Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Export & Import

Hur går beställning ifrån Alibaba till?

Inlägg 1 av 12

2011-10-12, kl 18:38

Stenåldersgatan 25

Stenåldersgatan 25

Inlägg: 33

Hur går beställning ifrån Alibaba till?

Hej som topicen lydder så undrar jag hur man går tillväga för att beställa produkter iffrån sidan Alibaba.com ?

Måste man ha ett registrerat företag samt hur mycket ska man räkna med att få betala utöver själva produkten ifrån företaget menar med frakt samt tull mm. ?

Det jag tänkt mig att importera är klockor.

Hoppas på att någon vänlig person kan tänka sig att svara. :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2011-10-12, kl 21:48

blazern

blazern

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: Stenåldersgatan

Hej som topicen lydder så undrar jag hur man går tillväga för att beställa produkter iffrån sidan Alibaba.com ?

Måste man ha ett registrerat företag samt hur mycket ska man räkna med att få betala utöver själva produkten ifrån företaget menar med frakt samt tull mm. ?

Det jag tänkt mig att importera är klockor.

Hoppas på att någon vänlig person kan tänka sig att svara. :)




Hej, du får givetvis kontakta försäljaren, antagligen via e-post vid första skedet.

Jag lyfter ett varnande finger för försäljare på alibaba, du måste undersöka försäljarens företag och omdöme mycket noggrant och ändå är det inte helt garanterat att du inte blir blåst på pengarna som dom allt för ofta vill ha i förskott.

Efter lite snabbt googlande verkar det som tullavgiften ligger på 4,5 % på armbandsur. Det du då får räkna är inköpspriset + frakt + tull och slutligen 25% moms på det hela också.

Med lite räknande då så får vi fram att om en klocka kostar 100 kr inkl. frakt så kommer du få betala 181,25 kr slutligen för den.

Du behöver inte ha registrerat företag för att handla på alibaba, men om du ska få dra av momsen och ägna dig åt kommersiell försäljning måste du ha ett företag.

Hoppas det blev några klartecken för dig.

//Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2011-10-12, kl 22:01

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

ALIBABA är bara en portal för fabriker främst i Kina och Sydosasien. När du kontaktar någon via ALIBABA hamnar du hos respektive säljare via ALIBABA, och där vill jag höja ett varnande finger !

Du kan i princip inte köpa någonting från dessa säljare utan att ha besökt dem först i deras respektive hemland - Bedragarna är många. Om du inte besöker dem är risken att du blir blåst på pengar MYCKET stor.

Jag rekommenderar att du söker dina produkter bland asiatiska/kinesiska fabriker i USA. De asiatiska fabriker som finns i staterna är medvetna om det här problemet, därför är de i USA, där kan du även köpa mindre mängder till samma pris som i Kina typ...

Hälsningar
Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2011-10-12, kl 22:48

blazern

blazern

Inlägg: 3



Måste tillägga en sak, varför just importera klockor? Det finns ju redan hur många som helst som säljer klockor av alla märken och kvalitéer. Du måste hitta en unik sak eller ett väldigt bra koncept om ditt företag ska bli framgångsrikt.

Läste i ett av dina andra inlägg att du var utbildad elektiker och CNC-operatör, varför inte hyra ut dig själv till företag eller driva ditt egna inom det, alla är och kommer att vara i behov av elektriker i framtiden?!

//Jonas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2011-10-17, kl 21:56

hugomannen

hugomannen

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Sellmedia

ALIBABA är bara en portal för fabriker främst i Kina och Sydosasien. När du kontaktar någon via ALIBABA hamnar du hos respektive säljare via ALIBABA, och där vill jag höja ett varnande finger !

Du kan i princip inte köpa någonting från dessa säljare utan att ha besökt dem först i deras respektive hemland - Bedragarna är många. Om du inte besöker dem är risken att du blir blåst på pengar MYCKET stor.

Jag rekommenderar att du söker dina produkter bland asiatiska/kinesiska fabriker i USA. De asiatiska fabriker som finns i staterna är medvetna om det här problemet, därför är de i USA, där kan du även köpa mindre mängder till samma pris som i Kina typ...

Hälsningar
Magnus



Man kan visst köpa saker från Alibaba utan att besöka dem!!Så i det fallet har du fel!Jag har köpt elektronik och har alltid fått mina beställningar utan problem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2011-10-18, kl 10:17

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Att du själv lyckats göra bra affärer via AliBaba är ju inte någon garanti för en portal som kanske har några 100.000 användare. Även jag är övertygad om att det går att göra bra affärer där, men min poäng är att man bör veta att AliBaba endast är en portal som sammanför köpare och säljare. Det finns åtskilliga varningar om detta - Googla !

