Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 3

1 2 3
Forum ABC för dig som vill starta eget

Registrering av företag m.m.

Inlägg 11 av 24

2008-01-30, kl 07:23

username

Kent

Inlägg: 204

Om du skickar en räkning på 10 000 + moms så ska du dra av dina kostnader först. Du kommer att ha kostnader för kontorsmaterial för att bl.a. kunna skriva ut dina fakturor. Kommer du att leja bort bokföringen är det en kostnad som räknas bort också. Du kommer eventuellt att gå nån typ av vidareutbildning. Telefon är nog också nödvändigt. Osv. Du skriver inte vilken typ av tjänsteföretag du kommer att ha så det är inte lätt att säja så generellt som du har beskrivit. Man kan däremot säja att du kommer att få ut ungefär  hälften av det du har kvar efter att du har betalat dina övriga utgifter. Andra halvan är skatter. Detta är en grov uppskattning. Det hela beror på vliken kommunalskatt och hur mycket statlig skatt du kommer att få betala också, bl.a.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 24

2008-01-30, kl 07:35

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Kanske 2000:- kvar efter skatt då :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 24

2008-01-30, kl 08:20

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Ett konsultföretag kan ha bra mycket bättre vinstmarginal än 50%. Obs. lär dig utan och innan vad som gäller för företagsbil och utnyttja din kunskap till fullo :). Att starta ett konsultföretag är en mycket bra start. Små risker och låga kostnader. Ett annat tips är att dessa "hjälpföretag" jag tidigare diskuterade kan fixa ett mycket billigt kontor till dig, som du kan hyra fördelaktigt upp till 3år. Vi pratar om ett kontor för runt en 1000-lapp per månad inkl internet. Detta är värt att kolla upp, då det är bra som konsult att ha ett litet kryp-in, samt en skild adress från hemmet. Det blir också enklare ur skattesynpunkt att påvisa att dina kontorsinköp inte är för privat bruk. I början så åker du runt och köper billia kontorsgrejer second hand. När det gäller skrivare så rekommenderar jag en multifunktionell laserskrivare av märket brother, eftersom du kan köpa patroner (toners) för ett par hundralappar som räcker till 4-5000 utskrifter (lika bra som orginal) En hemsida kan du enkelt ladda ner gratis på internet, och  bara lägga in texten, för att sedan ladda upp den på ett billigt webbhotell för några hundringar per år. Ett par kompisar startade ett konsultföretag för under 4000 kr var, då medett fullt inrett kontor med internet/skrivare/fax/dator. Allt kanske inte var av senaste modell, men vad spelar det för roll, det funkade bra och nu har de startat ett AB med mycket stor potential.... Tuta och kör.... Lycka till....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 24

2008-01-30, kl 08:37

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Kent Christensen: Om du skickar en räkning på 10 000 + moms så ska du dra av dina kostnader först. Du kommer att ha kostnader för kontorsmaterial för att bl.a. kunna skriva ut dina fakturor. Kommer du att leja bort bokföringen är det en kostnad som räknas bort också. Du kommer eventuellt att gå nån typ av vidareutbildning. Telefon är nog också nödvändigt. Osv. Du skriver inte vilken typ av tjänsteföretag du kommer att ha så det är inte lätt att säja så generellt som du har beskrivit. Man kan däremot säja att du kommer att få ut ungefär  hälften av det du har kvar efter att du har betalat dina övriga utgifter. Andra halvan är skatter. Detta är en grov uppskattning. Det hela beror på vliken kommunalskatt och hur mycket statlig skatt du kommer att få betala också, bl.a.
Titta...hittade en citeringsknapp :)

Det var precis det hon sa..."Du får räkna på ungefär hälften av faktureringsvärdet".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 24

2008-01-30, kl 08:38

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Kaj Svensson: Kanske 2000:- kvar efter skatt då :)
Puhhh...va...flämt! För en kort stund slog paniken in....20%...det hade jag inte räknat med. Men ser nu ditt senare inlägg ang. över 50%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 24

