med - skriv brett så du kan syssla med andra saker senare om det blir aktuellt.
4. Budget, affärsplan. Du använder fastigheten som säkerhet, men behöver backa upp med diverse annat.
5. F, företagsskatt, A, anställd. Finns även FA när man kan vara både anställd och företagre. Har du AB så lär du bli anställd i företaget eftersom du inte vill arbeta utan lön.

6. Har du Aktiebolag så betalar företaget bara statsskatt och moms. Men du som anställd tar ut lön, och där spelar lokala skatten roll, men även vad kommunen erbjuder för service.

7. Nja, inte helt. Att AB måste hela tiden ha en minsta summa pengar i sin balansräkning, annars måste man avveckla företaget. Regeln finns där för att skydda personer som företaget är skyldig pengar. Så du kan INTE använda alla dessa pengar.
Att se upp med: "Tjänst åt kommuner". Beror på vad du gör, men kommuner skall enligt EUs regler göra alla sina uppköp, över ett visst minimibelopp, via offentlig upphandling. Om det du skall sälja till kommunen ingår i detta måste du inge anbud och vinna anbudet innan du kan sälja något till dem.
Svar UPA
Lycka till
Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2007-08-14, kl 16:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

7. Nja, inte helt. Att AB måste hela tiden ha en minsta summa pengar i sin balansräkning, annars måste man avveckla företaget. Regeln finns där för att skydda personer som företaget är skyldig pengar. Så du kan INTE använda alla dessa pengar. Inte helt rätt. Företaget får inte ha ett eget kapital som understiger halva aktiekapitalet för att inte ägarna ska vara personligt betalningsansvariga. Detta är inte något som händer över en natt och sträckan för att det ska hamna i detta läget är faktiskt rätt lång.
Misstänker man att halva aktiekapitalet är förbrukat, dvs att bolaget har förluster på mer än 50.000 i ett vanligt AB så ska man upprätta en kontrollbalansräkning. I den tittar man på det verkliga värdet av bolagets tillgångar och skulder, inte det bokförda. Om fortfarande den balansräkningen visar att aktiekapitalet är förbrukat har man 8 månader på sig att återställa kapitalet, endera genom att bolaget börjar gå med vinst elller att aktieägarna tillskjuter nödvändigt kapital.
Om det fortfarande är förbrukat när de 8 månaderna har gått är det bolagstämman dvs ägarna som tar ställning till om man ska likvidera bolaget eller fortsätta att driva det med personligt ansvar till kapitalet är återställt igen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2007-08-14, kl 17:02

username

Magnus

Inlägg: 27

Men så länge man då har investerat pengarna i något vars värde består och räknas som en tillgång (t.ex. inventarier) så går det bra? Är det då så att t.ex. pantbrev och lagfart är poster som så att säga är förbrukade och kan anses som förluster?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2007-08-14, kl 18:54

metavision

metavision

Inlägg: 30

1. Ja det tycker jag. Dels för att i samband med att ni grundar AB så skrivs ni som delägare (50/50), under förutsättning att ni går in med 50 000 kr var. Så vid eventuella konflikter, försäljning eller dylikt så är det juridiskt tydligt med vad som gäller. Att skilja mellan företag och privatperson kan ha många fördelar, bland annat när man inte ensam skall starta företag . Med AB så är ingen av parterna juridiskt ansvarig, under förutsättning att verksamheten bedrivs i enlighet med alla lagar som finns (i alla fall som jag har förstått det).

2. Man kan hålla nere kostnaderna i sitt företag genom att sköta
bokföringen själv och endast leja ut bokslut och deklaration. Några
enkla tips från en nystartad är det sunda förnuftets motto. Håll
ordning och reda på dina papper, en verifikation per blad, bokför allt
omgående och om du tillämpar dubbel bokföring får du direkt koll på att
dina konton stämmer. Ju mer man kan sköta själv och desto bättre
ordning man har, desto mindre pengar behöver man betala till någon
annan för att de måste göra grundarbetet. Sträva efter att överlämna
klara papper till revisorn så denne snabbt och smidigt kan kontrollera
att allt stämmer, det blir billigare för ditt företag. Det är också du
som betalar för tjänsten så passa på att fråga om allt du kan fundera
på och som du kanske inte förstår. Då underlättar du för ditt egna
bokföringsarbete, samt i längden också får ner kostnaderna.