För övrigt kan jag berätta att jag själv tillhör dem som blivit blåsta på ganska stora pengar via AliBaba, och bedragarna jobbar alla på samma sätt - Faktum är att jag fortfarande får mail någon gång om året från den som blåste mig - Och blir lika j***a arg varje gång eftersom såret rivs upp på nytt...

Kontentan är att om det handlar om affärer i containerklass så bör man träffa representanter för de aktuella företaget som annonserar på AliBaba först för att det är en affärssed i främst Kina, men även för att se att företaget faktiskt finns...

Hälsningar
Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2011-11-04, kl 11:28

saqle

saqle

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Sellmedia


Jag rekommenderar att du söker dina produkter bland asiatiska/kinesiska fabriker i USA. De asiatiska fabriker som finns i staterna är medvetna om det här problemet, därför är de i USA, där kan du även köpa mindre mängder till samma pris som i Kina typ...



Kan du ge förslag hur man hittar dessa fabrikerna i USA?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2011-11-04, kl 13:23

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Googla wholesale USA, så hittar du portaler i USA med alla möjliga produkter. Priserna lär ju vara enastående låga nu där borta med tanke på efterverkningarna av krisen. Sedan rekommenderar jag att du är beredd att slänga iväg en testorder direkt när du hittar någon med rätt grejer - Amerikanska företag är mera inställda på sälj än 1000 frågor, så om du inte lägger en order är risken stor att de inte ens svarar när du frågar något per e-post. Då lägger du ju en liten order för pengar du tycker att du kan förlora men får garanterat svar på frågor som ställs samtidigt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2011-11-08, kl 09:04

fredrikgronkvist

fredrikgronkvist

Inlägg: 18

Majoriteten av bedrägerierna som sker på Alibaba är från företag som utger sig för att ha billiga märkesvaror - det kan vara både kläder och elektronik. Jag kan garantera dig att priserna på såväl Playstation 3 som Chanel är dyrare här i Kina - inte billigare som många fått för sig.

Det finns listor på avslöjade bluffbolag som kan vara er till nytta.

Svårigheten med import från Kina är inte undvika bluffbolag utan snarare att undvika företag som brister under produktionen och levererar undermåliga varor - detta är något man måste se upp med och det är en hel vetenskap i sig.

Det existerar inga asiatiska fabriker i USA - dock finns det grossister som importerar från Kina - men de är givetvis inte billigare än att importera från Kina på egen hand.

Nej, man måste inte besöka en leverantör och jag skulle knappast säga att risken för bedrägerier på Alibaba är mycket stor. Vi har gjort upp hundratals affärer med företag som listas på bl.a. Alibaba - och vi har blivit regelrätt lurade på pengarna en enda gång.

Håll dig borta från "Genuine Rolex 299 USD" och "Playstation 3 for 99 USD" så minimerar du din risk ganska mycket.

Fredrik Grönkvist, ScandinAsian.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2011-11-08, kl 13:05

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

I den här tråden delger jag endast egna erfarenheter utan att tala i egenintresse. Jag är alltså inte ute efter kunder till min egen verksamhet, och utifrån den aspekten är det inte att rekommendera för nybakade företagare att själva försöka hitta rätt och undvika att bli blåsta i den djungel som ALIBABA utgör - Googla gärna "Ali Baba Scam" så förstår ni mina synpunkter. Då rekommenderar jag hellre att man kontaktar någon som jobbar med förmedling av säkra kontakter med Asien tex "fredrikgronkvist" som talar i eget intresse här i tråden.

För övrigt uttryckte jag mig en smula klantigt - Naturligtvis existerar det inga asiatiska fabriker i USA, dom ligger ju i Asien - Däremot finns det gott om asiatiska bolag som i USA företräder sina asiatiska moderbolag som i allmänhet är just fabriker. Dessa leverantörer kräver inga hisnande kvantiteter och deras pris skiljer sig så marginellt så det går på ett ut.

Vi har i närmare 10 år handlat av denna typ av bolag i USA så visst finns dom, men vi har också handlat av kinesiska "fabriker" och jag varnar gärna för en herre som orsakat många problem och som till dags dato har varit Sales Manager för minst 50 fabriker inom allt från textilier och pellets till hemelektronik. Stöter ni på namnet John Yao, Rick Yao, eller John Y, så är det bara att dra öronen åt sig...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2