Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 4

1 2 3 4
Forum ABC för dig som vill starta eget

Minderårig/enskild firma

Inlägg 21 av 34

2007-08-22, kl 10:07

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Lars jag håller med dig helt och hållet, i dagens Sverige är det extremt svårt för småföretagare. Desto bättre man förstår dagens företagsklimat, ju mindre lust får man att starta ett företag. Det känns nästan som att dagens företagare bara har skyldigheter och inga rättigheter. Slår man ut en timlön på de arbetstimmar en småföretagare verkligen lägger ner, så är det ofta mer lönsamt att jobba MCD. De flesta produkter och tjänster domineras av stora företag, som har resurser att enkelt konkurrera ut den lilla mannen. Det är inte enkelt att uppfinna hjulet en gång till heller..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 34

2007-08-22, kl 10:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag skrev en gång i ett inlägg hur viktigt det är att skriva rätt och stava rätt om man är översättare medan jag själv skrev som en kratta, (se ex. ovan ska var egentligen) jag fick mycket olika svar på detta men kontentan var att personen fortsatte och svarade fel hela tiden, men ville starta sin översättning ändå. Jag ser lite av den andan här också men du kanske lyckas trots våra varningar. Du ser iaf att vi tar dig på fullt allvar och är oroade för hur det ska gå.

[email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 34

2007-08-22, kl 10:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Inatt läste jag mail från min hustru som är i Lettland.  Hon skulle ta reda på vad det kostar att trycka min bok där. Det kommer att bli många anställda i det tryckeriet i framtiden och att vår vinst når en helt annan värld gör inte saken sämre. Man har ett helt annat skatteklimat där. Vore jag ung idag med företagsplaner så skulle jag inte tveka att ta mig över Östersjön. Men ju mer uppbunden man är desto svårare blir det. Vi har  dock ett AB där SIA"ARENANDER"
[email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 34

2007-08-22, kl 10:41

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag skrev ett inlägg till dig men det hamnade någon annanstans.
Som företagare betalar du sociala avgifter från första kronan  och har du kravlat dig över skattetaket står dig det dyrt. Urtidslandet Sverige kommer att dö ut utom Turism och det däromkring.  Sverige kommer att bli ett land som man åker till men inte arbetar i.
[email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 34

2007-08-22, kl 20:12

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7

Det är riktigt kul att se all feedback som ges här. Tack allihopa!

Tipsen om att ta allting skriftligt och arkivera var riktigt uppskattade, jag tror att de kan spara mig mycket huvudvärk senare.

Trots allt så tänker jag starta enskild firma. Lars, jag ser din poäng och tackar dig för att du betonar detta, men i min värld är det (för tillfället) inget större problem. Den dagen jag börjar tjäna så pass mycket att jag måste överväga att flytta/omstrukturera min verksamhet så ser jag det som ett angeläget problem.

I dagsläget är detta bara ett sätt för mig att få hålla på med något som jag tycker om och ett sätt att prova på "det riktiga livet". Kan jag dra in pengar på det så är det bara en angelägen bonus.


Jag står på stadiga ben och bor hemma oss mina föräldrar, så jag har egentligen ingenting att förlora. I värsta fall får jag helt enkelt ge upp och kanske komma igen senare eller sadla in på annat spår. I vilket fall kommer jag att gå flera erfarenheter rikare.

Jag skulle hemskt gärna se svar på de frågorna jag ställde tidigare, och stämmer mina påståenden?

förvärvsinkomster
- grundavdrag ska skattas. Eftersom jag kommer ligga under detta belopp
första året så behöver jag endast betala egenavgifter. (?)

bruttoinkomster - schablonavdrag ska skattas med egenavgifter - generell nedsättning. (?)

De frågetecknen som kvarstår är;

Allmänna
pensionsavgifter, ska jag lägga till/skatta 7% på mina
förvärvsinkomster i min inkomstdeklaration? (känns lite drygt att tänka
på detta nu :)

A-kassa?


Återigen, tack allihopa!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 34

2007-08-22, kl 20:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

"det riktiga livet" det har du nu.  Men lycka till!