3. Kostnad för revisor tillkommer för grundandet av aktiebolaget. Vågar inte gissa vad slutnotan kan bli för denne kan bli, men det är en fri marknad, hör er för hos olika revisonsbyråer och ta dem ni får bäst kontakt och pris med. Som aktiebolag måste en revisor sköta bokslut, vilket i sig medför en löpande kostnad. Eller snarare en återkommande kostnad. Den måste tas med i beräkningen.

4. Inga erfarenheter här. Har hittills inte lånat i företaget, men jag skulle föreslå att ni tar kontakt med en rådgivare på Almi eller ringer Startlinjen på Nutek och frågar dem. De kan troligen ge ganska klara besked om vad en bank granskar. De kanske även kan hjälpa er med att gå igenom er affärsidé och budget.

5. Här kan ni läsa om skattsedel: http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/allmaninformationomskattsedlar.4.18e1b10334ebe8bc8000148.html

7. Ja man får använda sig av aktiebolagets aktiekapital, men bara en viss del av det och om jag är rätt informerad så skall eventuella "lån" av aktiekapitalet återställas. Aktiebolaget skall minst inneha värdet av sitt kapital vid grundande. Man kan köpa inventarier och dylikt till verksamheten och räkna detta som en del av kapitalvärdet, men då måste en revisor värdera detta vilket också medför en extra kostnad, samt att inventarier förlorar värde med tiden. I uppstarten av företaget kan jag tänka att det är ganska vanligt att aktiekapitalet utnyttjas till en viss del, men om verksamheten därefter inte ger omsättning nog för att täcka "lånat" aktiekapital vid uppstart och därefter ger vinst har företaget problem, så vad jag skulle föreslå är att ni alltid strävar efter att ha ett aktiekapital på minst 100 000 kr i ert aktiebolag.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2007-08-14, kl 20:13

username

Magnus

Inlägg: 27

Tack för svaren så långt!

Några frågor till då;

Vad är Almi och Nutek?

Vi är som sagt sambos utan barn men vi har väl planer på att försöka skaffa lite kottar inom en inte alltför avlägsen framtid, läs när företaget börjar rulla på, alternativt det har skitit sig totalt =)

Vad gäller för min sambo om hon skulle bli gravid säg i slutet av nästa år och behöver gå hem på mammaledighet runt april 2009. Vi förutsätter att företaget går bra, med vinst och vi har tagit ut successivt mer och mer lön och ligger i april 2009 på en månadslön på 20 000:-/månad före skatt per person.

Får hon då ersättning från försäkringskassan som vilken anställd som helst? Vad grundar sig ersättningen på? Finns det nåt knep här som man kan nyttja, typ att min sambo tar ut mer lön än mig för att på så sätt få upp nån sorts föräldraförsäkringsgrundande inkomst motsv?

Är det nåt annat att tänka på vid graviditet och föräldraledighet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2007-08-14, kl 21:35

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

almi o nutek, besök deras hemsidor.

mammaledigt. fråga försäkringskassan.
du skall ha AB då tar du eventuellt ut vinst 1 gång per år. Annars är det lön som gäller. AB är inte som enskild firma. Baseras fortfarande på lön med andra ord. (I enskild firma anmäler man beräknad lön till försäkringskassan som skall stämma med preliminärdeklaration till skatteverket.)

Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2007-08-14, kl 22:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Oj, oj, oj. Ni skulle behöva mig men jag är inte gratis.

[email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2007-08-14, kl 23:00

metavision

metavision

Inlägg: 30

Almi
http://www.almi.se/index.html
Nutek
http://www.nutek.se/

Du får kolla med försäkringskassan vad som gäller, men du kanske även kan hitta information om det på länkarna ovan. Har inget sett, men så har jag inte kollat heller. En svag klocka ringer nånstans om att den inkomst som mammaledigheten baseras på skall ha tagits ut i minst ett år. Vilket onekligen innebär att den måste höjas innan ni ens går i väntans tider. Svag klocka som sagt, är inte säker på att detta stämmer så ta kontakt med försäkringskassan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2007-08-15, kl 08:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Magnus: Men så länge man då har investerat pengarna i något vars värde består och räknas som en tillgång (t.ex. inventarier) så går det bra? Är det då så att t.ex. pantbrev och lagfart är poster som så att säga är förbrukade och kan anses som förluster? Lagfarten läggs till anskaffningsvärdet av fastigheten så det blir ingen kostnad utan ökar det bokförda värdet på fastigheten.

Inventarier minskar ju i värde över tid genom avskrivning men när det gäller fastigheterer är ju dels avskrivningen väldigt låg och dels så ökar ju fastigheternas värde lite grann iallafall över tiden också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2