Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 4

1 2 3 4
Forum ABC för dig som vill starta eget

Minderårig/enskild firma

Inlägg 1 av 34

2007-08-12, kl 21:51

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7

Minderårig/enskild firma

Hallå gott folk,

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag är
minderårig och vill starta enskilt bolag. Förmodligen så kan jag få
tillstånd från kommunen att göra det. Jag tror att jag kan greja själva
företagandet, men pappersarbetet är det som står i vägen för mig.

Först lite förutsättningar,
Enskild
firma, förenklat årsbokslut, momspliktig verksamhet/redovisar en gång
per år, förlängt första räkenskapsår. Jag kommer att sälja
konsulttjänster inom web och erbjuda olika typer av abonemang för
150-500kr/mån. Jag räknar med omsättning på högst 5 000 kr första året.
Jag kommer att gå in med 5 000 kr i startkapital. De utgifter jag
kommer att ha ligger på runt 300kr/mån för serverhyra.

Bokföring/fakturering
ska inte vara något större problem. Momsen tror jag mig också ha koll
på. Framför allt så är det årsbokslut, deklaration och momsredovisning
som skrämmer mig. Eftersom jag aldrig har haft någon anställning så har
jag heller aldrig behövt deklarera. I ärlighetens namn är jag inte ens
helt säker på hur jag ska skatta. Jag vet att jag ska betala
egenavgifter (- generell nedsättning) på bruttoöverskottet + (utgående
moms - avdragsgill inkommande moms). Sen vet jag inte mycket mer. Jag
har t ex ingen aning om hur kommunalskatt och schablonavdrag funkar. Är
det några framtida konsekvenser jag bör tänka på? A-kassa/pension? :) Annat jag bör tänka på?

(om du erbjuder tjänster som du tror passar mig så är det OK posta/PM:a/fö[email protected])

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 34

2007-08-21, kl 17:43

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7

För att bryta ner det i punkter:
  Hur fungerar schablonavdrag?
  Hur fungerar grundavdrag?
  Hur fungerar kommunalskatt? Det appliceras väl bara på det som överskrider grundavdraget? Om omsättningen ligger under ~17 000 så är väl grundavdraget hela hela beloppet, dvs bara egenavgifter och moms?
  Några skatter/avgifter jag missat förutom F-skatt/moms?
  Något jag bör tänka på med A-kassa? inte aktuellt de närmsta åren, men jag vill inte göra något nu som jag ångrar sedan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 34

2007-08-21, kl 18:00

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte ofta man ser en minderårig med så mycket fakta men med den låga inkomsten skulle jag råda dig att avvakta med företagande.
[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 34

2007-08-21, kl 19:02

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Hej Johan,
Om jag inte mins helt fel, så behöver du inte starta ett företag under dessa förhållanden, utan kan bedriva din verksamhet i hobby-form. Din verksamhet kan ses som hobby om du utför den vid sidan av dina studier och att den inte har någon vinstsyfte. Du kan helt enkelt bedriva din verksamhet utifrån det argument att du vill träna inför en riktig verksamhet, som du planerar inför framtiden. Jag är ävertygad om att skatteverket godkänner detta. Du ska dock kotakta dem innan du sätter igång. Överskottet på denna hobbyverksamhet skall dock beskattas med 25%. Som sagt... kontakta skatteverket och berätta om dina planer, så ska du se att det inte är något problem.

Lycka till!

MVH
/Kaj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 34

2007-08-21, kl 21:26

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7

Tack för era tips, men jag står nog fast vid att starta företag.

För det första så kräver många kontrakt F-skatt som ett tecken på att man är seriös.

Dessutom så uppfyller jag samtliga krav för att klassas som näringsverksamhet. Må så vara att inkomsterna verkar små, men jag satsar på att få en årsomsättning på 20 000 år två. Kan låta optimistiskt, men jag tror på idén. Jag vill verkligen ta det lugnt första året och sätta mig in i själva företagandet.

Jag vet har jag inte riktigt hur hobbyreglerna är angående att lyfta moms osv.

Angående mina frågar så tror jag att jag har pejl på grundavdrag, kommunalskatt och schablonavdrag nu.

förvärvsinkomster - grundavdrag ska skattas. Eftersom jag kommer ligga under detta belopp första året så behöver jag endast betala egenavgifter. (?)

bruttoinkomster - schablonavdrag ska skattas med egenavgifter - generell nedsättning. (?)

De frågetecknen som kvarstår är;

Allmänna pensionsavgifter, ska jag lägga till/skatta 7% på mina förvärvsinkomster i min inkomstdeklaration? (känns lite drygt att tänka på detta nu :)

A-kassa?

Har jag missat något?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 34

2007-08-21, kl 21:36

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

om du siktar på 20.000 på ett år i en seriös verksamhet, ska du nog lyssna på Lars..... :) 20 000 under en månad är i underkankten för en verksamhet...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 34

2007-08-21, kl 21:58

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7

Jo, jag vet att det kan låta lite för en verksamhet, men har skatteverket någon anledning att neka mig F-skatt pga av detta?

Som jag ser det nu så hittar jag inte några uppenbara ekonomiska anledningar till att välja hobby. Hobby skattar 25% och jag kommer skatta marginellt högre; 28% egenavgifter (glöm inte schablonavdrag och generell nedsättning).

Det extra pappersarbetet skrämmer mig inte överdrivet.

Kanske är jag bara ung och naiv, likt ett dagisbarn som ska få början
skolan med läxor och lektioner, kanske är jag bara blåögd, kanske inte.

Jag är inte helt säkert på vad jag uppenbarligen missar, men jag ser fortfarande inga uppenbara hinder för F-skatt.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 34

2007-08-21, kl 22:13

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Jag håller på att starta ett företag som kommer att omsätta minst 700.000kr första året (100% säkert) genom "outsourcing" från ett redan etablerat tjänsteföretag, men jag tvekar fortfarande eftersom mina kalkyler visar att jag bara kan ta ut ca 25 000kr innan inkomstskatten är dragen. Det blir också mycket jobb för pengarna. Detta är en seriös planering huruvida jag ska satsa på detta. Denna "lön" måste jag ställa emot en vanlig anställning som civilekonom, där jag slipper mycket av den huvudvärk man får med ett eget företag.....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 34

2007-08-21, kl 22:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Johan, du får förmodligen da av hela 5´utan att fråga skattemyndigheten för du har väl kostnader utöver vad du sa. Jasså inte det. Då kan jag tala om för dig att du har fel.
Kaj det är inte den höga omsättningen som är det viktiga utan vad som är kvar. därför finns jag för de kloka.
[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 34

2007-08-21, kl 22:36

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Hallå Lars :) Det var för att ge ett exempel på vad som krävs för att starta en riktig verksamhet, tror inte du behöver lära mig något :)))

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 4

1 2 3 4