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 34

2007-08-22, kl 21:44

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Johan Forngren:

förvärvsinkomster - grundavdrag ska skattas. Eftersom jag kommer ligga under detta belopp första året så behöver jag endast betala egenavgifter. (?)
Det stämmer


Johan Forngren:

bruttoinkomster - schablonavdrag ska skattas med egenavgifter - generell nedsättning. (?)


Om du med bruttoinkomst menar det skattemässiga resultatet i ditt företag - schablonavdraget för egenavgifterna så stämmer det att det är underlaget för egenavgifter. Den generella nedsättningen kan du lika gärna hoppa över att räkna med direkt eftersom den väl försvinner nästa år.


Johan Forngren:
Allmänna pensionsavgifter, ska jag lägga till/skatta 7% på mina förvärvsinkomster i min inkomstdeklaration? (känns lite drygt att tänka på detta nu :)


Den allmänna pensionsavgiften ligger inbakad i skattesatserna så det är inget du betalar "extra". Dessutom får man en skattereduktion med hela beloppet så det blir ett nollsummespel iallafall i de inkomstspannet du ligger. Tjänar du under beloppet för att betala skatt så betalr du inte heller någon pensionsavgift.


Johan Forngren:
A-kassa?


Du har ju ingen rätt till A-kassa alls ännu så det känns inte som att det är så aktuellt. Annars så är regeln att om du driver ditt företag som bisyssla och har gjort det under minst 6 månader (ska ändras/har ändrats till 1 år) så kan du ha företaget kvar även om du får A-kassa från ditt ordinarie jobb.

Om firman är din huvudsakliga inkomst har du rätt att 1 gång lägga firman vilande en period och få lov att stämpla.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 34

2007-08-22, kl 22:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

"Om firman är din huvud.." Förmodligen får du lägsta ersättning och det går i många fall inte att leva på, men numera är man snabbare med aktivitetsgaranti. Men nu ska vi prata framgång för du har bestämt dig. Ta reda lite mer om andra avdrag du kan erhålla så är jag övertygad att första året inte sker någon beskattning överhuvudtaget.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 34

2007-08-23, kl 12:58

MatteusMidzone

MatteusMidzone

Inlägg: 6

Hej Johan!

Du gör helt rätt som vill pröva! Det är bra att du inte lyssnar på alla myter om att det är förskräckligt att vara företagare i Sverige. Det stämmer inte alls med verkligheten. Det är ganska lätt att vara företagare i Sverige jämfört med andra länder.

Det är en ovärderlig erfarenhet att vara företagare, och väldigt kul. Jag tror du ganska lätt kan tjäna betydligt mer än 20 000 per år, men det märker du efterhand, och eftersom du inte ska leva på det är det ju inte så viktigt. 

Det är kul att du vill veta så här mycket om allt. Tänk bara på att förmodligen kan Karin eller någon annan redovisningskonsult hjälpa dig med deklarationen för en väldigt låg kostnad (Kanske tom i närheten av 1000 kr, när du har en så pytteliten och ordentligt bokförd verksamhet.)


Heja!

Matteus

Matteus Åkesson
www.midzone.se - what's freedom for you

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 34

2007-08-23, kl 20:19

username

Medlem
#51081

Inlägg: 7



Lars Arenander:


"det riktiga livet" det har du nu.  Men lycka till!





Haha, sant.

Karin, tack så hemskt mycket. Om jag behöver professionell hjälp någon gång så vet jag vart jag ska vända mig.



Lars Arenander:


Ta reda lite mer om andra avdrag du kan erhålla så är jag övertygad att första året inte sker någon beskattning överhuvudtaget.
Tips på detta mottages tacksamt.

Matteus m.fl, tack för ert stöd. Känns tryggt att veta att det finns flera där ute :)

Om allt går väl så ska jag försöka skicka i ansökan till skatteverket inom de närmsta veckorna (måste gå via överförmyndare först). Jag tänker försöka hålla den här tråden vid liv och posta uppdateringar i fall att det är fler i samma situation.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 4

1 2 3 4