Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum ABC för dig som vill starta eget

Registrering av företag m.m.

Inlägg 1 av 24

2008-01-28, kl 11:31

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Registrering av företag m.m.

Hej!

Jag försöker registrera ett företag. Vilket är helt omöjligt i mitt fall eftersom jag saknar de ekonomiska kunskaperna. Finns det något tips på en webbplats som MYCKET enkelt förklarar begreppen då man ska fylla i en "Skatte- och avgiftsanmälan".

Jag har en affärsrådgivare som blir förbannad då jag ställer frågor...så henne har jag dumpat.

Jag behöver grundläggande kunskaper. Hur går exempelvis en transaktion vanlig transaktion till? osv. Hur fyller man i "Skatte- och avgiftsanmälan" blanketten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 24

2008-01-28, kl 15:16

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

Först jag skulle ringa till är skattemyndigheterna, de är mycket lätta att ha o göra med numera.
Till skillnad mot för 20 år sedan har jag fått höra.
De vet hhur man fyller i deras blanketter.
Själv ringer jag och pratar med dem med jämna mellanrum o lär mig lite varje gång, man kan tom maila dem.
Som tur är finns det folk som gillar pappersarbetet så jag rekomenderar att man andvänder en sådan persons tjänster.

Transaktionen i sig är en betalning, vanligen utförd via post eller bankgiro, precis som du betalar en räkning hemma fast att den blir bokförd.

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 24

2008-01-28, kl 17:57

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Tack för svaret. Jo, jag ska nog ringa dem imorgon.

Jag har en vän som har erfarenhet av bokföring som kommer hjälpa mig med bokföringen. Jag tänker starta en enskild firma. Vad behöver jag göra varje månad förutom att sätta in alla fakturor och kvitton på inköp/försäljning? Behöver jag göra något mera?

Låt oss säga att jag skickar en faktura till en kund på 12500 + moms...han betalar in pengarna på mitt konto....men vad händer sedan? Det är ju inte mina pengar alltihopa. Momsen ska ju betalas...var, hur, när betalar jag den? Egenavgifter och andra avgifter....likadant där...var, hur, när?

Hoppas inte frågorna låter korkade. Jag är verkligen en novis på just detta område...lite lustigt ändå att jag har pluggade ekonomi i gymnasiet OCH fick godkänt...men nu är det praktiskt...inte teori...och det är länge sedan.

Hoppas någon kan svara på mina frågor. Eller du som svarade kanske har tid. Tack på förhand.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 24

2008-01-28, kl 21:09

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Ja Frank, det är en snårig djungel det här med att starta företag. Jag skulle vilja föreslå dig att du kontaktar Nyföretagarcentrum och anmäler dig till en av deras starta-egetkurser. Det är nog skönt att ha lite på benen innan du drar igång.

Lycka till!

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 24

2008-01-29, kl 01:00

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ta även fram dina gamla skolböcker om du har dem kvar där bör du finna ett och annat nu när du i lugn och ro ska dra igång  Jag brukar slå i mina och det är ändå mer än 40 år sedan jag slutade men det finns mycket som fortfarande gäller.

[email protected]   start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 24

2008-01-29, kl 06:06

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Jag har gått "Företagsskolan"...och har dessa böcker. Men dom börjar inte på en "nybörjarnivå"...att läsa ekonomi boken och administration & regler är rent skrämmande. Helt opedagogiska.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 24

2008-01-29, kl 12:03

Sanwret

Sanwret

Inlägg: 27

Jag har gått Almis starta-eget-kurs men där fick man mest lära sig om affärsplanen och sånt. Jag gick en gymnasiekurs på Komvux som heter Företagsekonomi A och B (den ena läste jag på distans) och där lärde jag mig hur mycket som helst. Idag arbetar jag som ekonomiassistent sedan några år tillbaka efter att jag har lagt ner mitt företag :). Jag kan verkligen rekommendera den kursen. Det är bra om man förstår hur bokföringen går till även om man ska låta någon anna göra det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 24

2008-01-29, kl 15:30

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ska man arbeta på företag då kan man som Sandra säger ha stor nytta av dessa kurser, även till det privata och som början till egen företagare. Men ska man överleva samt inte slita ut sig så behövs kunskaper från någon mentor av något slag. Den personen kan lotsa dig förbi alla fällor som ej står i böckerna, några kanske är gratis men ofta får man betala en del.


[email protected]   start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 24

2008-01-29, kl 15:44

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Hej Frank,

Det finns gratis hjälp att få i varje kommun. Det är bara att kolla runt lite, så hittar du massor. Det kan vara i form av almi företagspartner där du kan få fortlöpande hjälp, men det finns också massor med andra projekt och organisationer som hjälper till på detta område. Att starta själva företaget och skaffa F-skatt är hur enkelt som helst. Det är bara att använda enkla blanketter från bolagsverket respektive skatteverket. Det tar max 20 minuter att fylla i blanketterna och det tar bara några dagar innan företaget existerar, efter du skickat in blanketterna. När det gäller skatter och bokföring mm., så finns det enkla program som både är billiga och enkla att använda. Det räcker mer eller mindre att du kan baskunskaperna för att driva ett litet företag. Det är hur enkelt som helst att rent adminstrativt driva ett företag, men det som är det svåra är att skapa ett resultat. Jag tror ingen småföretagare är skatteexpert när det gäller knepiga frågor, utan hjälp finns att tillgå i form av skatterådgivare osv. Jag skulle vilja rekommendera dig att inte starta ett företag om det inte verkligen finns bra chans för dig att lyckas: Tänk på detta; över 50% av alla nya företag går i konkkurs eller avvecklas inom ett par år... Du måste ha en omsättning på över en miljon för att kunna ta ut en knapp MCdonaldslön (räknat med en vinstmarginal på 20%) För att ta ut en hyfsad lön så gäller det 2 miljoner minst... Detta är något många inte tänker på.... Sverige har ett skattetryck utan motstycke för den lille företagaren... Jag känner många som inte tänkte på detta och trodde att de var rika när de började sälja för några tusenlappar om dagen.... Nu sitter de med miljonskulder hos kronofogden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 24

2008-01-30, kl 06:21

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Underbart. Tack för alla råd och tips. Under ett besök här på forumet har jag fått mera tips än på 7 möten med min affärsutvecklare som verkar vara förälskad i komplexa ekonomiska termer :)

Jag kommer få hjälp med bokföringen tills jag är 100% säker på vad jag gör. Jag kommer att lära mig allt det ekonomiska så småningom.

Ja, hade jag startat ett handelsföretag...typ ICA med 1000 -tals transaktioner varje dag hade jag ALDRIG startat. Jag kommer driva enskild firma som konsult/rådgivare. Vilket skulle innebära sisådär 10 transaktioner en bra månad.

Jag antar att vinsmarginalen ser lite annorlunda ut för tjänste företag och produktions företag. Jag behöver inte köpa in något matrial, jag har alla verktyg jag behöver. Så det jag betalar med är min tid.

Om jag har räknat rätt...vilket min affärsutvecklare säger att jag har gjort så är min marginal 50% av försäljningspriset exkl moms.

Så om jag skickar en faktura på 10 000 + moms. Så är ca 5000 av dem mina.

Eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3