2008-01-30, kl 08:45

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Kaj Svensson: Ett konsultföretag kan ha bra mycket bättre vinstmarginal än 50%. Obs. lär dig utan och innan vad som gäller för företagsbil och utnyttja din kunskap till fullo :). Att starta ett konsultföretag är en mycket bra start. Små risker och låga kostnader. Ett annat tips är att dessa "hjälpföretag" jag tidigare diskuterade kan fixa ett mycket billigt kontor till dig, som du kan hyra fördelaktigt upp till 3år. Vi pratar om ett kontor för runt en 1000-lapp per månad inkl internet. Detta är värt att kolla upp, då det är bra som konsult att ha ett litet kryp-in, samt en skild adress från hemmet. Det blir också enklare ur skattesynpunkt att påvisa att dina kontorsinköp inte är för privat bruk. I början så åker du runt och köper billia kontorsgrejer second hand. När det gäller skrivare så rekommenderar jag en multifunktionell laserskrivare av märket brother, eftersom du kan köpa patroner (toners) för ett par hundralappar som räcker till 4-5000 utskrifter (lika bra som orginal) En hemsida kan du enkelt ladda ner gratis på internet, och  bara lägga in texten, för att sedan ladda upp den på ett billigt webbhotell för några hundringar per år. Ett par kompisar startade ett konsultföretag för under 4000 kr var, då medett fullt inrett kontor med internet/skrivare/fax/dator. Allt kanske inte var av senaste modell, men vad spelar det för roll, det funkade bra och nu har de startat ett AB med mycket stor potential.... Tuta och kör.... Lycka till....
Ok...detta är min situation. Enskild firma...går in med dator, skrivare, skärm + diverse kontrosmatrial (pärmar, hålslagare..osv) privat. Har jobbat ca 10 år som utvecklare inom IT (tjänster som bokningssystem, hemsidor...m.m).

Så...jag gör min egen hemsida. Går in med privata medel som dator och grejer.

Jag kommer arbeta med rådgivning, vidareutveckling och konsultation kring olika datasystem. Vilket gör att jag inte behöver köpa in matrial eller annat. Endast min egen tid. Självklart blir det en del kostnader i form av ev. resor, telefonsamtal, utskrifter. Men inga dyra maskiner behöver köpas in.

Vad tror du om den situationen? Där är väll 50% vinst ganska rimligt. Att jag kommer kunna stoppa ner de där 5000 kr i egen fika efter att ha skickat en faktura på 10 000 + moms.

Kan du kanske titta på min preliminär skatt fråga i samma forum. Skapade en ny tråd. Om du har tid?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 24

2008-01-30, kl 08:46

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

räkna med över 60% i skatt ...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 24

2008-01-30, kl 08:55

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

låt oss säga att dina kostnader är 25% av intäkten. då har du 7500kr kvar i vinst. sedan får du räkna med en kommunal skatt på över 30 % och egenavgifter/arbetsgivaravgifter på över 30% grovt räknat så kan du räkna med att du får behålla 35% ... så enkel matte; 0,35 * 7500 ...  2625kr rätt ner i fickan...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 24

2008-01-30, kl 09:32

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Kaj Svensson: låt oss säga att dina kostnader är 25% av intäkten. då har du 7500kr kvar i vinst. sedan får du räkna med en kommunal skatt på över 30 % och egenavgifter/arbetsgivaravgifter på över 30% grovt räknat så kan du räkna med att du får behålla 35% ... så enkel matte; 0,35 * 7500 ...  2625kr rätt ner i fickan...
Hej igen...sista frågan i denna tråd:

blir inte 30% (kommunal skatt) + 30% (egenavgifter m.m) = 60%?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 24

2008-01-30, kl 09:52

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

jo ,men som jag skrev tidigare över 30% :), här där jag bor är det 32% i kommunal skatt, egenavgifterna är på runt 31 %. så det var en avrundning ... det kan bli mycket högre skatt än så min vän, om du kommer över gränsen där den statliga skatten början "kicka in" lägg då på 20-25% i skatt ytterligare på det belopp som överskrider gränsen - det finns två gränser om jag minns rätt ... det finns flera skattaspekter och detta är en förenkling, du har tex ett grundavdrag att räkna bort och ett schabloon avdrag ... men jag ville förenkla.. lite men ändå hamna i rätta krokarna ... Jag sitter inte och hittar på saker :) Civilekonom står det på mitt diplom :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 3

1 2 3