Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Export & Import

Hur går beställning ifrån Alibaba till?

Inlägg 11 av 12

2011-11-08, kl 13:56

fredrikgronkvist

fredrikgronkvist

Inlägg: 18

Hade jag talat i enbart eget intresse hade jag självklart målat upp en mörkare bild av Alibaba - där enda alternativet till lyckad import är att gå igenom oss - nu gjorde jag inte det då det är oseriöst.

Nu är detta ett företagsforum och här får man tala i egenintresse.

Hur som helst - att säga att risken på Alibaba är MYCKET hög är som att säga detsamma om Blocket.se - för Alibaba är inte mer än ett företagsregister. Givetvis kan man inte säga att Blocket.se är dåligt enbart för att det existerar bedragare - den absoluta majoriteten är det inte och att det är en kraftig överdrift att säga att risken för en blåsning är mycket stor. Fokusera istället på det som händer under utveckling av prover & under produktionen - det är här utmaningen ligger och det är här 99% av alla problem uppstår.

Ett alternativ kan vara Globalsources.com - som är lite bättre på att verifiera leverantörerna än Alibaba.

Jag kan av egen erfarenhet säga att några av Sveriges mer välkända bolag köper in produkter, efter att man etablerat kontakt, genom Alibaba - för det är som sagt inte mer än att företagsregister, främst för Kina.

Fredrik Grönkvist, ScandinAsian.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 12

2017-01-10, kl 11:53

mp44

mp44

Inlägg: 1

Hej
En snabb fråga. Kanske dum. Finns det någon skyldighet gentemot Alibaba, om man lägger upp en RFQ, alltså en riktad fråga till leverantörer, istället för att man ska sitta och leta ihjäl sig. För jag tänkte göra detta och fick väldigt många sidor som måste godkännas innan man skickar vidare. Finns inget sånt att Alibaba vill ha en procent av inköpet, eller att jag binder mig på något annat sätt via dem?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2